• Anonym (Kråkan)

    Ovän med min bästa vän. Känner inte att jag klarar detta

    I helgen blev jag ovän med min bästa vän.

    Vi va på fest hos en gemensam manlig vän. Denna vännen har ett beteende att han tror han kan ge oss alkohol och festa sen får man inte åka hem. Hon har större erfarenhet utav detta än jag, då dom umgås mer och bor närmre.

    Min bästa vän somnade och min kill-kompis som va med somnade också. Trodde han vi va hos också sov. Så jag började ringa efter skjuts då jag inte ville va kvar. Då hör den mannen det och spänner ögonen i mig och säger - du ringer runt en massa karlar och vill ha k*k. Situationen blev värre varpå min killkompis vaknar och ringer efter hjälp då han med va rädd. När skjutsen va på plats försökte han hålla mig kvar och låsa dom ute. Så han som kom för o hjälpa oss fick panik och blev arg. Jag såg aldrig vad som hände där men han som inte lät mig åka hem fick tydligen två smällar.

    Sen dess har inte min bästa vän pratat med mig. Har försökt nå henne och skrivit sms. Dels där jag tar mitt ansvar i det hela om alkoholen (händer inte sånt när människor är nyktra) sen där jag även påpekar då hon fått uppleva samma sak med han. Och inte fått gå hem. Att jag inte vill förstöra våran vänskap för detta men att jag vill prata med henne.

    Vet inte mer vad jag ska göra? Mår jättedåligt utav detta. Vi har varit vänner nu i över 12 år och inget jag vill kasta bort. Någon med liknande erfarenhet eller kan ge mig tips.

    Mvh kråkan

  • Svar på tråden Ovän med min bästa vän. Känner inte att jag klarar detta
  • Anonym (Kråkan)
    Earlgrey skrev 2020-05-01 23:44:02 följande:

    Det kanske är så att hon har alkoholproblem.....för henne är det väldigt viktigt att få tillgång till alkohol och tyvärr så förstör ju er vänskap...


    Ja det gör det. Jag är mer en person som tar åt mig och tar ofta mer ansvar än vad jag borde. Vet att det är ett problem, har jobbat & jobbar mycket med det. Sätta gränser osv.
  • Anonym (Kråkan)
    Grytas7 skrev 2020-05-02 02:01:48 följande:

    Vänner bör man byta ganska ofta, i alla fall om de påverkar en negativt. Det är stor skillnad på familj och vänner. Familj är för alltid och man har blodsband, släktband som inte bryts. Vänner bör man byta om de blir till energitjuvar eller inte låter en utvecklas eller alltid vill stå i centrum. Det här verkar vara ett exempel på när det är dags att gå vidare och träffa nya vänner. Det är extremt snedvridet, hur stor roll "vänner" ska tillåtas få spela. Bryt alltid med vänner som tar dig för given.


    Ja du har rätt. Förstår dig helt och hållet och även själv men känslomässigt är det en berg&dalbana. Hon har barn tillsammans med min kusin så vi är smått "släkt" hon har pratat med dom. Sagt att jag fått psykbryt den kvällen och vänt på steken. Det enda jag vill är och prata med henne om så en sista gång för att få en förklaring.
  • Anonym (Kråkan)
    Anonym (Ursäkta) skrev 2020-05-02 02:54:48 följande:

    Det känns som att det saknas något i den här historien. Är du säker på att ni bara brukar alkohol? Hela händelsen låter jättekonstig. Hur den här dominanta mannen och din bästa vän, och även du själv resonerar och vad som ni fokuserar på är helgalet.

    Det är inte normalt med en man som blir hotfull lär han är full, bli arg på dina vänner för att de umgås med andra män eller försöka skrämma sina gäster till att stanna.

    Det är inte heller normalt att upprepade gånger umgås med en sådan man och absolut inte åka hem till honom. Och hur kom ni dit när ni inte känner till adressen?

    Det är inte heller normalt att din vän sväljer hans version av vad som hänt, trots att hon vet hur han är och du är hennes bästa vän som hon borde lita på mer.

    Jag tror att ni håller på med droger. Det skulle förklara många saker i den här historien. Du behöver inte erkänna här, däremot måste du ta dig ur den här skadliga umgängeskretsen och sluta knarka. När du kommer ur dimman kommer du inse att din "bästa vän" inte är en bra vän.


