Forum Föräldrar: Barn med speciella behov - Medlemstrådar
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Sambons son 6år och underligt beteende

Mån 11 maj 21:42 Läst 0 gånger Totalt 39 svar
    Mån 11 maj 21:42

Hej, min sambo har en som på 6 år som beter sig underligt. Jag har inte egen barn men tycker väldigt mycket konstigt hänt. Skrev ner det som hände förra sommaren, sen dess har mängder liknande saker hänt.. men tänkte höra om någon här har erfarenhet av barn och kan svara om detta är normalt för en 6 åring pojke? R = sonen

- R hotar flertal gånger att han ska döda, slå och bita sin pappa om han inte får köpa spel, köpa leksaker eller åka till Mc Donalds.

? R sparkar okänd man hår på smalbenet på båten från Grinda som råkar röra honom.

? R har väldigt starka beteendeförändringar. Hans humör han växla från otroligt glad till extremt arg på några sekunder. Om något inte går som han vill så kan humöret ändrats direkt. Utbrotten sker oftast när han ska äta, inte får köpa saker. en dörr är låst eller om batteriet på ipaden tagit slut. Utbrotten sker dagligen och ofta i samband med måltider.

? R bajsar på sig dagligen under sommaren och verkar inte skämmas. En kväll på semestern berättar han att det var roligt att pappa sköljde rumpan med utomhusslangen på campingen och var arg för att han bajsat, verkar väldigt road. Han verkar bara bajsa på sig när hans pappa är närvarande, inte på dagis, när han är själv med sina farföräldrar eller jag har vaktat honom då sambon var på körskolan.

? Middag med sambons föräldrar och syskon. Vi äter köttfärsås och spagetti. R skriker att han fått för lite mat fast han har mer än dubbelt än de vuxna på sin tallrik. Han äter inte och när han fått så mycket mat att situationen börjar gå över styr slutar sambon lasta på mer mat och Richard blir väldigt arg. Biter, sparkas och slåss under hela middagen mitt framför alla släktingar.

Sambons tröja är blöt av bitmärken och får slag i magen och i ansiktet samt blir biten i händerna. Sambons föräldrar/syskon säger att han behöver träffa en barnpsykolog och är chokade över det extrema beteendet som pågår i flera timmar.

? Vaknar upp mitt i natten att sambon skriker högt. R har slagit honom i ögat hårt när sambon ska slå av ljudet på ipaden.

? Varje natt på semestern samt hemma så skriker sonen ?Pappaaa? i panik från sitt rum och sambon springer dit. Ibland pågår detta konstant från läggning i flera timmar, ibland så sent som till 2 på natten. R vill där ha olika tjänster, hämta skålar med mat, dricka vatten, ladda ner spel, köpa spel online, se på film, känner sig ensam och ibland vill han inget utan bara ha uppmärksamhet och ?testa? hur snabbt pappan är där. ??

Får han inte sin vilja igenom eller om min sambo inte snabbt springer dit så hotar han David med slag, bitas eller döda honom. Han har även hotat sambon att han ska flytta till sin mamma och att sambon inte ska ha något barn mer och att han inte älskar han mer om han inte gör tjänsterna. Gör det svårt att ha ett privatliv utan Rs ständiga uppmärksamhet samt svårt att sova. Skriken kommer oftast mellan 21-23:00 och även 3-4 på morgonen.

Gör det svårt att slappna av eller somna då man vet att snart kommer nästa höga gallskrik.??Jag har tagit upp denna situation med sambons föräldrar då situationen pågått på nätterna så länge jag bott hos sambon. Enligt föräldrarna så hade R halvbror exakt samma beteende.

? Flertal återkommande tillfällen: får R inte sin vilja igenom så skriker han, slåss, sparkas och hotar sin pappa med hemska påföljder. Han hotar att han ska slåss, döda, bitas, förstöra, sluta älska sin pappa med mera. Detta har resulterat i att vi vart på Mc Donalds många tillfällen under semestern och nästan dagligen köpt saker åt honom för att minska utbrotten som bara blir värre. Liknande utbrott skedde till exempel på havets hus i Lysekil och Richard fick en 1 m stor hajleksak.

? En kväll i husbilen när jag plockar in disk hör jag ett ?kissljud?. Kollar bakom mig och på sederna trappsteget på trappan står R och drar upp sina byxor. Ser ut som han just kissat och nedanför trappan står mina och sambons skor, blöta av något som stänkts på dem i små droppar.

