Inlägg från: Anonym (Sexexperten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sexexperten)

    Minskad sexlust lika med minskad attraktion!

    Så otroligt vanligt det är med brist på sexuell lust. Tråd efter tråd, artiklar i tidningar och på nätet, samtal runt fikabordet på jobbet osv, och oftast kvinnorna.

    Det som slår mig och är intressant, är att det verkar finnas två typer av människor i denna fråga; De som behöver stark förälskelse och attraktion, och därför tappar intresset för sin partner och sex fort nyhetens behag falnar. Sen den andra kategorin som verkar helt styrda av hormoner och fysiska behov, och i princip kan ligga med vem som helst, även vänner och inte behöver vara särskilt attraherade eller bryr sig nämnvärt om yttre aspekter, som utseende och kroppar.

    De har sex för att må psykiskt bra och verkar inte förknippa det med romantik eller spänning. Den senare är ju i majoritet män, men också en hel del kvinnor verkar fungera så. Dessa har jag noterat har sällan svårigheter att uppnå orgasm och har ofta en avslappnad bild av sina egna kroppar och ganska bra självförtroende generellt. Nu generaliserar jag säkerligen, men det är en observation som inte sällan stämmer.

    Den första kategorin ter sig mer känslostyrda och visuella och verkar använda sex snarare i bekräftelsesyfte, där partnern paradoxalt nog blir  mer utbytbar fort de inte inte tillfredsställer de andra behoven. Deras sexlust kan tvärdö och väcks endast med en ny person där dessa bitar återupplevs?! En mer rastlös typ som har ett mer komplicerat förhållande till sex och sin egen kropp.

    Problemet som jag ser det är när dessa två olika typer ingår förhållande. Då uppstår dessa problem och obalanser Bäst hade varit om de höll sig inom sin egen grupp, fast det kanske finns för få kvinnor kontra män?

    Vilken är ni och vad tror ni om detta?

Svar på tråden Minskad sexlust lika med minskad attraktion!