    Nej ingen av oss håller på med någon drog. Jo alkohol som en del som en drog. Dom två dricker för ofta i mina ögon.

    Angående adressen är det för vi va på hans sommarställe, där jag aldrig varit förut.

    Som jag skrev innan har han aldrig visat mig den sidan förut. Har inte druckit alkohol med honom på över ett år. I efterhand så va det idiotiskt av mig och dricka med dom. Det förstår jag och jag skäms att jag satte mig i denna situationen.
  • Anonym (Kråkan)
    Anonym (Men va fan) skrev 2020-05-02 06:59:36 följande:

    Där alkoholen går in går vettet ut.

    Hur många i den här historien är gravt alkoliserade?

    Mannen som försöker hålla er kvar är ett farligt psykfall som din ?vän? försvarar. Vad då ?få alkohol och sen inte åka hem?? Ni skriver att ni är vuxna, börja bete er som det. Ta hand om era tonåringar och var bra förebilder istället för att tigga sprit av ett psyko.

    Sluta skyll kasst beteende på att någon är full. Sluta drick för mycket. Sluta umgås med de här idioterna.


    Jag dricker knappt aldrig. Innan denna gången va det 10 månader sedan. Att jag skulle druckit mindre den kvällen det håller jag med dig om. Och jag skäms att jag satte mig i denna situationen, tro mig jag vet. Angående mig själv tigger jag inte alkohol eller har aldrig gjort av honom. Hon gör det av honom och i utbyte har han någon att dricka med. Dom jobbar och sånt men dricker för ofta.
  • Anonym (Kråkan)
    jrockyracoon skrev 2020-05-02 10:17:37 följande:

    Vad menar du att du har gjort för fel? Och vad exakt är det som har gjort din kompis sur - vet du det? Att du lämnade kvar henne (men hon ville ju inte komma med), eller att du ringde efter en vän som skulle hämta dig? Det var ju inte du som slog till den där killen, så det kan hon väl inte rimligen beskylla dig för.

    Jag tycker att du har agerat helt adekvat i den här situationen utifrån din beskrivning. Men jag tycker det är konstigt att du ber om ursäkt för något du inte behöver be om ursäkt för, och att du verkar så desperat för att få din vän på gott humör, istället för att be henne att skärpa till sig.

    Är det månne så att du i vanliga fall är ett litet bihang till din vän, och att allt i er relation är på hennes villkor? I så fall tycker jag att du ska söka efter andra riktiga vänner som ställer upp tillbaka och som inte kräver ursäkter från dig när du inte gjort något fel.

    Nog är det tråkigt att inte ha några vänner men det finns ju måtta på vad man kan stå ut med från vissa s.k. vänner.

    Och dessutom, har man vänner som behöver dricka alkohol för att kunna be en om ursäkt, då har man problem.


    Hon svarar inte mig eller hör av sig så jag vet inte. Har bara hört igenom andra att jag hade psykbryt. Så allt är tydligen mitt fel. Hade för tillfället inget psykbryt även om det känns så vissa stunder efter detta. Hon trodde att personen som hämtade oss kom dit för han va svartsjuk,det sa hon då på natten. Förklarade läget men hon ville inte lyssna.

    Jo lite så är det väl att det är en del på hennes villkor. Anledningen till att jag ber om ursäkt är för jag vill ta ansvar för min del, att jag va onykter då. Sen är det för jag inte vill förlora henne och det gör så ont i mig. Har andra vänner också. Men vi har haft roligt ihop, lätt för och prata om saker och ting, många minnen tillsammans och gått igenom en del ihop. Jag är nog extra känslig med för min bästa vän och stora kärlek (kände varann i 15 år) han dog för något år sedan. Så bråka och när någon tas ifrån mig är jättejobbigt. Tror det kan ha en del med det och göra?

    Jag kan inte säga ???? att hon behöver dricka alkohol för att ringa mig men skulle tro det nu.
  • Anonym (Kråkan)
    Anonym (Anon) skrev 2020-05-02 20:15:46 följande:

    Jag bråkade och bråkat med min bästa vän också. Det är skit tufft verkligen. Det är inget man vill göra helt enkelt.

    Jag träffade min vän idag och vi pratade litegrann. Det hela kändes bra men det var tufft. Jag hade aldrig klarat av att skriva till honom själv. Heller var det inte planerat att stanna och prata med honom då jag redan åkte förbi honom twice innan jag valde att stanna och prata med han.

