• Mon 18 May 2020 18:47
    3694 visningar
    111 svar
    111
    3694

    Nedfrysta embryon på grund av Covid-19

    Hej!

    Vi gjorde ägguttag i mitten av mars men det blev totalfrys pga risk för överstimulering. Sedan har vi inte fått veta när äggåterföring blir i och med Corona. I fredags råkade jag av en slump se att Sahlgrenska gjorde äggåterföringar igen så det blev ett samtal dit idag och nu är planen att jag ska börja med ägglossningstestet på fredag! :) Min gissning är att återföringen också blir i början på juni, brukar ha den ägglossning.

    Är det någon som vet när Sahlgrenska stänger för semestern?

  • Tue 19 May 2020 20:55
    #40
    Blomman2020 skrev 2020-05-19 19:42:59 följande:

    Den är beräknad till mitten av nästa vecka, jag ska inte stimulerad har de sagt så antar att det är därför det kan finnas en chans att komma intill! Vore skönt att få ha testat återföring en gång innan sommaren! Men det vill ju självklart alla så vi får hoppas att de kan klämma in alla som blivit påverkade innan sommaruppehållet!


    Min ägglossning är också beräknad till mitten av nästa vecka om allt går som planerat. Förra menscykeln verkade den utebli. Håller med om att det hade varit så skönt att få försöka med en återföring innan semesteruppehållet. Håller tummarna får oss alla!
  • Thu 4 Jun 2020 19:13
    #49

    Hej!

    Igår hade vi vårt första fet av en blastocyst i naturlig cykel. Blev lite paff över hur fort allting gick, tror att jag gick ifrån kliniken redan efter 15min! Allt gick bra men fick knapp någon information. Om jag minns rätt är det dags att testa dag 12, kan det stämma? För på Sahlgrenskas hemsid står det dag 17.

    Känns konstigt att ruva, jag som alltid är så pessimistisk förväntar mig ingenting så försöker leva på som om ingenting har hänt. Om det inte går vägen har vi två djupfrysta blastisar kvar.

  • Thu 4 Jun 2020 21:10
    #52

    Ja, jag blev glatt överraskad över att det gick så fort för då kunde jag gå och kissa sen, var så himla kissnödig :)

    Jobbigt att återföringen blev så långdragen för dig Blomman2020. Det är ju verkligen inget som du kan styra! Har läst att det för vissa kan vara svårare att placera ägget rätt och då kan det ta lite längre tid, viktigaste är ju att det blir bra!

    Tack Madrilj! Håller alla tummar och tår för att det skall ta sig för oss alla :D

    Min mens borde komma mellan rd 7-9 så jag tänkte kanske börja tjuvtesta nästa fredag. Tyckte att jag kände lite molvärk i magen igår men ingenting idag. Känns som att jag kommer att leta efter varje symptom nu fram tills jag testar.

  • Fri 5 Jun 2020 17:54
    #54
    Clemmentina skrev 2020-06-04 22:34:54 följande:

    Så roligt! Håller tummarna! :) Står 12 dagar efter återföring i mina papper.


    Då stämmer det med 12 dagar! Tror att jag missuppfattade personalen vid återföringen och trodde att dagen för återföringen räknades som rd1 men det är ju först dagen efter som är rd1.

    Hoppas att din blödning kommer igång snart så att ni får börja med återföringen så snart som möjligt :)
  • Wed 10 Jun 2020 18:49
    #57
    Blomman2020 skrev 2020-06-07 21:31:35 följande:

    Vad spännande, jag tror det kommer gå som planerat! Jag är på ruvardag 6 nu och sedan ruvardag 4 har det spännt väldigt i högra delen av magen! Det känns verkligen och jag kan inte sluta tänka på det! Jag tror jag håller på att bli tokig eller skengravid! Jag brukar få ömma bröst ca en vecka innan mens och det har jag inte, det borde ha kommit för länge sedan! Jag sa till mig själv att jag inte ska analysera eller tänka på symptom under dessa dagar, vilket var lätt de tre första dagarna, men inte nu! Igår tänkte jag att eftersom återföringen var problematisk så kanske jag har fått en infektion, men då borde jag fått feber! Idag har jag gjort tre tyngre lyft och då har det huggt till så nu är jag rädd att jag kanske förstört något! Men man skulle ju leva som vanligt och då ingår Trädgårdsarbete för mig! ska bli skönt att det blir vanlig arbetsvecka i morgon så man inte hinner tänka lika mycket! Trädet hur går det för dig?


