• Sat 25 Apr 2020 22:32
    4216 visningar
    57 svar
    57
    4216

    Frun kan ej hjälpa till alls hemma

    Hej!

    Jag skulle vilja bolla en sak med er, har svårt att veta vad som är "rätt" och hur jag ska hantera min situation.

    Min fru är gravid och just nu sjukskriven på heltid i några veckor pga graviditetsillamående. Vi har en dotter på snart 1år som är väldigt aktiv och klättrar på allt och behöver mycket tillsyn och uppmärksamhet. Min fru kräks de flesta nätter och behöver ligga på soffan i princip hela dagarna. Förra graviditeten varade illamåendet, om än inte lika allvarligt mot slutet, under hela graviteten. Jag vill stötta henne genom detta men just nu känns det tufft att göra allt hemma i hushållet och vara den enda som är med vårt barn i princip. 

    Mitt dilemma är att snart när skjukskrivningen tar slut så var planen att hon ska börja jobba 50%-75% men i mitt huvud är det orimligt att börja jobba och lägga all sin kvarvarande energi på detta (inget skrivbordsjobb direkt) när man inte kan stötta upp hemma? Det känns som att familjen borde gå i första hand här? Det känns som en lång uppförsbacke att sköta allt på egen hand under hela graviditeten även om vi kan få en del stöd från föräldrar. 

    Hur hade ni tänkt? Jag vill instinktivt pusha för att så länge man inte kan vara någorlunda behjälplig i hemmet så bör man inte jobba? Många tycker ju att jobbet kan vara en avkoppling från familjelivet till och med. Säkert positivt för henne men inte för mig direkt. 

    Ja jag vet att många klarar ännu mer än detta på egen hand och jag vet att man inte kan förvänta sig att det ska vara lätt att ha barn, men förstår ni hur jag tänker?

    Mvh KG

  • Svar på tråden Frun kan ej hjälpa till alls hemma
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 26 Apr 2020 11:01
    #41
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 11:01:24 följande:
    Nej det är läkaren som skriver intyget och Fk som godkänner sjukpenningen, om de tycker att det är korrekt.
    Sedan duger säkert läkarens intyg till arbetsgivaren men inte säkert man får pengar från Fk alltså.
  • Anonym (N)
    Sun 26 Apr 2020 11:07
    #42
    innovativ skrev 2020-04-26 10:56:07 följande:

    Det är väl i grunden en läkare som sjukskriver en person.

    Underlaget baserad på den sjukes beskrivning till stor del tror jag. Svårt att mäta på något sätt.

    Sen är det inte så att man måste vara 0 eller 100% sjukskriven utan det verkar som att det blir kanske 50-75. Där kanske 50% är lämpligare baserat på att man ej orkar spendera så mycket tid med barnet annars.


    Som anonym skriver ovan, läkaren skriver intyget och FK måste godkänna. Det är sällan så att man själv kan välja sjukdomsomfattning )i alla fall inte "nedåt" utan det har med vilken arbetsförmåga man bedöms ha.

    Men graviditeten är en ganska kort period. Förstår att det är jobbigt både för dig och feun att hon är sjuk men att hantera hemmet och en 1åring själv några måander är ingen omöjlighet pch inget att riskera att bli av ,ed jobbet för (om det är det du fu derar på) .

    För barnets skull behöver ni väl dock försöka fixa så att mamma kan göra nåhot med barnet under denna period, läsa saga eller liknande.
  • Sun 26 Apr 2020 11:08
    #43
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 11:01:24 följande:

    Nej det är läkaren som skriver intyget och Fk som godkänner sjukpenningen, om de tycker att det är korrekt.


    Hade vi pratat om sjukpenning så hade du haft rätt givetvis. Sjukskrivning är väl mer en medicinsk bedömning av arbetsförmåga. Det var alltså din enda invändning mot det jag skrev?
  • Anonym (ooo)
    Sun 26 Apr 2020 11:15
    #44
    +1

    Det är ändå rätt enkelt TS.
    Din fru har tyvärr råkat ut för "värsta" sortens graviditet! Du verkar inte helt ha förstått kanske, det är svårt att sätta sig in i så klart. Men som någon skrev ovan: Om du tänker dig att du har magsjuka och kräks, blir helt orkeslös, kan knappt äta, mår hemskt i hela kroppen så det enda du orkar är att ligga på soffan - och det är så här  i flera månader -Vad tycker du är rimligt att du då skulle orka av att städa och ta hand om ett hem? 
    Troligen inget. 

    Att det kanske är lite tufft för dig att jobba, ta hand om barnet och hemmet - ja, det kan jag också förstå men just nu är det så det är. Din fru kan inte. Däremot kan du försöka hitta hjälp utifrån. Alla familjer kan behöva avläsning emellanåt. Barnvakt kanske, eller städhjälp, man kan använda sig av mattjänster som har leverans så du slipper åka och handla osv. 

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 26 Apr 2020 11:17
    #45
    innovativ skrev 2020-04-26 11:08:15 följande:
    Hade vi pratat om sjukpenning så hade du haft rätt givetvis. Sjukskrivning är väl mer en medicinsk bedömning av arbetsförmåga. Det var alltså din enda invändning mot det jag skrev?
    I just den kommentaren, ja. Du kanske inte läste det jag skrev tidigare i #36.
  • Anonym (Hej)
    Sun 26 Apr 2020 11:47
    #46
    innovativ skrev 2020-04-26 10:56:07 följande:

    Det är väl i grunden en läkare som sjukskriver en person.

    Underlaget baserad på den sjukes beskrivning till stor del tror jag. Svårt att mäta på något sätt.

    Sen är det inte så att man måste vara 0 eller 100% sjukskriven utan det verkar som att det blir kanske 50-75. Där kanske 50% är lämpligare baserat på att man ej orkar spendera så mycket tid med barnet annars.


    Läkaren skriver ett sjukintyg som det är upp till fk att godkänna eller inte. Detta är mycket godtyckligt från fks sida. Vissa godkäns för sjukskrivning vid foglossning tex, andra inte. Jag har hört talas om gravida med samma åkomma och samma läkare och i princip SAMMA intyg som fått olika utfall. Så att din fru har rätt till

    Sjukskrivning trots att hon verkligen inte klarar att jobba är inte självklart. Försäkringskassan kommer GARANTERAT neka att hon ska vara sjuk 50% för att hon inte klarar av att ta hand om barnet annars. Ur deras synvinkel går arbetet först. Det finns dom som nekas sjukpenning pga att de klarar av att ta hand om barn, och då menar fk också att de kan arbeta
  • Anonym (2181)
    Sun 26 Apr 2020 11:59
    #47
    +1
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-26 11:15:37 följande:

    Det är ändå rätt enkelt TS.

    Din fru har tyvärr råkat ut för "värsta" sortens graviditet! Du verkar inte helt ha förstått kanske, det är svårt att sätta sig in i så klart. Men som någon skrev ovan: Om du tänker dig att du har magsjuka och kräks, blir helt orkeslös, kan knappt äta, mår hemskt i hela kroppen så det enda du orkar är att ligga på soffan - och det är så här  i flera månader -Vad tycker du är rimligt att du då skulle orka av att städa och ta hand om ett hem? 

    Troligen inget. 

    Att det kanske är lite tufft för dig att jobba, ta hand om barnet och hemmet - ja, det kan jag också förstå men just nu är det så det är. Din fru kan inte. Däremot kan du försöka hitta hjälp utifrån. Alla familjer kan behöva avläsning emellanåt. Barnvakt kanske, eller städhjälp, man kan använda sig av mattjänster som har leverans så du slipper åka och handla osv. 


    Det tragikomiska här är väll att ts fru troligtvis har jättedåligt samvete mot både sin man och sitt barn. Hade det varit tvärt om mannen som varit sjuk så hade nog det dåliga samvetet inte ens existerat.