    Nu hoppas jag på att det blir något bra av hela situationen. Ta hand om dig kråkan!


    Va skönt, hoppas det löser sig för er.
  • Anonym (Kråkan)
    molly50 skrev 2020-05-03 12:18:26 följande:

    Då har väl du gjort det du kunnat,tycker jag.

    Din väninna är väl vuxen, (antar jag)?

    Då får hon väl ta ansvar för sina egna handlingar.

    Du ska inte behöva be om ursäkt för något du inte har gjort.

    Sen kan man tycka vad man vill om en vuxen man som bjuder på alkohol och försöker tvinga er att stanna kvar hos honom.

    Det är ju faktiskt en brottslig handling och han,om någon,borde polisanmälas.

    Jag tycker,ärligt talat,att du borde skaffa dig bättre vänner.

    Den här väninnan verkar inte vara mycket att hänga i julgranen.

    En riktig vän ska inte behöva ha alkohol innanför västen för att kunna be om ursäkt för något h*n har gjort.

    Och en riktig vän blir tacksam,inte sur, när man erbjuder sin hjälp.


    Du har helt rätt.

    Och är man sur så kan man åtminstone försöka reda ut det.
  • Anonym (Kråkan)
    molly50 skrev 2020-05-03 12:18:26 följande:

    Då har väl du gjort det du kunnat,tycker jag.

    Din väninna är väl vuxen, (antar jag)?

    Då får hon väl ta ansvar för sina egna handlingar.

    Du ska inte behöva be om ursäkt för något du inte har gjort.

    Sen kan man tycka vad man vill om en vuxen man som bjuder på alkohol och försöker tvinga er att stanna kvar hos honom.

    Det är ju faktiskt en brottslig handling och han,om någon,borde polisanmälas.

    Jag tycker,ärligt talat,att du borde skaffa dig bättre vänner.

    Den här väninnan verkar inte vara mycket att hänga i julgranen.

    En riktig vän ska inte behöva ha alkohol innanför västen för att kunna be om ursäkt för något h*n har gjort.

    Och en riktig vän blir tacksam,inte sur, när man erbjuder sin hjälp.


    Du har helt rätt.

    Och är man sur så kan man åtminstone försöka reda ut det.
  • Anonym (Kråkan)

    Hon hörde av sig igår och skrev. Jag har ändrat namn osv så ni som följer ska förstå.

    : Hej, har inte svarat dig för jag hittar inte ens orden. Det som hände den helgen med "gubben" är nu i polisens händer och helt ärligt hoppas jag att han åker dit så in i helvete (hon menar han som fick oss därifrån) En människa som han ska inte gå lös på våra gator.

    Jag är fortfarande din vän men inte så länge du har med honom att göra, jag skäms över att veta vem han ens är. Vi behöver aldrig prata om vad som hände den kvällen för som sagt så tar polisen hand om det och de vet såklart mycket väl vem han är. Men HUR kunde vi ringa just HAN? (jag ringde flera andra innan honom)

    Han kom dit kom dit för en enda sak och det vet ni också.. och det var att nita han, Jag vill verkligen inte ha med några låtsas gangstrar att göra. Jag kommer vittna mot honom och jag kommer inte hålla på orden för den jävlen ska åka dit så in i helvete.

    Mitt dotter fick åka och sova på ett annat ställe pga att jag inte vet om någon skulle komma hem till mig. Hur sjukt är inte det? Mitt egna barn kan inte vara i lägenheten( pga han som kom ut menar hon)

    Du är min bästa vän detta har vart skitjobbigt för mig med, för jag trodde aldrig detta skulle kunna hända. Och som jag skrev. Jag finner inte ens ord. Jag är ledsen men detta var det jävligaste alltså. ????

    Han ska in för allt ont han gjort, och du är inte en människa som vill andra något illa, hur kan du låta han göra det då? Än mindre umgås med fanskapet. Pappa ringde mig och sa- jag är så jävla rädd och orolig för dig för vad han kan göra mot dig. Jag har inte vart hemma på över en vecka pga**** Ska jag och min dotter leva såhär tycker du? Är det normalt? Att vi inte ens kan vara hemma? Jag är din vän när jag har svart på vitt att du inte har med han och göra. Det har du mitt ord på, skulle gärna vilja åka hem men min pappa är för orolig för det.