    Åhh vad spännande!! Det låter ju lovande! Har du testat något än? Tunga lyft skall väl egentligen inte påverka och som du säger skall man ju leva på som vanligt förutom att skippa alkoholen ;)

    Förstår verkligen den känslan! Jag var ganska lugn de första dagarna efter fet men sedan under helgen har jag känt efter konstant, man blir ju helt knäpp! Nu under veckodagarna har jag inte känt av något alls, kanske för att det har varit fullt ös på jobbet och annat att fokusera på. Jag tog faktiskt ett test på rd 5 som visade negativt. Gjorde en chansning idag på rd 7 och kunde då se en liten skugga då. Jag vågar inte ta ut något i förskott ännu.

  • Wed 10 Jun 2020 18:52
    #58

    Denna bilden syns skuggan nog lite tydligare på eller så är det bara önsketänkande! Har dock aldrig fått någon skugga tidigare när jag brukade testa febrilt.

  • Sun 14 Jun 2020 17:47
    #65
    Blomman2020 skrev 2020-06-13 10:44:08 följande:

    Idag är min officiella testdag på ruvardag 12, det visade positivt och gravid 2-3 veckor! Ser också ut som hcg nivån ökar sakta men säkert! Känns verkligen overkligt! Jag var helt inställd på att första inte skullle funka och att det är ett test! Det är ju en lång väg kvar och jag tror nog inte jag kommer inse förrän vi ser om första Ultraljudet är ok! Men detta är ju ett steg i rätt riktning :)


    Åh!! Vilken glädje! Stort grattis!! :D

    Det låter lovande med hcg stegring! Håller mina tummar för att allt går bra! Tror du att ni kommer hinna med det tidiga ultraljudet innan Sahlgrenska stänger för sommaren? För visst är det u v. 8 som det skall göras?
  • Sun 14 Jun 2020 17:55
    #66
    Madrilj skrev 2020-06-13 13:57:04 följande:

    Jättestort grattis! Vilken fantastisk känsla det måste vara :D hoppas allt kommer gå bra för er!

    Jag är jätteglad för jag fick göra min återföring så jag är nu ruvare för första gången och längtar tills jag får testa också. Helt plötsligt går ju tiden hur långsamt som helst!


    Vad skönt att ni också hann med återföringen innan sommarstängningen! Visst går tiden långsamt?!

    Jag har testdag imorgon, har tjuvtestat lite under veckan och fått svaga plus, har dock inte kunnat se någon stegring av hcg men jag försöker tänka att ett plus är ett plus, kan inte gå runt och noja hur mkt som helst så får vi ta det som det kommer! Har fortfarande svårt att ta in att det finns en liten krabat inne i magen :)
  • Sun 21 Jun 2020 10:00
    #74
    Madrilj skrev 2020-06-19 14:16:52 följande:

    Glad midsommar på er!

    Tjuvtestade i morses och fick äntligen ett positivt test!! :D Aldrig sett två streck på den lilla stickan under dessa åren som blivit så det känns helt sjukt men samtidigt svårt att ta in.

    Fortfarande lite ljusbrunt ibland på toapappret men det ska jag tydligen inte vara orolig för men jag får försöka ta en dag i taget, är ju trots allt fortfarande bara på ruvardag 8 :)


    Så himla roligt!! Stort grattis!!

    Man får verkligen ta en dag i taget. Känns som att tiden går så långsamt tills det är dags för ultraljudet.
    Clemmentina skrev 2020-06-17 10:07:01 följande:

    Nej jag tror inte heller de avbokar. Det jag är nervös för är om blastocysten/erna ska klara upptining!

    Spännande! Låter som om det kan vara en nidblödning. Uppdatera hur det går!


    Vad skönt att ni också fick tid för återföring innan semestern! Håller tummarna för att allt skall gå bra!
  • Sun 21 Jun 2020 15:05
    #76
    Clemmentina skrev 2020-06-21 10:32:50 följande:

    Wow, grattis! Så roligt :) Många pluss nu!Tack! Imorgon är det dags. Hur går det för dig?


