• Anonym (.)

    Luktar/doftar vi män mer än kvinnor?

    Hej!
    Något jag har noterat är att män som joggar förbi mig, doftar oftast. Inte nödvändigtvis illa luktade svett. Utan manlig doft.

    Jag har aldrig känt av en kvinnas doft när hon har joggat förbi mig. Vissa/många kvinnor bär på parfym eller något annat som gör så att det doftar, då luktar det. Men man märker direkt om en kvinna inte bär på någonting, då doftar/luktar hon ingenting. Varken vid jogging eller någon som bara går förbi en.

    Hur kommer det sig?

    Doftar vi män mer?

    Varför och vad exakt gör det att vi doftar mer än kvinnor?

    Kan man ta reda på om man har någon trevlig manlig doft eller inte?

    När vissa män joggar förbi, så kan jag förstå varför många kvinnor skulle uppskatta honom/doften. Det luktar ju trevligt hos många.

    Kan man själv ta reda på om man doftar gott? Jag är nervös om jag doftar något överhuvudtaget och om det är trevlig doft.

  • Svar på tråden Luktar/doftar vi män mer än kvinnor?
  • Anonym (Milla)

    Det är vanligt bland däggdjur att hanar doftar starkare än honor. Människan är inget undantag. Håller du dig ren och inte låter svetten på din kropp bli gammal och unken så luktar du med stor sannolikhet bara trevligt.

  • Anonym (..)

    Fråga nån nära vän av kvinnligt kön, och be dem vara ärliga.

    Jag märker själv inte att jag luktar illa, så jag måste tvätta mig ofta och regelbundet. Har även märkt att det sitter i hår. Råkar jag armhålor och där nere t.ex. så luktar det mycket mindre. Så det brukar jag göra regelbundet också.

  • Anonym (Yess)

    Män luktar mer kropp och svett, ja! Lite sämre hygien i allmänhet och många män använder samma träningskläder flera gånger, gammal kroppslukt/svett luktar mer än ny.

    Kroppslukt stör mig inte så mycket i motionsspåret, det är värre med alla som använder sköljmedel, jag tror inte ni förstår hur mycket det luktar när ni svettas, syntetiska blomdofter står som ett moln omkring er när man möts i spåret

  • Anonym (Ha nej.)

    Jag och min man fjällvandrade i två veckor. Sparsam hygienskötsel, gick långt varje dag och en del tältsex och utomhussex på det.

    Sista dagarna luktade han illa, men jag luktade verkligen riktigt riktigt illa. Det luktade så surt och ingrott, och doften från de nedre regionerna var riktigt...skarp. Som ost och ruttna räkor.

    Om vi inte sköter hygienen så luktar vi mycket värre än vad de gör. Tyvärr, men så är det.

  • Robert 832

    Vi svettas mer till följd av de hormoner vi har och till viss del påverkar de även lukten.

    Det kan vara en kvarleva från äldre tider, att vi markerade vårt revir med doft och jag personligen tycker den förklaringen "makes sense" med tanke på hur olika hem kan lukta beroende på vem som bor där.

    Tror inte det finns några direkta fördelar med lukt idag dock. Kanske kommer det med tiden försvinna vartefter vi blir mer stillasittande och med feminister kamp om att i grunden förändra rollerna "kvinna och man". Lär dock ta några tusen år.

  • Anonym (.)

    Kan ens naturliga doft påverka beroende på den kost vi får i oss eller har vi alltid detsamma naturliga doft?

    Hur kan man ta reda på om ens naturliga doft, liksom är godkänd, så att säga? Alltså att det inte luktar illa eller så.

    Jag vågar inte fråga en kompis direkt..

  • Tunnis
    Anonym (.) skrev 2020-05-26 08:06:22 följande:

    Kan ens naturliga doft påverka beroende på den kost vi får i oss eller har vi alltid detsamma naturliga doft?

    Hur kan man ta reda på om ens naturliga doft, liksom är godkänd, så att säga? Alltså att det inte luktar illa eller så.

    Jag vågar inte fråga en kompis direkt..


    Stark mat kan påverka hur man luktar, brukar du äta mycket curry ofta så luktar du förmodligen curry. Glad

    Alla gillar olika kroppsdofter så att bara fråga någon ger inte så mycket.

    Se till att sköta din hygien, duscha, borsta tänderna, tvätta kläderna och använd en bra antiperspirant (deo) så behöver du inte tänka så mycket på om du skulle lukta rent utsagt illa.
  • Anonym (.)
    Tunnis skrev 2020-05-26 08:18:37 följande:
    Stark mat kan påverka hur man luktar, brukar du äta mycket curry ofta så luktar du förmodligen curry. Glad

    Alla gillar olika kroppsdofter så att bara fråga någon ger inte så mycket.

    Se till att sköta din hygien, duscha, borsta tänderna, tvätta kläderna och använd en bra antiperspirant (deo) så behöver du inte tänka så mycket på om du skulle lukta rent utsagt illa.
    Njaaa....Nu pratar jag om den naturliga doften. Inte genom hur vida man tar hand om sin hygien eller inte.
Svar på tråden Luktar/doftar vi män mer än kvinnor?