    Ts, tycker du inte ska prata så mycket om jobb och liknande med din fru. Försök säg till henne att vila och inte tänka så mycket på det istället, samma med hemmet. Corona på allt så kan jag tänka mig att din fru känner stress så försök ta hand om henne istället. Säger inte att det måste vara så för er som jag beskrev ovan, men det är såpass vanligt att det skulle kunna vara så. + att kvinnan normalt sett sköter barn och hem till 80%. Nu vet jag som sagt inte hur ni har det, men om du känner dig träffad så välkommen till verkligheten och hur det är att vara kvinna 365 dagar om året! :)

    Hoppas frun och du mår bättre snart båda två och att ni får mer balans hemma.
  • Anonym (Samma­lika)
    Sun 26 Apr 2020 12:26
    #48

    Jag ligger själv på soffan om dagarna just nu, gravid i vecka 30 (har legat ner mer och mer sen vecka 20). Oviktigt vilka gravidkrämpor jag kämpar med, mer än att det är enormt påfrestande mentalt för mig själv att känna mig så instängd i mig själv och jag hade gjort vad som helst för att komma ur det här. Vi har en trotsig, knapp 2-åring här, en stor aktiv hund och hus- så min man har att göra. Han säger dock dagligen som ett mantra för oss båda att han är inställd på att det nu kommer vara såhär fram till förlossningen och att det är helt okej. Han har helt ställt det här läget till grundnivå och det är så viktigt med hur man själv ställer sig till en situation. Säger inte att det är enkelt att ställa om inställningen, men det är viktigt för att ni båda ska må så bra ni kan.

    Kommunikation är självklart viktigt, men kan du också hitta sätt som gör att du upplever situationen mindre jobbig?

    Lära ettåringen sortera strumpor efter färg, lägga kläder i tvättmaskinen? Vi har sänkt nivån på plock och städ hemma, vi äter hämtmat i alla fall en gång/vecka, ibland tar vi in städhjälp. När min man lagt barnet är det förbud att fixa hushållssysslor, jag anser att den tiden behövs för att göra vad han vill (han cyklar) och att umgås:)

  • Sun 26 Apr 2020 13:49
    #49
    innovativ skrev 2020-04-25 23:21:52 följande:

    Tack för ett vettigt svar. Mår folk på riktigt bättre av att vara på jobbet än med sitt barn? Ok, säkert fler jag trodde då. Förstår att om man redan är en del med sitt barn att jobb känns lockande men om man inte kan vara med sitt barn alls så känns det konstigt att i den situationen prioritera jobb eller?

    Min situation är det enda som går att påverka i princip. Givetvis fattar jag hur jobbigt det måste vara att vara illamående och jag gör allt för att minimera det. Men jag tycker bara att om man nu har någon energi öht så kanske man bör lägga den på barnet? Hon har inte riktigt funderat klart på vad hon vill.


    Ja vad är ditt svar själv på den frågan? För jag förutsätter ju med det resonemanget att du själv då prioriterar ditt barn före ditt jobb och därmed jobbar deltid eller valt ett jobb som är mer förenligt med familjelivet? Eller?

    Huruvida din fru kommer jobba eller inte beror ju på sjukskrivningen. Bedöms hon inte längre som sjuk så kan hon inte välja bort jobbet. Det är att arbetsvägra.

    Du beskriver nästan hennes jobb som oväsentligt och jämför det med en hobby pga av er ekonomi. Det är ganska respektlös att lägga en sådan värdering på en Anna människas atbetsval. Lönenivån har ingenting med arbetsstolthet att göra. Vill hon arbeta (trots att hon inte behöver) så gör hon ju det för att uppfylla ett syfte och vara i ett sammanhang. Så himla fantastiskt är det inte att tuffa runt med dammsugarn och dammvippan alla dagar i veckan och enbart ha social stimulans av ett litet barn. Du verkar ju själv tycka detta är ganska jobbigt just nu så varför tror du din fru skulle gilla att ha det sp konstant?

