• Anonym (Varfö­r)
    Fri 1 May 2020 19:21
    1733 visningar
    44 svar
    44
    1733

    Hur kan andra bli gravida så fort, men inte jag :(

    Läser om så många som plussar väldigt enkelt utan att ens behöva försöka.

    Jag är inne på 7 månaden utan plus! Vad gör jag för fel? :(

    Känner mig jätte ledsen. Kommer nog inte få hjälp om 1 år gått, då vi hade ett tidigt missfall i v.6 i slutet på förra året.

    Hur lång tid tog det för er andra att plussa, gjorde ni något speciellt?

  • Svar på tråden Hur kan andra bli gravida så fort, men inte jag :(
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 1 May 2020 21:23
    #4
    Zaxika skrev 2020-05-01 19:47:03 följande:

    Hur många månader tog det för er att få till första plusset? Tyvärr kan det ju ta tid ibland. Om du ser det positiva så kan ni bevisligen blir gravida på egen hand. Nästa gång så hoppas jag att det går hela vägen. Här tog det 9 månaders försök till första plusset, och andra gången tog det 5 månader. Men upp till 1 år är helt normalt.


    Missfallet blev till på första försöket :(

    Min man tog det hårt så vårat sexliv har tagit stryk så nu har vi sex max 2 ggr/veckan så jag vet inte ens om vi kommer lyckas :(
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 1 May 2020 21:24
    #5
    Lili158 skrev 2020-05-01 19:48:35 följande:

    För oss tog det 12 månader att få pluss. 7 månader är helt normalt och upp till ett år. Har du koll på

    Ägglossningen?


    Ja jag använder tester och första dagen jag får smiley på testet så har vi sex mrn det tar sig inte ändå :(
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 1 May 2020 21:26
    #6
    LittleSunshine84 skrev 2020-05-01 20:02:46 följande:

    För oss tog det 7 mån med första barnet. Första försöket på andra graviditeten (mf) och första försöket på tredje graviditeten.

    Jag tror att vi stirrade oss blinda på att ha sex vid ÄL vid första barnet. För gång nr 2 och 3 hade vi sex två dagar innan. Så i efterhand tror jag att man ibland behöver vidga sin vyer lite.

    Det blir er tur snart! :)


    Vi brukar ha sex ungefär 2 dagar innan ägglossning (så fort testerna visar smiley) men det har inte gått ändå :/

    Är rädd något hänt med min kropp sen missfallet. Fick både ta tabletter och även skrapas för att få ut allt :(
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 1 May 2020 22:01
    #8
    Lili158 skrev 2020-05-01 21:30:17 följande:

    Vi körde sex varannan dag vid ägglossning. Tog som sagt 12 månader. Helt normalt enligt bm.


    Vi får oftast inte till lusten varannan dag, eller vi och vi, min man får inte det rättare sagt. :/
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Fri 1 May 2020 23:19
    #14
    Lili158 skrev 2020-05-01 22:22:16 följande:

    Hur ofta har ni haft sex då under dess 7 månader? Är ju inte jättemånga dagar man är fertil. Min man blev tvärtom.. mer sugen under ägglossning. Men 7 månader känns som en evighet jag vet, men det är normalt. Du ver ju att ni kan bli gravida också. Men förstår frustrationen.


    Vi har haft sex i snitt 3 ggr/veckan under dessa 7 månader. Mer pallar han inte. därför ägglossningstestar jag så vi kan få till sex vid ägglossning ialla fall. Sen tror jag ärligt inte att han är lika sugen på barn som jag är, han ställer mer upp för mig så det är nog en anledning till att hsn inte är så sugen på sex, men han är även oftast för trött på kvällarna för sex efter jobbet osv :(
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Sun 1 Nov 2020 07:54
    #19
    Steeph skrev 2020-10-30 21:19:00 följande:

    Heej hur har det gått för dig?


    Hej! Vi blev gravida i slutet på juni, men Nytt missfall i augusti i vecka 7. Nu har vi börjat försöka igen *suck* :(
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Sun 1 Nov 2020 11:54
    #21
    Steeph skrev 2020-11-01 08:35:44 följande:

    Åh nej jag beklagar

    Vi fick ma i februari 2020 så går in på vårat 8e försök.. vi blev gravida 2 månader efter pillerstopp men nu går det inte alls. Fy fasen vad jobbigt det är ibland


    Jobbigt! :(

    Detta va vårat 2a ma. Hoppet och tålamodet börjar ju lämna en kan jag känna. Det positiva är väl att min man längtar lika mycket som mig nu, vi stod lite olika i det innan, men vi tog det senaste missfallet väldigt hårt båda två. Nu hoppas vi att det tar sig snart igen. Jar tagit 7 och 8 månader efter varje missfall att bli gravida igen så jag är inställd på att det tar tid även denna gång, men jag förstår precis den här väntan till nytt plus! Denna gång ska jag hålla mig ifrån ägglossningstester och försöka ha sex varannan dag istället, men vet inte om min ägglossning kommit igång som den ska :/

    Vilken vecka fick du ma i?
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Sun 1 Nov 2020 19:18
    #23
    Steeph skrev 2020-11-01 18:27:33 följande:

    Åh fy<3

    Ja jag förstår det! Hoppas verkligen ni får plus snart. Hur gamla är ni?

    V 9, 8+2 men fostret var 7+5. Bokade tid för smärta i sidan och då upptäckte dom att fostret precis dött.


    Jag känner med dig <3

    Vi är 29 och 31 år, så vi är relativt unga än. Hur gamla är ni?

    Var orolig för nytt missfall ända sedan jag plussade och tyvärr stämde magkänslan :(

    Jag sörjer än så gott som varje dag och pendlar mellan hopp och förtvivlan. Det gör så förbaskat ont att förlora något så litet men väldigt efterlängtat. Vet inte om jag vill våga chansa på att försöka igen och ev. bli gravid och kanske riskera nytt missfall utan en utredning. (vi har haft 1 "vanligt" missfall innan våra ma, men där hade jag precis plussat när jag började blöda samma dag så tog det inte lika hårt).
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Mon 2 Nov 2020 13:10
    #26
    Anonym (Emmi) skrev 2020-11-01 21:30:24 följande:

    Man vet aldrig, det känns ibland som ett lotteri. Blev gravid med sonen på månad 2 efter pillerstopp. Har nu försökt få ett andra barn i 1,5 år utan resultat.

    7 månader är inte lång tid, fortsätt kämpa!


    Nej alltså 7 månader är ju inte länge igentligen kanske, men när man är mitt uppe i det med längtan och allt kämpande för att sedan få massa missfall och behöva börja om igen, då känns det alldeles för länge :(
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Mon 2 Nov 2020 14:52
    #31
    LFF skrev 2020-11-02 14:38:54 följande:

    Graviditet 1: mf i oktober 2008, plussade rätt fort efter att vi bestämt oss för att försöka få barn. Var i v12 mid mf.

    Graviditet 2: plus i början av sommaren 2011. MA i slutet av juli, upptäcktes på KUB-ul. 

    Graviditet 3: plus början av mars 2013. Levande barn november 2013.

    Vi tog ingen hjälp av sjukvården med utredning etc. Ett tag kände sig sambon mest som avelsmaterial och sexet blev därefter. 

    Att ha sex varannan till var tredje dag är vad som rekommenderas när man försöker bli gravid. Då hinner mannen producera ordentligt med spermier och dessa hinner mogna. Så att du oroar dig för att ni har sex för sällan finns det inget fog för. 


    Nej nu har vi ett väldigt bra sexliv efter senaste missfallet och vi båda känner samma lust till både sex och att få barn. Jag blir bara lite orolig då första 2 missfallen blev till på första försöken men nu dröjer det och att vänta på plus och oroa sig för att det kanske är något fel på min kropp :(

    Innan har jag alltid ägglossningstestat, men nu ska jag försöka hålla mig ifrån det.
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Mon 2 Nov 2020 17:36
    #35
    LFF skrev 2020-11-02 15:31:35 följande:

    Det är inget fel på din kropp. Den har redan bevisat två gånger att du kan bli gravid (detta övertygade min gynekolog mig om när jag var orolig, även om vi inte sökte hjälp för just ofruktsamhet).

    Hur långt gången har du varit vid dina missfall? Har det varit "samma" vecka? 

    Båda mina små gryn dog runt v9 men första gången dröjde det till v12 innan kroppen reagerade på att liten dött. Andra gången kände jag igen tecknen men hoppet är ju det sista som överger en så det blev på KUB-ul som det upptäcktes att liten dött i v9 (därav att jag gissar att den även gjorde det första gången). 

    Även om man säger "sluta oroa dig, lev som vanligt" så vet jag att det är sjukt svårt. Jag kände mig enormt okvinnlig som 1) verkade ha svårt att bli gravid eftersom det dröjde så långt mellan plussen och 2) verkade vara helt oförmögen att behålla en graviditet. Det kommer att ta sig! Och skulle det gå åt skogen igen så är du även då berättigad till utredning. Det räknas som normalt att få två missfall eller att det dröjer upp till ett år innan plusset kommer. Att få tre missfall är precis som att det dröjer 12 månader, ovanligt, och därmed så kan/ska man få en utredning även då.

