Inlägg från: Anonym (Sockerpundare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sockerpundare)

Sockermissbruk - hur slutar jag?!

LCHF är den enda boten mot det där. Du kommer må skitdålig i början. Det är typ i klass med att tända av från heroin eller vilken drog som helst. Sen kommer du bara äcklas av sött.

MVH
    Fd Sockerpundare

• Anonym (Sockerpundare)
    Deacon skrev 2020-05-01 21:36:03 följande:

Du ska inte sluta med kolhydrater, eftersom det är det bästa och mest effektiva bränslet du kan ge din kropp, men du bör skifta från snabba/enkla kolhydrater till långsammare/komplexa istället. Det där med LCHF funkar för en del men väsentligt sämre för andra. ( exempelvis för dem som älskar bröd, pasta, ris etc)... Det viktiga är att du inte äter en massa snabba kolhydrater tillsammans med fett då insulinpåslaget ökar fettinlagringen.

Skulle det funka för dig att ersätta läsk/godis med söta frukter istället för då får du i dig fiber, antioxidanter och vitaminer på köpet... inte bara skräpkalorier...?

FEL

Jag älskar bröd, pasta etc. Men för kroppen är det exakt samma sak som att få i sig en kanelbulle. Socker är socker för kroppen oavsett om det kommer från läsk eller pasta. Ska man tända av från socker så finns det bara en utväg.
  • Anonym (Sockerpundare)
    Deacon skrev 2020-05-02 00:10:51 följande:
    Nej det är inte i närheten av att vara samma sak. Man får helt olika insulinpåslag beroende på vilken typ av kolhydrater man äter och därmed också helt olika kroppslig reaktion, både vad avser inlagring av fett och stimulans i hjärnans belöningscentrum. Ingen blir sockerbeorende av att äta råris, mörkt bröd, havregryn etc.
    Fel. Äter du tex havregrynsgröt så skjuter du bara fram insulinpåslaget som kommer några timmar senare och du får ett ännu svajigare blodsocker
Svar på tråden Sockermissbruk - hur slutar jag?!