    Har förkortat texten. Det sista svarade jag inte på då jag inte tycker hon ser vad som har hänt och jag tycker det är överdrivet och patetiskt. Kan kasta många saker i ansiktet på henne men vill helst inte göra det. Skulle inte kännas rätt och hålla med henne och göra som hon säger. Det är detsamma som att jag tycker detr okej att man agerar som gubben och hon har rätt.

    Vad skulle ni svarat?

  • Anonym (G)
    Anonym (Kråkan) skrev 2020-05-05 19:12:44 följande:

    Hon hörde av sig igår och skrev. Jag har ändrat namn osv så ni som följer ska förstå.

    : Hej, har inte svarat dig för jag hittar inte ens orden. Det som hände den helgen med "gubben" är nu i polisens händer och helt ärligt hoppas jag att han åker dit så in i helvete (hon menar han som fick oss därifrån) En människa som han ska inte gå lös på våra gator.

    Jag är fortfarande din vän men inte så länge du har med honom att göra, jag skäms över att veta vem han ens är. Vi behöver aldrig prata om vad som hände den kvällen för som sagt så tar polisen hand om det och de vet såklart mycket väl vem han är. Men HUR kunde vi ringa just HAN? (jag ringde flera andra innan honom)

    Han kom dit kom dit för en enda sak och det vet ni också.. och det var att nita han, Jag vill verkligen inte ha med några låtsas gangstrar att göra. Jag kommer vittna mot honom och jag kommer inte hålla på orden för den jävlen ska åka dit så in i helvete.

    Mitt dotter fick åka och sova på ett annat ställe pga att jag inte vet om någon skulle komma hem till mig. Hur sjukt är inte det? Mitt egna barn kan inte vara i lägenheten( pga han som kom ut menar hon)

    Du är min bästa vän detta har vart skitjobbigt för mig med, för jag trodde aldrig detta skulle kunna hända. Och som jag skrev. Jag finner inte ens ord. Jag är ledsen men detta var det jävligaste alltså. ????

    Han ska in för allt ont han gjort, och du är inte en människa som vill andra något illa, hur kan du låta han göra det då? Än mindre umgås med fanskapet. Pappa ringde mig och sa- jag är så jävla rädd och orolig för dig för vad han kan göra mot dig. Jag har inte vart hemma på över en vecka pga**** Ska jag och min dotter leva såhär tycker du? Är det normalt? Att vi inte ens kan vara hemma? Jag är din vän när jag har svart på vitt att du inte har med han och göra. Det har du mitt ord på, skulle gärna vilja åka hem men min pappa är för orolig för det.

    Har förkortat texten. Det sista svarade jag inte på då jag inte tycker hon ser vad som har hänt och jag tycker det är överdrivet och patetiskt. Kan kasta många saker i ansiktet på henne men vill helst inte göra det. Skulle inte kännas rätt och hålla med henne och göra som hon säger. Det är detsamma som att jag tycker detr okej att man agerar som gubben och hon har rätt.

    Vad skulle ni svarat?


    Ja, om din berättelse är sann, så överreagerar hon ju kraftigt. Kan det handla om efterhandskonstruktioner från hennes sida, för att hon egentligen skäms över det som hände (att hennes killkompis betedde sig hotfullt och inte ville låta dig gå)?

    Du frågar vad vi hade svarat. JAG hade konfronterat henne med att hon släpat med mig hem till en farlig person som dels anklagade mig för att vilja ha kuk av en massa karlar och dels inte ville släppa ut mig ur sin bostad. Jag hade frågat henne om hon tycker att det beteendet är ok. Sedan hade jag förklarat att jag var rädd och att jag därför ringde efter någon som kunde hämta mig. Slutligen hade jag sagt att jag inte kan ställas till svars för att någon annan har varit våldsam.

    Ärligt talat låter inte din kompis som mycket att hänga i julgranen. Utifrån din berättelse verkar hon manipulativ. Hon låter som någon som gör grova förvrängningar av händelseförlopp för att försöka undslippa skuld.
  • Anonym (?)

    TS, varför är hon så rädd för mannen du tog dit? Vem är den människan, och vad har hänt mellan honom och din väninna tidigare?
    Det låter som om det finns mycket i den här historien vi inte vet, och som du antingen inte tänker berätta, eller som du inte själv inser.

  • molly50
    Anonym (Kråkan) skrev 2020-05-03 23:06:21 följande:
    Du har helt rätt.

