• Koncen­tratio­n
    Sat 9 May 2020 20:52
    347 visningar
    12 svar
    12
    347

    Okej att som f.d klient börja jobba på det boendet denne har bott i?

    Hej!

    Jag har en livserfarenhet, samt att jag har bott i ett boende och varit aktiv i en verksamhet där man har hjälpt mig. Finns det någon som helst lag/princip i Sverige där man säger att en f.d klient aldrig får börja jobba inom den verksamheten denne har fått hjälp ifrån?

    Jag tänker utbilda mig som socionom och har plan A på vad jag vill jobba med. Men om jag inte skulle få jobbet eller att jag i framtiden skulle ändra mig, så känns det skönt att ha flera planer, vilket jag har. Och då undrar jag om mitt f.d verksamhet & boende som jag fått hjälp ifrån börja jobba där.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Okej att som f.d klient börja jobba på det boendet denne har bott i?
  • Sat 9 May 2020 20:58
    #1

    Det finns inga lagar men de flesta skulle vara väldigt tveksamma till att anställa dig på samma boende där du själv varit.

  • Koncen­tratio­n
    Sat 9 May 2020 21:17
    #2
    Mortiscia80 skrev 2020-05-09 20:58:01 följande:

    Det finns inga lagar men de flesta skulle vara väldigt tveksamma till att anställa dig på samma boende där du själv varit.


    Varför det? Det var inget behandlingshem.
  • Sat 9 May 2020 22:01
    #3
    Koncentration skrev 2020-05-09 21:17:40 följande:
    Varför det? Det var inget behandlingshem.
    Därför att det kan bli konstigt för de anställda att ha en f.d. klient där som kollega t ex. Det är väl bara att du söker någon annanstans.
  • Koncen­tratio­n
    Sat 9 May 2020 22:45
    #4
    Mortiscia80 skrev 2020-05-09 22:01:30 följande:
    Därför att det kan bli konstigt för de anställda att ha en f.d. klient där som kollega t ex. Det är väl bara att du söker någon annanstans.
    Okej. Jag tänkte att jag hade erfarenhet, samt livserfarenhet och därför en stor fördel. Men jag hade en misstanke på att det skulle vara så lustigt.
  • Sun 10 May 2020 07:23
    #5
    Koncentration skrev 2020-05-09 22:45:15 följande:

    Okej. Jag tänkte att jag hade erfarenhet, samt livserfarenhet och därför en stor fördel. Men jag hade en misstanke på att det skulle vara så lustigt.


    Jag tror att efter flera års utbildning har både tiden och din egen utveckling gett dig ett annat perspektiv på varför din önskan att jobba just där var så stor. Kanske vill du fortfarande men dina känslor och motiv är annorlunda än nu och det spelar då liten roll att du själv bodde där för flera år sedan. Eller, troligast, du vill jobba någon annanstans.
    I don't explain myself to idiots, I'm not the fuckface whisperer
  • Koncen­tratio­n
    Sun 10 May 2020 08:02
    #6
    pyssel skrev 2020-05-10 07:23:45 följande:
    Jag tror att efter flera års utbildning har både tiden och din egen utveckling gett dig ett annat perspektiv på varför din önskan att jobba just där var så stor. Kanske vill du fortfarande men dina känslor och motiv är annorlunda än nu och det spelar då liten roll att du själv bodde där för flera år sedan. Eller, troligast, du vill jobba någon annanstans.
    Frågeställningen är mer om det skulle vara något problem/konstigt att man skulle anställa en f.d klient. Inte mina känslor om att ha längta tillbaks. Jag har en ambition, men det kan alltid vara bra att ha reservplaner. Så jag vill bara se om det finns fler reservplaner som kan vara passande för mig.

    Med tanken på min livserfarenhet + erfarenhet på boendet så ser jag det som stor fördel, men det kanske inte andra gör? Och istället kanske det finns en princip sak eller något som känner stopp för f.d klienter att få anställning.
  • Sun 10 May 2020 10:06
    #7
    Koncentration skrev 2020-05-10 08:02:57 följande:

    Frågeställningen är mer om det skulle vara något problem/konstigt att man skulle anställa en f.d klient. Inte mina känslor om att ha längta tillbaks. Jag har en ambition, men det kan alltid vara bra att ha reservplaner. Så jag vill bara se om det finns fler reservplaner som kan vara passande för mig.

    Med tanken på min livserfarenhet + erfarenhet på boendet så ser jag det som stor fördel, men det kanske inte andra gör? Och istället kanske det finns en princip sak eller något som känner stopp för f.d klienter att få anställning.


