Inlägg från: Zakopane |Visa alla inlägg
  • Zakopane

    I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva

    Anonym (ÄR diskriminerande och ger fel signaler) skrev 2020-05-09 15:25:54 följande:

    För det första:

    1. Har alltid röstat grönt/vänster

    2. Hälften av alla mina vänner har ursprung i andra länder.

    3. Är mycket påläst om rasism, historia, sociologi och kolonialism etc, även på universitetsnivå.

    Vill klargöra detta först för att undvika svar som antar att jag har fördomar eller brukar rösta på SD.

    Det har faktiskt ?gått för långt?. Sedan länge.

    Och det gäller inte bara invandring och integration utan genomsyrar hela våran kultur, hur vi agererar mot mobbning i skolor och på arbetsplatser, hur brottsoffer bemöts och hur kriminella behandlas, hur offer för misshandel i nära relation inte får stöd och hur misshandlande föräldrar får ensam vårdnad osv.

    När det nu gäller integration;

    Vi måste börja behandla alla lika och sluta jamsa med både nyanlända och andra generationens ungdomar som springer runt och mördar vem som helst på löpande band.

    JA. Jag syftar endast på kriminella och de som inte tar vilket jobb som helst eller anstränger sig för att lära sig svenska och integrera sig.

    JA, jag vet att det är svårt att lära sig nya språk och att inte alla med svenskklingande namn pratar perfekt, akademisk svenska.

    JA, jag är medveten om ?socioekonomisk utsatthet? men det är bara en faktor, inte en URSÄKT.

    Absolut inte en ursäkt för att inte bete sig eller anstränga sig att integrera sig efter bästa förmåga!!

    Vi måste SLUTA med att särbehandla nyanlända och personer med invandrarbakgrund positivt. Jag menar inte att särbehandla NEGATIVT heller för det utan att skärpa till vilka signaler samhället sänder.

    Det är alldeles för jamsande och daltande idag.

    Det måste finnas KRAV. Och att kvotera in nyanlända på skolor i en kö som går före alla andra är absolut helt fel väg.

    Det Inger ingen respekt eller motivation hos dom som får glida före och det skapar ilska och frustration hos alla andra.


    Väldigt bra skrivet.
Svar på tråden I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva