• Anonym (deppi­g)
    Tue 5 May 2020 09:53
    132 visningar
    3 svar
    3
    132

    Psykolog eller psykoterapeut

    Skulle vara intresserad av att höra era erfarenhet gällande båda. Vad föredrar ni och varför? Varför ni sökt hjälp av någon av dem.

    på grund av ett tufft 2019 som nu biter mig i arslet med en trolig depression, ångest och framför allt emotionell ensamhet har jag valt att söka hjälp. Dock kostar det ju en hel del.

  • Svar på tråden Psykolog eller psykoterapeut
  • Anonym (D)
    Tue 5 May 2020 10:34
    #1

    Jag har gått till psykolog via vårdcentralen och sedan psykoterapeut privat. Jag tyckte att båda funkade väldigt bra just när jag gick till dem. Det var flera år mellan dem. Det viktigaste är kanske att hitta en som du känner förtroende för och som har en inriktning som passar dig. För mig har t ex KBT inte funkat alls hittills. Jag behöver gräva mer i orsakerna till mitt mående och mina beteenden innan jag kan börja ändra på dem. Andra personer är precis tvärtom. 

  • Anonym (deppi­g) Trådstartaren
    Wed 6 May 2020 15:17
    #2
    Anonym (D) skrev 2020-05-05 10:34:21 följande:

    Jag har gått till psykolog via vårdcentralen och sedan psykoterapeut privat. Jag tyckte att båda funkade väldigt bra just när jag gick till dem. Det var flera år mellan dem. Det viktigaste är kanske att hitta en som du känner förtroende för och som har en inriktning som passar dig. För mig har t ex KBT inte funkat alls hittills. Jag behöver gräva mer i orsakerna till mitt mående och mina beteenden innan jag kan börja ändra på dem. Andra personer är precis tvärtom. 


    Vet inte varför men KBT känns inte som min grej men jag kan ju ha fel.

    Ska testa å se vart detta leder men hjälp behöver jag.
  • Anonym (Mimer­)
    Wed 27 May 2020 13:48
    #3

    Jag går i terapi nu och teraputen är både psykolog och psykoterapeut. Min erfarenhet är att psykologer har mer erfarenhet kring olika diagnoser och andra sjukdomar än depression och utbrändhet, så har du autism, schizofreni mm i botten skulle jag rekommendera en psykolog. 

Svar på tråden Psykolog eller psykoterapeut