    Jag tolkade det inte som att du längtade tillbaka utan att du vill tillföra egen erfarenhet och har ambitioner för hur ett sådant boende kan och bör fungera. Vilket kan bli problematiskt för dig. Men jag kanske misstolkar dig, du har kanske helt andra motiv för att vilja jobba just där.
    I don't explain myself to idiots, I'm not the fuckface whisperer
  • Koncen­tratio­n
    Sun 10 May 2020 10:50
    #8
    pyssel skrev 2020-05-10 10:06:17 följande:
    Jag tolkade det inte som att du längtade tillbaka utan att du vill tillföra egen erfarenhet och har ambitioner för hur ett sådant boende kan och bör fungera. Vilket kan bli problematiskt för dig. Men jag kanske misstolkar dig, du har kanske helt andra motiv för att vilja jobba just där.
    Ja, du misstolkade. Som jag skrev innan, jag har livserfarenhet och erfarenhet på sådan verksamhet. Inkl, har jag ambitioner om att jobba inom socialt arbete. Så om jag inte skulle få min plan A jobb, så känns det bra att ha reservplaner. Jag har dessutom erfarenhet. Så jag skulle nog tillföra positiva saker.
  • Sun 10 May 2020 10:56
    #9
    Koncentration skrev 2020-05-10 10:50:58 följande:

    Ja, du misstolkade. Som jag skrev innan, jag har livserfarenhet och erfarenhet på sådan verksamhet. Inkl, har jag ambitioner om att jobba inom socialt arbete. Så om jag inte skulle få min plan A jobb, så känns det bra att ha reservplaner. Jag har dessutom erfarenhet. Så jag skulle nog tillföra positiva saker.


    Så jag misstolkade att du har ambitioner att utveckla just det boendet med din egen erfarenhet av detsamma? Eller att du tyckte de var utmärkta där och vill "ge något tillbaka"? Eller enda boendet i stan och det är målgruppen du finner intressant?

    Vilka skäl för just det boendet? Det är relevant för att försöka ge dig ett bra svar på ursprungsfrågan.
    I don't explain myself to idiots, I'm not the fuckface whisperer
  • Sun 10 May 2020 11:45
    #10
    Koncentration skrev 2020-05-09 22:45:15 följande:
    Okej. Jag tänkte att jag hade erfarenhet, samt livserfarenhet och därför en stor fördel. Men jag hade en misstanke på att det skulle vara så lustigt.
    Nja, du har ju faktiskt inte det som nyexaminerad innan du jobbat ett tag själv. Det är en helt annan typ av upplevelser, insikter och erfarenheter på andra sidan staketet. Det är som att säga att man skulle ha en stor fördel om man utbildar sig till lärare och söker till sin gamla skola, för man har ju själv varit elev. Förstår du hur jag menar?
  • Sun 10 May 2020 12:18
    #11

    Det beror väl på vad det är för typ av boende och verksamhet. 

    Jag tror inte alls det behöver vara en nackdel eller att det inte skulle vara tillåtet. Det är nog upp till cheferna.

    Finns tex gott om personer som haft egna psykiska svårigheter som arbetar inom psykiatrin, folk som kommer från socialt utsatta miljöer inom socialtjänsten och fd missbrukare som jobbar med missbruk.

    Många gånger kan det också vara en fördel.

  • Koncen­tratio­n
    Sun 10 May 2020 16:36
    #12
    Mortiscia80 skrev 2020-05-10 11:45:12 följande:
    Nja, du har ju faktiskt inte det som nyexaminerad innan du jobbat ett tag själv. Det är en helt annan typ av upplevelser, insikter och erfarenheter på andra sidan staketet. Det är som att säga att man skulle ha en stor fördel om man utbildar sig till lärare och söker till sin gamla skola, för man har ju själv varit elev. Förstår du hur jag menar?
    Nej, jag förstår inte hur du menar. Jag skrev ju att jag skulle utbilda mig inom socialt arbete, liksom socionom. Och denna arbete är inom socialt arbete. Du har korrekt angående om läraryrket så visst förstod jag väl kanske en smula av ditt exempel, men du förstod inte min topic/fråga/tanke och därför vart det fel.
    pepsimax skrev 2020-05-10 12:18:07 följande:

    Det beror väl på vad det är för typ av boende och verksamhet. 

    Jag tror inte alls det behöver vara en nackdel eller att det inte skulle vara tillåtet. Det är nog upp till cheferna.

    Finns tex gott om personer som haft egna psykiska svårigheter som arbetar inom psykiatrin, folk som kommer från socialt utsatta miljöer inom socialtjänsten och fd missbrukare som jobbar med missbruk.

    Många gånger kan det också vara en fördel.



    Så tänker jag också! Framförallt det där med en f.d. missbrukare som jobbar med andra missbrukare. Jag tror dessutom att det existerar ganska så vanligt. Antingen en närstående som är/varit missbrukare eller att man själv har varit det förut och jobbar med sådant människor. Känns lite som om dessa människor förstår mer i sinnet hur det är att vara missbrukare och har förståelse hur andra ''normala'' människor ser på en, på gatorna t.ex o.s.v.

    Nu har jag befunnit mig på ett boende som inte var på grund av missbruk eller direkta psykiska besvär. Som sagt, det är livserfarenhet jag bär på, samt erfarenhet av att bo på sådant boende och VARFÖR man gör det, m.m.

    Dessutom tänker jag utbilda mig till socionom. Så om arbetet tycker att man har merit om man är socionom utbildad, lär man kanske ha en god meritpoäng för sin tidigare erfarenhet. Det är inte så att jag tänker söka mig till jobbet utan utbildning. Dessutom har jag en tanke vad jag vill jobba med efter min utbildning. SÅ vi pratar om långt i framtiden möjligtivs. Eller om jag kanske inte skulle få det jobbet jag tänker på i första hand.
Svar på tråden Okej att som f.d klient börja jobba på det boendet denne har bott i?