• Anonym (Orolig)

    När är det rätt? Osäker och säker

    Jag är en tjej med bra ekonomiska förutsättningar. Jag har sedan drygt två år tillbaka en respektive med samma tänk om framtid visioner mm. Jordnära, arbetssam, Bra ekonomiska förutsättningar. Driven osv. Sund, kärleksfull. Om kvällarna när allt annat lugnat sig söker han närhet hos mig och kärleksmässigt har vi det verkligen all in. När han åkt till jobbet innan mig på morgonen kan han ringa bara för att berätta att han älskar mig. Han har en mkt nära relation till sin familj som är milslång avstånd ifrån hur jag har det i min egen. Jag själv har haft en rörig uppväxt med vårdnadstvister, konflikter mm som drabbat mig som barn som "suttit mellan" och varit slagpåse mellan mina föräldrar. Detta har påverkat mig mer än vad jag tidigare har trott. Jag har många halvsyskon (!). Jag som är äldst har fått dragit ett rätt stort lass med mina syskon när jag var yngre. 


    Jag vet inte men någonstans tror jag det har präglat mig till att jag inte vill ha barn. Från början i min tonår ogillade jag barn skarpt. Jag har idag haft en liten avståndstagande sätt gentemot barn. Min brors barn älskar jag, träffar dom inte så mycket dock pga avstånd mm. Med tiden har det vuxit fram någon känsla om att vilja ha en egen familj- samtidigt som det känns så otroligt skrämmande. Jag är idag en bit över 30. Har som sagt bra jobb och alla tänkbara förutsättningar tillsammans med min partner. Ena dagen känner jag mig sååå redo, för att i nästa känna en stor oro och jag frågar mig själv: vill jag verkligen detta? 


    Det där med barn känns som ett sånt otroligt stoooort beslut för framtiden. Jag har ju alltid haft en hel del djur, både hästar, hundar och katter på heltid men det där med barn är ju så otroligt stort för mig. Hur blir man redo? För jag börjar tro att trots mina förutsättningar så kommer jag nog aldrig kunna känna mig helt redo. Det är på något sätt lite panikkänsla för jag vet ju inte riktigt vad som väntar och det är helt nytt och skrämmande. Ett graviditetsbesked skulle jag nog reagera i både glädje och panik. Sambon vill ha barn kan jag väl tillägga också..


    Hur ska man känna? Hur vet man att man är redo? Någon mer som känner lika eller som kände lika? 

  • Svar på tråden När är det rätt? Osäker och säker
  • Fjäril kär

    Man kan aldrig bli 100% redo för barn. Det funkar liksom inte så. Man måste helt enkelt bestämma sig - ja eller nej.

    Och alla föräldrar går igenom exakt samma tankar som du har nu eftersom det inte går att jämföra hur det är att ha barn. Det är okänd mark och man vet inte hur det blir förrän man fått sitt barn. Det är sunda funderingar eftersom det är ett stort ansvar. Man kan tveka och känna oro även om man vill ha flera barn. Mna är inte ens säker på vad mna vill fast man har barn ibland.

  • sextiotalist

    Aldrig och alltid

    Här var det ett hoppsan. Så jag och sambon behövde inte ta det beslutet. Vi hade endast att förhålla oss till att fullfölja eller inte.

    Men jag och han är rätt pragmatiska, så efter första chocken så kom vi fram till att det var meningen att det skulle bli så.

    Men som ett mer seriöst svar.

    Självklart om man planerar barn så bör man ha en trygg relation och en bra bas att stå på.

    I övrigt instämmer jag med Fjäril Kär

  • Anonym (Orolig)
    sextiotalist skrev 2020-05-14 08:11:33 följande:

    Aldrig och alltid

    Här var det ett hoppsan. Så jag och sambon behövde inte ta det beslutet. Vi hade endast att förhålla oss till att fullfölja eller inte.

    Men jag och han är rätt pragmatiska, så efter första chocken så kom vi fram till att det var meningen att det skulle bli så.

    Men som ett mer seriöst svar.

    Självklart om man planerar barn så bör man ha en trygg relation och en bra bas att stå på.

    I övrigt instämmer jag med Fjäril Kär


    Jaa jag inbillar mig att kanske mognaden växer fram under en graviditet. Vi har ju mer eller mindre bestämt oss för att köra. Ena dagen vill jag å andra dagen känner jag bara att jag vill börja knapra piller utan att sambon vet om det (haha)... Sambon, den manliga varianten i relationen har ju viljat detta sedan vi träffades i princip och visste innan vi träffades och då vi bara haft kontakt via telefon och via messenger att jag var hans "the one and only". 

    Men det känns så otroligt skrämmande med barn och ändå kan jag känna en otroligt skrämmande längtan. Otroligt blandade känslor. Blev mer bekräftat också för mig när jag läste en tråd på familjeliv över gravida kvinnor som i princip ångrar sig och går som en berg och dalbana i hur dom känner att dom vill eller inte vill under hela graviditeten beroende på dagsform, hormoner osv.

    Man lär ju inte ångra sig den dagen den lilla krabaten är "här" 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-05-14 08:20:29 följande:
    Jaa jag inbillar mig att kanske mognaden växer fram under en graviditet. Vi har ju mer eller mindre bestämt oss för att köra. Ena dagen vill jag å andra dagen känner jag bara att jag vill börja knapra piller utan att sambon vet om det (haha)... Sambon, den manliga varianten i relationen har ju viljat detta sedan vi träffades i princip och visste innan vi träffades och då vi bara haft kontakt via telefon och via messenger att jag var hans "the one and only". 

    Men det känns så otroligt skrämmande med barn och ändå kan jag känna en otroligt skrämmande längtan. Otroligt blandade känslor. Blev mer bekräftat också för mig när jag läste en tråd på familjeliv över gravida kvinnor som i princip ångrar sig och går som en berg och dalbana i hur dom känner att dom vill eller inte vill under hela graviditeten beroende på dagsform, hormoner osv.

    Man lär ju inte ångra sig den dagen den lilla krabaten är "här" 
    Jag tror inte att du ska vara så orolig. Du är inte dina föräldrar, du är inte din barndom, du är vuxen och lägger själv grunden för ert liv.

    Ni verkar ha en fin relation, mkt kärlek och omtanke, ni kommer att bli bra föräldrar, tror jag. Sedan tror jag att alla föräldrar, både under graviditet och senare, känner oro ibland. Hur ska jag kunna ta ansvar för ett nytt liv, hur ska vårt barn klara sig i med allt som händer i världen osv. Men kärleken och glädjen tar över.
  • Anonym (Mamma)

    Man blir aldrig helt redo. Om du har goda förutsättningar nu och vet att du någon dag vill vara mamma är det inte mycket att tveka på. Det finns de som väntar jättemånga år, det är år i livet de missar tillsammans med sina barn längre fram och tid är en av de få saker man inte kan köpa. Så vill du ha barn, börja planera in. Det kommer att gå bättre än du tror, och vissa saker är tuffare än man kan föreställa sig, men det är värt det.

Svar på tråden När är det rätt? Osäker och säker