Jag frågade R om han kissat på våra skor och han skrattar bara utan att svara och springer in i husbilen. Detta är oklart vad som egentligen hände men fanns ingen vätska i närheten och något hade droppat på våra skor. Tvättade skorna.

? På tåget tillbaka från Göteborg: R sitter mittemot en äldre man. Under resan så ligger Richard på mage med fötterna vända bakåt och flertal gånger så sparkar han mannen på benen. Under resan svär R och skriker ?jävlar? och ?fan? och får många blickar av de andra passagerna, samt hotar sin pappa med konsekvenser om han inte köper appar och spel och får många chokade blickar från andra passagerare. När wifi ligger nere får han ett utbrott och börjar slå sin pappa och bitas.

? Beteendet fortsätter och eskalerar även efter att vi kommit hem. Skriken på natten ökar och kan ha samband med att han är orolig för skolan enligt sambon. Hoten mot sambon fortsätter och hur R ska straffa honom med slag och bitas om han inte får sin vilja igenom.

? Beter sig alla 6 åring så här? Är det normalt eller ett tecken på att något är fel?

Jag försöker verkligen vara snäll och glad men ibland blir jag arg och less på att leva i detta kaos med sambons barn...behöver får skriva av mig och råd av er!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-11 22:33
    Pojken vägrar även gå till skolan de flesta dagarna. Brukar vara så att han klamrar sig fast i sambons ben och gallskriker. Efter 1-2 timmar accepterar sambon det och belönar han med att stanna hemma och spela på ipaden från morgon till sen kväll.. sen nästa dag återkommer beteendet..

Jag tycker det är jättehemskt och konstigt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-28 09:22
    Några tilläggskommentarer:

- Sonen bestämmer allt över sambon. När vi vart ute skriker sonen att han vill gå en annan väg och sambon tvingar mig att gå genom sopor och skräp för att sonen bestämmer allt.

- Sent på natten är sonen sugen på blåbär och sambon klär på sig och rusa i panik till nattöppna Ica för att sonen ska få sin vilja igenom och undvika ett utbrott

- Sonen bestämmer allt när vi spelar spel tillsammans och tvingar både mig och sambon att göra olika saker i spelet. Sambon säger att han ärvt mammans beetende som är psykotiskt sjukt och skitsofren och beter sig liknande. Mer om mamman finns att läsa här där jag ber om hjälp att klara av situationen: www.familjeliv.se/forum/thread/80248519-kvinnor-som-fran-ost-europa-som-utnyttjar-man

Det har även kommit fram att han beter sig liknande mot kompisar och på dagis. Bland annat stället han upp alla andra dagisbarn på led och bestämmer över dem.

- Han är beroende av sin iPad och spelar från 7 på morgonen till 23 på kvällen oavbrutet om ingen sätter stopp på helgerna. Även på toaletten och i middagsbordet, igår höll han hamburgare i ena handen och ipad i andra handen hela middagen och det händer varje dag.

Vet inte alls vad jag ska göra och därför skriver jag det som händer för att söka hjälp och råd från er som är vana vid barn och vet hur man ska hantera sådant. Om någon har tips på vad jag ska göra så får ni gärna höra av er

• Mån 11 maj 21:54 #1 +2

Låter verkligen inte normalt, boka tid på bup SNARAST!

• Mån 11 maj 22:03 #2

Låter nästan som ADHD. Umgås han med andra barn i samma ålder? Hur fungerar det?

• Mån 11 maj 22:05 #3

Han har inte några kompisar vad jag vet. Håller sig mest för sig själv.

När jag frågar vad hans kompisar heter på förskolan säger han bara ?jag vet inte?.. han brukar inte prata om andra människor, inte ens sin mamma som han bor med varannan vecka plus några halvsyskon.. känns inte normalt och som något är fel men sambon vägrar inse det

• Mån 11 maj 22:20 #4 +1

Väldigt onormala beteenden och väldigt dålig uppfostran. Han behöver ju en förälder som är tydlig och sätter gränser, inte någon som ger efter hela tiden. Jag reagerar på så mycket du skriver. Varför har barnet iPaden mitt i natten? Varför lassar man på extrema mängder mat? Varför säger man bara inte nej, du måste äta upp innan du får mer. Varför låter man ingen sitta så han kan sparka andra passagerare? Varför får barnet belöningar som att åka till McDonalds och nedladdade appar trots att han beter sig som ett monster? En föräldrautbildning låter välbehövligt i första hand. Särskilt viktigt om det skulle visa sig att barnet har diagnoser. Men även barn med diagnoser går fint att uppfostra.

