• Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 06:37
    1844 visningar
    22 svar
    22
    1844

    Vad göra om en tjej berättar om ätstörningar? Och jag kanske är den enda som vet?

    Jag uppfattar det som att ni inte träffats utan bara har kontakt via meddelanden?

    Nu kan jag bara berätta hur det varit för mig. Om det är liknande för denna person kan jag inte svara på.

    Jag hade en ätstörning i kanske 5 år. Tänkte precis skriva tre men när jag nu började fundera så inser jag nog att det snarare är 5. Men jag har aldrig varit superextrem och under dessa 5 år har det gått i perioder.

    Den enda jag pratade med var min pojkvän, som jag blev ihop med efter 2,5 år med problem och nu forfarande efter 10 år lever ihop med.

    Som hon skriver till dig så sitter problemen djupare än bara ätandet och det handlar mycket om självförtroende och att älska sig själv.

    Jag har aldrig sökt vård för mina problem. Men har blivit frisk. Jag hade inte klarat det utan min partner.

    Så vad har han då gjort? Han har helt enkelt bara funnits. Tröstat när jag haft ångest, inte kommenterat min kropp annat än att tycka att jag är fin. Inte tjatat om maten.

    Om du vill vara kvar i denna persons liv så tycker jag inte att du har mer ansvar än det som jag beskrivit här. Men du har heller inget ansvar att finnas kvar i hennes liv om du inye vill det.

    Hennes mående är hennes ansvar och ingenting som du skall lastas med

  • Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 19:23
    #5
    temp0rary skrev 2020-05-14 19:15:13 följande:

    Nej, det är inte det bästa just nu. Inte en chans att jag gör det. Känner ingen heller.. Men nej, hon ser inte undernärd ut. Har bra vikt. Hon äter ändå en gång per dag, och överlever då. Det är nästan som intermittent fasting så.

    www.healthline.com/nutrition/intermittent-fasting-guide

    Vissa äter en gång per dygn och klarar sig så. Nej, jag håller inte med. Jag tror jag kan få henne att uppskatta sin kropp mer. Om hon såg det som mig hade hon vart frisk nu och smekt sig själv varje dag. =) Älskat sig själv mera. Det blir bra. Jag tänker inte kontakta nån annan för detta är ganska nytt och hon vill inte det, och jag respekterar vad hon vill. Tack för råd ändå.

    Hon kommer älska sig själv mera, det är jag rätt säker på så. Väldigt fin tjej. Om hon skulle sett undernärd ut hade jag kanske tänkt på sånt, men inte om nån ser normal ut och frisk ut så.


    Jag vill bara påpeka att jag också hade en utifrån sett sund kropp.

    Du måste förstå att hon är sjuk och har oerhört stora problem som det inte är säkert att hon klarar att lösa själv. Oavsett om det är möjligt för vissa.

    Om ni fördjupar er relation kan det finnas anledning att försöka trycka på för att hon ska söka hjälp. Men som läget är nu så känns det inte som att du är rätt person.

    Klanta inte till dig. Sig inte att hon ser ?normal? ut. I hennes öron är det samma sak som att hon inte är smal och således betyder det att hon är tjock. Hon hör någonting annat än det du säger.
  • Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 19:49
    #10
    temp0rary skrev 2020-05-14 19:37:46 följande:
    Ok. Jag har tryckt på, men hon vill inte. Vad ska jag göra? Jag vill inte stöta bort henne genom att tjata om det.. Kan väl ge om tanke och sånt ändå? Försöka få henne att älska sig själv? Vem vet.. Kanske funkar.. 
    Hon ser vacker ut. Inte tjock. Men jag bryr mig inte om hon skulle väga tio kg mer så. Tar henne för vem hon är. Personlighet osv. Hon mår bättre om hon är smal. Och då får hon ta ansvar för det. Jag kan bara finnas där som du först skrev som din kille gjort.. Det får duga. Hon tycker att jag hjälper henne med mina ord och länkar och boktips. Så vi får se. Jag är nog inte rätt person att trycka på om hjälp. Hon vill inte det. Hon vill att jag bara finns för henne och stöttar, och den kan jag va.
    Troligtvis kommer hon inte vilja söka hjälp. En del av sjukdomsbilden.
    Men som jag skrev tidigare. Utifrån den relation ni har idag så tror jag det bäste du kan göra, precis som du säger, är att bara finnas där. Men förvänta dig inte att hon kommer bli frisk. SJälv är jag ett undantagsfall.
    Hon har nu ett förtroende för dig, värna om det. KAnske kommer en dag där du kan trycka på henne mer eller prata med närstående.
    Men som sagt. Hon är sjuk. Allt du pratar om gällande mat, träning kropp finns riks att det förvrängs i hennes öron till negativitet. Kommenterar du att hon är smal vill hon bli ännu smalare för att du gillar det. Är hon normal så betyder det i hennes öron tjock. Det kan vara bra att vara medveten om det. Att det är oerhört problematiskt.