    Och är man sur så kan man åtminstone försöka reda ut det.
    Ja,precis.
  • Plupp73

    Den dag man får en riktig vän, så förstår man att vänskap är guld och mer värt i livet än det mesta. De vänner som passerar, sviker, är en berg- och dalbana, kan man dock ha och mista. Det här verkar vara en mindre bra vän, inte 24 karats guld, utan ner kattguld

  • molly50
    Anonym (Kråkan) skrev 2020-05-05 19:12:44 följande:

    Hon hörde av sig igår och skrev. Jag har ändrat namn osv så ni som följer ska förstå.

    : Hej, har inte svarat dig för jag hittar inte ens orden. Det som hände den helgen med "gubben" är nu i polisens händer och helt ärligt hoppas jag att han åker dit så in i helvete (hon menar han som fick oss därifrån) En människa som han ska inte gå lös på våra gator.

    Jag är fortfarande din vän men inte så länge du har med honom att göra, jag skäms över att veta vem han ens är. Vi behöver aldrig prata om vad som hände den kvällen för som sagt så tar polisen hand om det och de vet såklart mycket väl vem han är. Men HUR kunde vi ringa just HAN? (jag ringde flera andra innan honom)

    Han kom dit kom dit för en enda sak och det vet ni också.. och det var att nita han, Jag vill verkligen inte ha med några låtsas gangstrar att göra. Jag kommer vittna mot honom och jag kommer inte hålla på orden för den jävlen ska åka dit så in i helvete.

    Mitt dotter fick åka och sova på ett annat ställe pga att jag inte vet om någon skulle komma hem till mig. Hur sjukt är inte det? Mitt egna barn kan inte vara i lägenheten( pga han som kom ut menar hon)

    Du är min bästa vän detta har vart skitjobbigt för mig med, för jag trodde aldrig detta skulle kunna hända. Och som jag skrev. Jag finner inte ens ord. Jag är ledsen men detta var det jävligaste alltså. ????

    Han ska in för allt ont han gjort, och du är inte en människa som vill andra något illa, hur kan du låta han göra det då? Än mindre umgås med fanskapet. Pappa ringde mig och sa- jag är så jävla rädd och orolig för dig för vad han kan göra mot dig. Jag har inte vart hemma på över en vecka pga**** Ska jag och min dotter leva såhär tycker du? Är det normalt? Att vi inte ens kan vara hemma? Jag är din vän när jag har svart på vitt att du inte har med han och göra. Det har du mitt ord på, skulle gärna vilja åka hem men min pappa är för orolig för det.

    Har förkortat texten. Det sista svarade jag inte på då jag inte tycker hon ser vad som har hänt och jag tycker det är överdrivet och patetiskt. Kan kasta många saker i ansiktet på henne men vill helst inte göra det. Skulle inte kännas rätt och hålla med henne och göra som hon säger. Det är detsamma som att jag tycker detr okej att man agerar som gubben och hon har rätt.

    Vad skulle ni svarat?


    Jag hade frågat henne om hon tycker det är ett ok beteende att bjuda hem folk och bjuda på alkohol och sedan försöka förhindra er från att gå därifrån och bete sig hotfullt och anklaga dig för saker som "gubben" gjorde.
    Och jag hade ifrågasatt varför hon lägger ansvaret på dig för vad någon annan har gjort.
    Och förklarat att han gjorde det han gjorde av rädsla för vad "gubben" skulle göra mot er.
    Jag hade också sagt att jag inte ville ha mer med "gubben" att göra och om hon vill fortsätta umgås med honom så får det bli utan dig,.
    Att det är en brottslig handling att försöka tvinga er att stanna kvar i hans lägenhet och att det är något han skulle kunna bli anmäld för.
    Din väninna verkar överreagera rätt grovt.
    Och ärligt talat så tycker jag att du kan hitta bättre vänner än så.
    Vänner som inte försöker skuldbelägga dig och ge dig dåligt samvete för saker som står utanför din kontroll.
    Hade hon inte släpat mig dig till den där "gubben" från första början så hade det här inte behövt hända.
  • Anonym (A)
    Plupp73 skrev 2020-05-05 21:03:29 följande:
    Den dag man får en riktig vän, så förstår man att vänskap är guld och mer värt i livet än det mesta. De vänner som passerar, sviker, är en berg- och dalbana, kan man dock ha och mista. Det här verkar vara en mindre bra vän, inte 24 karats guld, utan ner kattguld
    Sant
Svar på tråden Ovän med min bästa vän. Känner inte att jag klarar detta