Har barnet några problem på skolan eller är det bara pappan som har problem?

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mån 11 maj 22:30 #5 +1

Ni kan väl inte tro att andra barn beter sig så? Den pojken har allvarliga problem. Ni måste ta kontakt med barnpsykolog snarast.

• Mån 11 maj 22:31 #6
    Sisisisi skrev 2020-05-11 22:20:24 följande:

Väldigt onormala beteenden och väldigt dålig uppfostran. Han behöver ju en förälder som är tydlig och sätter gränser, inte någon som ger efter hela tiden. Jag reagerar på så mycket du skriver. Varför har barnet iPaden mitt i natten? Varför lassar man på extrema mängder mat? Varför säger man bara inte nej, du måste äta upp innan du får mer. Varför låter man ingen sitta så han kan sparka andra passagerare? Varför får barnet belöningar som att åka till McDonalds och nedladdade appar trots att han beter sig som ett monster? En föräldrautbildning låter välbehövligt i första hand. Särskilt viktigt om det skulle visa sig att barnet har diagnoser. Men även barn med diagnoser går fint att uppfostra.

Har barnet några problem på skolan eller är det bara pappan som har problem?

Ja håller verkligen med. Exakt detta har jag försökt säga åt min sambo men han lyssnar inte utan säger att barnets mamma var psykiskt sjuk och skällde ut busschafförer på stan och det är hennes fel...

Han var blivit rekommenderad en Föräldrar utbildning av socialen som utredde misshandelsfall av sonen från mammans sambo.. men sambon gick inte på det. Tycker också kan borde gå på det, olidligt jobbigt att leva med detta vissa dagar.. speciellt när det är någon annnans barn och ingen verkar lyssna på mig att något är fel
  • Mån 11 maj 22:36 #7
    Linassommarblogg skrev 2020-05-11 22:31:46 följande:
    Ja håller verkligen med. Exakt detta har jag försökt säga åt min sambo men han lyssnar inte utan säger att barnets mamma var psykiskt sjuk och skällde ut busschafförer på stan och det är hennes fel...

Han var blivit rekommenderad en Föräldrar utbildning av socialen som utredde misshandelsfall av sonen från mammans sambo.. men sambon gick inte på det. Tycker också kan borde gå på det, olidligt jobbigt att leva med detta vissa dagar.. speciellt när det är någon annnans barn och ingen verkar lyssna på mig att något är fel
    Det kan ju förklara varför han beter sig annorlunda, om han utsatts för trauma.

Men han behöver fortfarande gränser.
  • Mån 11 maj 22:37 #8
    pepsimax skrev 2020-05-11 22:36:10 följande:

Det kan ju förklara varför han beter sig annorlunda, om han utsatts för trauma.

Men han behöver fortfarande gränser.

Ja misstänker att sambon tycker synd om honom och istället för att säga ifrån så ger han med sig och accepterar allt nu senaste 2 åren. Det verkar inte ge så bra resultat hittills och har bara eskalerat
  • Mån 11 maj 23:07 #9

Låter som din sambo har noll gränssättning och att det gör att det stadigt eskalerat till kaos.
    Gick det fort att du introducerades efter separationen eller att ni flyttade ihop? Det hade också kunnat accelerera ett sådant beteende som redan var på väg utför-
    Det finns föräldrakurser genom kommunen, rekommenderar det.

• Mån 11 maj 23:08 #10
    Linassommarblogg skrev 2020-05-11 22:37:32 följande:
    Ja misstänker att sambon tycker synd om honom och istället för att säga ifrån så ger han med sig och accepterar allt nu senaste 2 åren. Det verkar inte ge så bra resultat hittills och har bara eskalerat
    Ja, det är vanligt att det blir så. Han borde prova kurserna han blivit erbjuden, sedan kanske det hade varit bra för sonen att gå i någon samtalsgrupp som de brukar ha, som inriktar sig på små barn som utsatts för diverse saker som våld eller föräldrarnas missbruk/psykisk ohälsa.
Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Svara i tråden...

Innehåll