• AC70

    Gamla resp nya högskoleutbildningen - behörighet???

    Jag sökte in på en högskoleutbildning till hösten. Behörighetskrav: kandidatexamen med 90 hp i huvudämnet varav en uppsats på minst 15 hp.

    Jag har en gammal kandidatexamen (från 1995) med 60 poäng (som det hette då) i huvudämnet, och uppsatsen gav 6 poäng.


    Nu har jag fått beskedet av antagningsenheten att jag är obehörig då jag inte har 90 hp i huvudämnet inkl uppsats på 15 hp.

    Men är man obehörig bara för att man har en examen utfärdad enligt tidigare regler?! Då läste man 20 p per temin, nu 30 hp, då fick man 60 p i huvudämnet och nu får man 90 hp...men det verkar väldigt konstigt om inte de äldre examina räknades om till det nya systemet enligt någon sorts likvärdighetsprincip...?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-04 15:42
    Jag såg precis att opposition på specialarbete gav 1.5 poängs så totalt gav uppsats + opposition 7.5 poäng...vilket jag förstår är vad som gavs enligt det gamla systemet. Med andra ord borde jag vara behörig.
  • Svar på tråden Gamla resp nya högskoleutbildningen - behörighet???
  • Anonym (pluggis)
    Mina gamla högskolepoäng från ungefär samma tid har blivit konverterade till det nya systemet direkt i LADOK-registret utan att jag gjorde något särskilt vad jag minns, men kanske har man missat det i ditt fall?

    Gamla studieordningar och examina gäller inte för evig tid framåt, så det med uppsatsen kan vara ett hinder. 7.5p x 1.5 = 11 p så det är blir ju inte 15 p hur man än gör.

    Men du måste nog kontakta antagningen, och få dina poäng konverterade i LADOK till att börja med. Och om möjligt övertala institutionens antagningsansvariga att se dig som behörig trots en mindre omfattande uppsats i poäng, eller be kursansvarig ge förslag på hur du kan göra dig behörig?

    Är man smidig kanske det kan gå, jag har själv snackat mig in på några kurser i mina dar genom att hänvisa till högskolepoäng i andra ämnen eller erfarenhet utanför skolans värld.

    I värsta fall får du kanske göra högskoleprovet i höst istället.

    Men börja med att jaga tag i människorna bakom besluten så får du nog bättre besked. Var artig och saklig så hoppas vi på det bästa.
Svar på tråden Gamla resp nya högskoleutbildningen - behörighet???