    Hittills har det gått bra, är i v. 5+4. Känner inte av jättemycket symptom förutom ömma bröst, mer hunger och trötthet. Inget illamående ännu, nästan så att jag vill att det ska komma bara för att vara säker på att allt fortskrider som det skall ;) Är så nojig hela tiden för att det skall vara blod i trosorna varje gång jag tittar efter. Antar att oroligheten hör till när man så gärna vill att det skall gå vägen.

    Åh så spännande!! Var riktigt häftigt att se på skärmen när de för in ägget i livmodern och lämnar det där.
  • Mon 22 Jun 2020 17:44
    #78
    Clemmentina skrev 2020-06-22 15:53:51 följande:

    Nu ruvar jag också! Allt såg fint ut. Testdag blir den 4/7. :)

    Åh det förstår jag! Inte det minsta konstigt att känna en massa oro. Håller tummarna!


    Vad härligt att det gick bra! Nu hoppas vi på det bästa!! :)

    Jag började få bruna flytningar idag, känner att ömheten i brösten börjar minska men det är bara att vänta och se hur det utvecklar sig.
  • Tue 23 Jun 2020 19:36
    #81
    Madrilj skrev 2020-06-23 18:13:46 följande:

    Vad kul att du också är ruvare, önskar dig lycka till! :D

    Jag har min testdag idag och testade positivt med både clearblue digital och en liten sticka, känns helt overkligt!

    Jag fick till mig att eftersom mitt UL kommer under Sahlgrenskas semesterstängning ska jag dit först vecka 32 då de börjar med UL igen och då kommer jag förhoppningsvis vara i v 11, men jag ska kontakta MVC i min hemkommun för kontroll innan det :)


    Vad roligt! Stort grattis!! :D
  • Sat 27 Jun 2020 09:47
    #95
    Blomman2020 skrev 2020-06-26 15:00:01 följande:

    hur har det gått för dig? Det verkar vara normalt att ha det, men jag förstår din oro då man aldrig vet! Jag har haft en blödning i natt som avstannade 10 timmar senare! Det känns inget bra, men dem sa att det också var normalt! Trotts klarröd blödning varje gång jag gick på toa i natt! Har ont i magen också, men är så orolig att jag tror det är stress jag har ont av!


    Nä, tror att embryot inte klarade sig. Började med bruna flytningar som under veckan tilltog och blev mer mörkröda blödningar med klumpar. Igår kom mensliknande blödning som har fortsatt och det känns precis som mens.

    Håller med om att ivf verkligen tär på psyket och det går inte att göra något åt ovissheten heller utan det är bara att vänta ut. De här dagarna med ovisshet har varit hemska men kändes skönt att igår i alla fall kunna släppa det och gå vidare när den mensliknande blödningen kom. Kändes lite för bra för att vara sant om allt skulle gå vägen på första försöket. Har ultraljudstid inbokad sedan tidigare nästa fredag och då lär jag antagligen få det bekräftat. Hoppas nu på att det inte blöder på alltför länge och att en ny insättning kan ske i augusti igen. Är det någon som vet när nästa insättning kan starta?
    Clemmentina skrev 2020-06-26 18:34:39 följande:

    Har inte direkt några symptom eller så. Lite svag molvärk någon gång men känner överlag lite, vilket får mig att tänka att det nog inte tagit sig den här gången. Men vet ju att jag bara är på ruvardag 4 och att många inte får symptom så tidigt.

    Hade ni andra mycket symptom under ruvardagarna?


    Jag tyckte att det var svårt att avgöra vad jag faktiskt kände av och vad jag kan ha inbillat mig efter att ha läst andras beskrivningar. Jag började känna av ömma bröst dag 3, lite yr om jag inte hade ätit ordentligt men annars faktiskt inte så mkt. Lite molvärk nedre delen av magen som du säger också.
  • Fri 3 Jul 2020 18:29
    #98
    Madrilj skrev 2020-07-02 19:22:51 följande:

    Vad tråkigt att det inte gick denna insättningen, måste vara jättejobbigt! Jag är orolig varje dag att det ska gå åt skogen. Var på mitt första inskrivningasamtal på MVC i veckan och då blev det lite mer verkligt att jag är gravid och skulle det gå åt fanders nu skulle jag nog verkligen bli superledsen..! Styrkekramar till dig!

