• Anonym (bk)

Gränslösa ex o styvbarn!

Anonym (Arg) skrev 2020-05-04 07:58:18 följande:
    Oj o här har jag suttit o länge trott att det bara är jag som har det så här. Visst har jag läst om turbulens i bonusfamiljer men då handlar det i princip jämt om barn som är betydligt yngre än vad min mans dotter är.

Känner verkligen igen det där att hans dotter beter sig som en svartsjuk dominant fru mer än som hans barn. Hon agerar som att hon blir bedragen om han ger mig uppmärksamhet eller uppvaktar mig på födelsedagar. Också det där med att hon accepterar o respekterar sin mammas lösa förbindelser o privatliv medans hon vill sätta in en kil i vårt privatliv. Då tror jag ändå att hon gillar mig men det spelar liksom ingen roll. Hon kan komma på måndagen o fråga ut oss om vad vi gjort under veckan o vad vi har ätit. Svarar han då henne nåt som inte faller henne på läppen så blir hon vansinnig, speciellt om vi gjort eller ätit nåt som låter lite för bra när hon inte varit här.

Det är fruktansvärt frustrerande att hålla tyst många gånger för det är provocerande att bara lyssna på. Har bara lust att be henne hålla käft o skaffa sig ett liv.

Nu kan hans dotter bjuda till o vara gullig mot mig men det är när han inte är hemma. Då är hon väldigt trevlig o vill umgås med mig men just för att det är enbart då hon gör det så har jag tröttnat på det också. Känns bara falskt o att man är nåt andrahandsalternativ på umgänge. Är din mans dotter likadan?

Nu vet jag inte om hans dotter har nån diagnos o bryr mig egentligen inte heller längre.
    Du är inte ensam om att uppleva det här. Om det handlar om en diagnos eller inte hos din styvdotter, det är jag inte rätt person att bedöma, men du skulle kunna googla på mini-wife syndrome och se om det är något du känner igen. 

Jag tycker att det låter typiskt styvbarn att vara snälla mot en när man är ensamma men så fort pappa stiger in genom dörren är det som att man inte finns, det känner jag igen, både egen erfarenhet och av vad andra berättat. Väldigt tröttsamt. Handlar det om ett litet barn har man mer överseende med det än när det hänger med upp i åldern. 

Det är inte första gången jag hör talas om att barnet verkar acceptera att den ena föräldern går vidare med ny eller nya partners men inte den andra. Ensam är du inte. 
Svar på tråden Gränslösa ex o styvbarn!