• frohliche

    Skaffa barn när man har lymfödem

    Hej!
    Jag undrar om det finns några mammor på familjeliv som fått barn när de haft lymfödem.

    Nu är det ett tag innan jag själv planerar att bilda familj, men tankarna snurrar ändå. I tonåren fick jag lymfödem i höger ben, och vi vet inte om det beror på en medfödd svaghet i lymfsystemet eller en förvärvad skada. Ingen annan i min familj har haft detta, så själv tvekar jag på om det är medfött (eller primärt som det kallas). Jag lutar åt att jag fått detta eftersom jag för några år sen sträckte mitt ben, och hade känningar av detta långt efteråt. Då blev jag även svullen i ljumsken på samma sida som benet, och där finns det ju lymfkörtlar.

    Som ni märker på mitt resonemang lutar jag själv mest åt att det har blivit såhär pga skadan, alltså att det är sekundärt. Däremot verkar doktorerna utgå från att det är primärt (alltså medfött). Och det är detta som gör mig så orolig för om jag kommer kunna få friska barn i framtiden eller ej. Jag vill jättegärna ha barn, och det vore en enorm sorg om det visar sig att min form av lymfödem är ärftlig. Vill absolut inte riskera att utsätta ett oskyldigt barn för den här grymma sjukdomen.

    Försöker kontakta sjukvården för att få professionella svar, men väntetiderna är ju som de är, särskilt just nu. Men jag undrar mest om nån här har personliga erfarenheter att dela med sig av.

    Väl mött!
    frohliche

Svar på tråden Skaffa barn när man har lymfödem