    När jag ringde Sahlgrenska och bokade in mitt ultraljud sa de att de börjar med ultraljud v.32 och att verksamheten öppnar upp helt v.33 så hoppas du får göra en ny insättning så tidigt som går efter semestern.


    Tack! Jag var på Sahlgrenska idag och pratade om nästa insättning. De hade ganska fullbokat i augusti så det blir troligtvis i mitten på september. Känns lite långt tills dess just nu men snart är semestern här och då går det säkert mycket fortare!

    Jag var också väldigt orolig men sedan tänkte jag att jag ändå inte kan påverka något utan det är bättre att försöka njuta av tanken på att man bär på ett litet liv i magen istället. Hoppas att din lilla krabat vill hänga sig kvar istället :)
  • Fri 3 Jul 2020 18:33
    #99
    Clemmentina skrev 2020-07-03 10:20:31 följande:

    Tyvärr tog det sig inte för oss den här gången. :( Nu blir det paus (förmodligen till september) då vi förhoppningsvis kan få tillbaka vår sista blastocyst. Hoppas det går bra för er andra! Håller tummarna :)


    Åh, tråkigt att det inte tog sig denna gången. Vi får hoppas att det är riktigt bra blastocyster som återförs där i september istället! :)
  • Fri 3 Jul 2020 20:32
    Clemmentina skrev 2020-07-03 18:59:18 följande:

    Tack! Det får vi verkligen hoppas. Läste att du också förmodligen får vänta till september. Gör du återföring i naturlig cykel eller stimulerad? Vi får följas åt!


    Det stämmer! Vi gjorde i naturlig cykel nu senast och det kommer att bli det nästa gång också. Hur blir det för dig? Det får vi göra och hoppas på att turen är på vår sida då!
  • Fri 3 Jul 2020 20:34
    Blomman2020 skrev 2020-07-03 20:24:01 följande:

    Väldigt tråkigt att höra att det var som du befarat, hade ett hopp för att det kanske gått vägen ändå trotts blödningarna! Det kommer säkerligen gå fortare än vanligt till september! Ta hand om dig!


    Tack, det hoppas jag med! Hur går det för dig? Var du också på ultraljud idag?
  • Sat 4 Jul 2020 09:09
    Blomman2020 skrev 2020-07-03 20:58:07 följande:

    Om du inte har stimulerad cykel kan man ju alltid hoppas på en sista minuten inringning! Jag var så orolig i måndags så jag ringde in och de kunde ta emot mig direkt på eftermiddagen. Dem kan inte lokalisera blödningen som fortfarande inte är helt över. Men allt såg bra ut! Dem tog också urinprov vilket visade påbörjan till urinvägsinfektion, aldrig haft det i hela mitt liv.. men nu så! Jag har fått medicin för det nu, men det hade inget med blödningen att göra! Kände mig piggare förra helgen, men nu är det katastrof sover 12-14 timmar per dygn!


    Ja, de sa att jag kunde chansa och ta ägglossningsstickor i aug och sedan ringa för att se om det blivit någon lucka i tidboken i och med att det kan hända en hel del i tidboken under sommaren.

    Vilken lättnad att allt såg bra ut! Vi får hoppas att det fortsätter den vägen. Haha härligt att kunna sova så mkt! Det är ju ändå trist väder i helgen så lika bra att passa på och gå i ide:)
  • Sat 5 Sep 2020 19:42
    Madrilj skrev 2020-09-05 12:20:43 följande:

    Hej allesammans! Nu är september här och är nyfiken på hur det går för er? Har ni fått tid för ny återföring?

    Blomman2020, är du fortfarande gravid?

    Min graviditet har rullat på fint och jag fick göra ett tidigt ultraljud i veckan, v.14+4, och det såg jättefint ut och det känns så overkligt!


    Hej!

    Åhh! Vad härligt att höra att allting har gått bra för dig! :) Måste kännas skönt nu när de första 12 kritiska veckorna har passerat! Hur har du mått?

    Själv hade jag turen att få göra en återföring på en återbudstid nu i augusti. Allt har gått bra hittills och jag är nu i v 5+5 :) Förra gången jag plussade var det vid denna tidpunkten som missfallet kom, hoppas bara på att det går bättre denna gången.
Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19