    Lycka till! Försök att inte oroa dig utan leva på som vanligt (ja, det är klyschigt) så ska du se att det går vägen!


    Första vet jag inte hur långt jag kom då jag plussade samma dag jag började blöda, Andra missfallet kom i vecka 6+0, andra i 6+6, så samma vecka.
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Tue 3 Nov 2020 09:45
    #40

    Tack för alla inlägg ifrån er!

    Igår hade jag en skitdag. Sorgen tog över mig och jag kände bara för att sterilisera mig och slippa genomgå fler missfall och helt enkelt bara ge upp! Mitt instagram flödade av bilder på bebisar, ultraljudsbilder och gravidmagar, vilket kändes som en rejäl käftsmäll. Min stackars man fick en vresig, ledsen och sur fru att komma hem till och ta hand om kan man säga...

    Fy för det här med att skaffa barn! Detta ingick inte i skolundervisningen minsann, då lät det som om varje oskyddat samlag ledde rill barn! :(

  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Tue 3 Nov 2020 10:18
    #42
    LFF skrev 2020-11-03 10:05:43 följande:

    Man måste få tillåta sig själv att må skit ibland. Att sen dessutom se "alla andra" med bebisar, magar, vagnar etc gör ju bara att det blir värre. Men det är ok. Och det är därför det ändå är skönt att det finns forum där man kan träffa andra i liknande sits eller sådana som varit i sitsen och bara vräka ur sig frustrationen över att ens kropp "inte fungerar som den ska" (vilket det känns som). Det är ok att känna sig sjukt okvinnlig över att man inte kan göra något "så enkelt" som att tillverka en bebis. 

    Men, för att sätta saker i ett litet perspektiv. Det är ungefär bara vart sjätte befruktat ägg som leder till en levande bebis. De allra flesta befruktade ägg vet vi inte ens om eftersom de försvinner ut med mensen. Man får inte ens sen mens eller några symtom. Ibland är det en "försenad mens" på ett par dagar. 

    Så skäm bort dig själv, vräk ur dig tex här när du blir frustrerad, och försök att glädjas åt de som fått en bebis (och ja, det är det absolut mest sinnessjukt svåraste att göra!) och fortsätt leva som vanligt. Försök att inte tänka på att det är x antal månader som det inte blivit något på. 

    Och den dagen det blir ett plus, och du kommit förbi din magiska gräns på 6-7v (såg att det är där det gått åt skogen för dig), så finns vi här för dig genom oron att det ska gå åt skogen senare denna gång. 

    Jag hade jättesvårt att glädjas i min graviditet eftersom mina gryn dog lite senare än dina. Så första milstolpen var ett tidigt vul (privatbokat hos gynekologen jag gick hos), nästa var KUB-ul, sen RUL. Sen var det ju så att vi väntade tvillingar så det blev lite extra ultraljud därför vilket var enormt skönt för en orolig själ.

    Och kom ihåg, din MVC-mottagning ska kunna sätta dig i kontakt med en kurator om du känner att du behöver någon professionell att prata med, någon som är van vid oro gällande missfall, graviditet och förlossning.


    Tack <3

    Jag har jätte svårt att prata med min man om det här, han förstår ju inte vad jag går igenom, trots att han vill kunna förstå till 100%, så då blir jag lätt tyst istället men han ser och känner att jag sörjer och är ledsen. Så jag känner mig väldigt ensam oftast om mina känslor. Jag går hos kurator på gyn, men känner inte det hjälper mig direkt :(

    Så min räddning är det här forumet känner jag.
  • Anonym (Varfö­r) Trådstartaren
    Tue 3 Nov 2020 11:48
    #44
    LFF skrev 2020-11-03 10:41:05 följande:

    Nej, männen har svårt att förstå den känslan man får i kroppen när den sviker en med något "så enkelt" som att skapa ett barn. Vår relation höll på att gå åt skogen pga detta efter det andra misslyckandet just pga bristen på kommunikation och förståelse. 

    Då är det ändå skönt att ha denna ventilen, där man hittar andra som är eller har varit på samma plats, som har känt samma oro och besvikelse på sin kropp. 

    Och, för de allra flesta så blir det ändå levande barn till slut  Även om vägen dit är snårigare än man trodde från början.


    Ja, nog för att jag är van att klara mycket själv och säkert blivit "skadad" på någotvis nu efter missfallen då det är min kropp som får genomgå allt med blödningar, Cytotecbehandlingar, skrapningar osv. då känns en mans tröst inte mycket till för mig. Ofta känner man ju att ibland önskar man att någon kunde fixa ens känslor åt en så att allt bara blir bra och att mn fick sluta känna såhär och typ glömma allt :(
Svar på tråden Hur kan andra bli gravida så fort, men inte jag :(