Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?

Tror din sorg ligger mer i att du blev steril och att du inte har lyckats hitta en gemensam plattform att möta dina pojkar på än att du saknar en dotter. Ett barn kan inte ha som uppgift att lösa ens personliga problem, som du säkert vet. En dotter är ingen garanti för att man inte känner sig som familjens husa och saknar samhörighetskänsla med sina barn. 

Det är inte försent att hitta några gemensamma intressen med dina barn. Ansträng dig för att bygga en relation med dem - det är ditt jobb som förälder. Du kan inte vänta dig att barnen själva tar initiativ till det. 

Som du förväntade dig kommer också det naturliga svaret: alla pojkar gillar inte krigsleksaker och alla flickor gillar inte att pyssla. Min son är som barn är mest, han gillar en brottningsmatch ibland och även en glittrig tröja. Jag har nog hela tiden tänkt att han är en individ som får uttrycka sig som han vill i blandningen av fostran, könsroller, gener, hormoner och så vidare. Vill han samla pinnar får han göra det, vill han baka med mig får han göra det. 

Det blir lite vad man gör det till. Jag tror på dig, du kan rädda det här. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2020-04-27 12:45:42 följande:
    Har sökt hjälp via vården pga att ta bort livmodern också var traumatiskt så jag har haft kontakter där. Men blivit erbjuden tabletter, vilket inte hjälper. Jag har motionerat massor. Har sökt hjälp via psykologer men inte hittat någon bra.

Min man tar ansvar med barnen men han är ganska känslokall och min sorg efter en dotter orkar han inte höra på. Han förstår inte heller hur jobbigt det var med graviditeter och en förlossning som för mig var katastrof. Vi har ju två barn, kan jag inte bara vara glad för det?

Det finns såklart empatiska män och killar men det är inte lika vanligt som empatiska kvinnor. Män på jobbet har inga problem att ta de två sista bullarna på ett gemensamt fikafat trots att det står fler kollegor i kaffekön. Kvinnorna tar fram en kniv och delar bullarna så att det räcker till andra också. Män förstår inte att det är jobbigt att vara gravid och föda barn men när de själva har ont i huvudet så ska det vilas ordentligt.

Jag släppte över ett gäng skolelever vid ett övergångsställe imorse vid skolan. Tjejerna vinkade tack. Killarna bara gick vidare utan en min. Inget viktigt men visar ändå skillnad i beteende. Sen kan tjejer vara mer känslostyrda, mesiga, gnälliga och bråka mer med mamman i tonåren men som det känns hade jag hellre tagit tonårsbråk än livslång ensamhet,
    Ditt sista stycke är lite intressant, men det är väl så att när man väl har börjat tolka världen på ett visst sätt så ser man endast det man vill se. Jag ser absolut inte att killar inte skulle vinka adjö till sina föräldrar eller ropa "jag älskar dig" eller liknande. Tvärtom...

Nej, jag tror du behöver söka mer och bättre hjälp! Du har levt för länge med den här sorgen och smärtan. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2020-04-27 13:46:37 följande:
    Klart man ser det man vill se och tyvärr på ett negativt sätt. Jag vill ändra på mig men har uttömt alla möjligheter. Vården har inte resurser och är till för folk som har reella problem. Jag har ingen nära vän eller relation som jag kan prata om detta med. Vännerna har döttrar utom några som är barnlösa och att gnälla över söner med en som är barnlös är orimligt. Barnens pappa går inte heller att prata med. Den förbjudna sorgen bara fortsätter.
    Jag tycker nog att ditt problem är reellt eftersom det påverkar din vardag och gör ditt liv glädjelöst. 

Som jag ser det är ditt problem inte direkt att du saknar en dotter, utan att din relation till din man och dina barn inte är bra. 
Svar på tråden Leva med livslång sorg och besvikelse- uppskatta det man har?