    Önskar er båda allt gptt.
  • Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 21:29
    #15
    temp0rary skrev 2020-05-14 21:12:24 följande:
    Ja okej. Tack för ditt svar.
    Men jag föstår det som att bulimi är när man äter mycket:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Bulimia_nervosa

    H
    on äter mindre, men då går hon mest ner i vikt och hon kan inte dö. Jag var orolig över det innan och sa det en gång i text, men hon skrev att hon såklart inte skulle dö och att hon äter och mår bra. Och jag litar på henne. Hon ser inte undernärd ut.. Då hade jag kanske oroat mig. Men just nu behöver jag inte oroa mig känner jag så.. Hon äter, men mindre än vanligt.. Det är mer anorexia gissar jag på, men hon vill inte prata om sånt hon gillar inte det.
    Jag tror hon kommer berätta för nån kompis eller någon senare, men hon vill inte det nu, och jag tänker inte svika hennes förtroende när det gäller andra så..

    Jag säger att hon borde äta mer och älska sin kropp och sig själv mer. Va mer kan jag säga? Kan försöka mata henne nångång. =) Bjuda på mat. Jag vet inte än hur jag ska hantera detta.. Men kan jag inte bara finnas där och stötta och visa böcker som kan hjälpa mot ångest och ätstörningar? Vilka är dom bästa böcker jag kan rekommendera om ångest och ätstörning inom självhjälp då? Nån populär bok där ute som hjälper många?

    Jag vart orolig att man kunde dö av sånt, men nej, inser att det inte skulle hända. Hon ser frisk ut och har en bra vikt! Äter, men får mest ångest då sa hon.. Vill vara smal för då mår hon bra. 

    Jag kan inte göra mer än tycka hon är vacker som hon är nu, eller om hon går upp. Vad ska jag rekommendera då? Hon får köra intermittemt fasting om hon vill, det är nyttigt. Men då måste man äta som du säger 3000 kalorier helst. Jag säger att hon ska äta mer.. Men det är upp till henne. Hon verkar äta iallafall annars skulle hon va mycket smal och undernärd, och tur att det inte är så. Hon ser frisk ut och jätte vacker. Så jag behöver inte oroa mig över att hon skulle "dö" eller annat så iallafall. 
    Jag vill understryka igen! Man kan vara mycket sjuk utan att se undernärd ut! Enligt mitt bmi var jag närmare övervikt än undervikt (bmi säger inte mycket), men varje gång jag reste mig svartnade det för ögonen. Vissa dagar åt jag ingenting alls. SÅ att tro att hon ändå äter okej för att hon inte är ett benrangel är absolut inte sanningen.
    Man kan dö även av anorexi. Hjärtat orkar till slut inte jobba.
  • Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 21:57
    #19
    temp0rary skrev 2020-05-14 21:49:06 följande:
    Hon kan inte dö.. Jag trodde bara det först. Tog upp det att man kanske kan dö om man äter en gång per dag... Men insåg sen att många gör det utan att dö inom intermittent fasting. Så det är lugnt tror jag!

    Jag vet inte vad hon har. Men jag tänker inte berätta för nån jag inte känner och sånt. Det ör hennes ansvar, inte mitt igentligen. Samam sak om hon dör. På henne. Men hon kommer inte dö. Bara jag som vart överskyddande. Jag släpper kontrollen där. Jag kan inte kontrollera något. Kan bara stötta.
    Intermitent fasta är något helt annat än en ätstörning. Att man inte dör av intermitent fasta betyder inte att man inte dör av en ätstörning
Svar på tråden Vad göra om en tjej berättar om ätstörningar? Och jag kanske är den enda som vet?