    Då får väl du också gå ner i tid om ni har det så bra ställt så att ni båda med en 50 % anställning kan lägga allt krut på familjen? Det är väl en bättre lösning?

    Och nej, om du inte haft en magsjuka eller matförgiftning som hålla i sig konstant i månader så kan du omöjligen förstå det din fru går igenom just nu eller den trötthet som finns i en kropp som 24 timmar om dygnet alla dagar i 9 månaders tid bygger en människa. Sen att den kroppen samtidigt förväntas sköta jobb, hem och barn precis som om den inte hade varit gravid är faktisk en helt befängd syn vi har i samhället.

    Graviditeten vara 9 månader. Håll ut. Det är tidsbegränsat. Din fru lider inte av kronisk remautism, hon kommer komma tillbaka. Ni kommer kunna dela upp uppgifterna. Och när det känns som jobbigast för dig, tänk då på hur ensamstående med fler barn har det i sitt liv. Det kan ge perspektiv på tillvaron.
  • Sun 26 Apr 2020 13:56
    #50
    +1

    Många vettiga och bra svar här på slutet. Tack för det, känner mig stärkt och kommer ge min fru mitt fulla stöd i hur hon än väljer att göra. Jag lämnar tråden till sitt öde nu :)

  • Sun 26 Apr 2020 14:07
    #51

    Det låter som att hon inte riktigt är arbetsför ännu? Tror du inte att hon kan få sjukskrivningen förlängd? Det verkar ju inte som att kräkningarna har avtagit alls, utifrån vad du beskriver.

  • Sun 26 Apr 2020 14:15
    #52
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-26 08:56:49 följande:

    Det beror helt på den ekonomiska situationen. Om ni klarar er på en lön (dvs din) så spelar det ju ingen roll vad hon väljer att göra av sin tid, så länge båda känner att fördelning av det gemensamma hemarbetet är bra. Det förutsätter så klart att hon är frisk/pigg, hur man fördelar ansvar för barn osv.


    Eller så är det _hennes_ lön de klarar sig på, och hans är en liten bonus?
  • Anonym (Sjuk)
    Sun 26 Apr 2020 14:39
    #53
    -1

    Jag tycker inte att hon skall jobba om hon inte klarar av barnet också. Man skall inte bli helt slut av att jobba. Jag tycker att hon kan jobba om hon klarar av att ta hand om barnet i 2 timmar OCKSÅ.

    Om barnet sover 11 timmar på natten och hon är borta i 9 timmar på jobb i vanliga fall blir det 4 timmar kvar. Hälften är hennes. Om hon hade varit frisk hade hon förväntats ta sina 2 timmar, så hon bör inte jobba förrän hon kan det.

    Angående städningen, har ni råd att betala hjälp? Kan du få avlastning med barnet nu av någon du känner?

  • Anonym (Latma­sk?)
    Sun 26 Apr 2020 15:07
    #54
    +1

    Ta hand om barn, laga mat, tvätta och jobba låter som en vanlig dag i många kvinnors liv. Vad är du för en karl som inte fixar det? Din fru mår illa dygnet runt och är sjukskriven för det, kräks på natten. Du glider på en räkmacka jämfört med henne!

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 26 Apr 2020 15:35
    #55
    korngryn skrev 2020-04-26 14:15:27 följande:
    Eller så är det _hennes_ lön de klarar sig på, och hans är en liten bonus?
    Det är inte så jag uppfattat informationen från TS. Snarare beskriver han sin tjejs jobb nästan som en hobby och det är hans inkomst som är deras grund.
  • Anonym (Oli)
    Sun 26 Apr 2020 17:00
    #56
    Mimosa86 skrev 2020-04-26 13:49:54 följande:

    Ja vad är ditt svar själv på den frågan? För jag förutsätter ju med det resonemanget att du själv då prioriterar ditt barn före ditt jobb och därmed jobbar deltid eller valt ett jobb som är mer förenligt med familjelivet? Eller?

    Huruvida din fru kommer jobba eller inte beror ju på sjukskrivningen. Bedöms hon inte längre som sjuk så kan hon inte välja bort jobbet. Det är att arbetsvägra.

    Du beskriver nästan hennes jobb som oväsentligt och jämför det med en hobby pga av er ekonomi. Det är ganska respektlös att lägga en sådan värdering på en Anna människas atbetsval. Lönenivån har ingenting med arbetsstolthet att göra. Vill hon arbeta (trots att hon inte behöver) så gör hon ju det för att uppfylla ett syfte och vara i ett sammanhang. Så himla fantastiskt är det inte att tuffa runt med dammsugarn och dammvippan alla dagar i veckan och enbart ha social stimulans av ett litet barn. Du verkar ju själv tycka detta är ganska jobbigt just nu så varför tror du din fru skulle gilla att ha det sp konstant?

    Då får väl du också gå ner i tid om ni har det så bra ställt så att ni båda med en 50 % anställning kan lägga allt krut på familjen? Det är väl en bättre lösning?

    Och nej, om du inte haft en magsjuka eller matförgiftning som hålla i sig konstant i månader så kan du omöjligen förstå det din fru går igenom just nu eller den trötthet som finns i en kropp som 24 timmar om dygnet alla dagar i 9 månaders tid bygger en människa. Sen att den kroppen samtidigt förväntas sköta jobb, hem och barn precis som om den inte hade varit gravid är faktisk en helt befängd syn vi har i samhället.

    Graviditeten vara 9 månader. Håll ut. Det är tidsbegränsat. Din fru lider inte av kronisk remautism, hon kommer komma tillbaka. Ni kommer kunna dela upp uppgifterna. Och när det känns som jobbigast för dig, tänk då på hur ensamstående med fler barn har det i sitt liv. Det kan ge perspektiv på tillvaron.


    Så bra!!
  • Mon 27 Apr 2020 11:49
    #57
    innovativ skrev 2020-04-25 22:32:40 följande:

    Hej!

    Jag skulle vilja bolla en sak med er, har svårt att veta vad som är "rätt" och hur jag ska hantera min situation.

    Min fru är gravid och just nu sjukskriven på heltid i några veckor pga graviditetsillamående. Vi har en dotter på snart 1år som är väldigt aktiv och klättrar på allt och behöver mycket tillsyn och uppmärksamhet. Min fru kräks de flesta nätter och behöver ligga på soffan i princip hela dagarna. Förra graviditeten varade illamåendet, om än inte lika allvarligt mot slutet, under hela graviteten. Jag vill stötta henne genom detta men just nu känns det tufft att göra allt hemma i hushållet och vara den enda som är med vårt barn i princip. 

    Mitt dilemma är att snart när skjukskrivningen tar slut så var planen att hon ska börja jobba 50%-75% men i mitt huvud är det orimligt att börja jobba och lägga all sin kvarvarande energi på detta (inget skrivbordsjobb direkt) när man inte kan stötta upp hemma? Det känns som att familjen borde gå i första hand här? Det känns som en lång uppförsbacke att sköta allt på egen hand under hela graviditeten även om vi kan få en del stöd från föräldrar. 

    Hur hade ni tänkt? Jag vill instinktivt pusha för att så länge man inte kan vara någorlunda behjälplig i hemmet så bör man inte jobba? Många tycker ju att jobbet kan vara en avkoppling från familjelivet till och med. Säkert positivt för henne men inte för mig direkt. 

    Ja jag vet att många klarar ännu mer än detta på egen hand och jag vet att man inte kan förvänta sig att det ska vara lätt att ha barn, men förstår ni hur jag tänker?

    Mvh KG


    Är du föräldraledig? Har ni planerat när storasyskonet ska börja i förskola?
Svar på tråden Frun kan ej hjälpa till alls hemma