• Fri 15 May 2020 07:40
    1292 visningar
    14 svar
    14
    1292

    Köpa hus eller inte?

    Vi satt med liknande funderingar innan vi köpte vårt hus. Framförallt jag. Vi bodde i en UNDERBAR lägenhet (mitt bästa boende någonsin...). Det var en stor, ljus fyra i ett gammalt sekelskifteshus mitt i ett villaområde som gjorts om till BRF med en handfull lägenheter i. Vi hade en stor, gemensam utegård (med lekpark) och det var ingen fara att lämna någon leksak över natten om man inte kom ihåg att ta med allt in. Vi bodde nära centrum (men inte förskolan).

    Nackdelarna var att vi ville ha minst 1 rum till, gärna 2... Det då vi ville skaffa ett tredje barn, och vi ville ha ett kontor för hemarbete. Min man ville gärna ha garage också. Dessutom var det väl ingen höjdare med trappor.

    Så min man fick sin vilja igenom och vi köpte ett hus. Även fast huset är i gott skick är det ALLTID något. Snö ska skottas, gräs ska klippas, buskar ska trimmas, utespaet ska tas omhand, om några år ska kåken målas om, uterummet måste göras rent årligen o.s.v. Taket ska bytas (det hade vi räknat med när huset köptes) så det kommer pågå någon vecka i sommar. Förra sommaren läckte diskmaskinen och vi fick en vattenskada = riva bort allt golv ner till grunden, ha avfuktare igång i tre veckor, sedan återställa köket... Diskmaskinen var ny, så det var inget vi räknat med - hade dessutom läckagesskydd under diskmaskinen, men det lyckades på nått viss sippra ut ändå.

    Det jag vill säga är att JA det är mer med hus. Det tar mer tid. Jag tycker inte det är värt fördelarna, men mannen och barnen älskar det, så...

  • Fri 15 May 2020 09:24
    #3
    +1
    Nmg skrev 2020-05-15 09:06:05 följande:

    Förstår precis vad du menar. Vi bodde i radhus innan men flyttade för att planlösningen och storleken inte motsvarade våra förväntningar, dessutom skulle vi sköta om radhuset precis som ett hus, klippa gräs på allmänningen, byta nån avloppsavfuktbing osv, och vi hade bara liten altan att vistas på som var stekhet på sommaren 80% av dagen så det kändes inte värt att hålla

    På och fixa och sånt och inte kunna nyttja fördelarna med hus som att gå ut och kunna vara ute och leka. Min man är ganska pedantisk av sig och jag tyckte det va jobbigt när vi bodde i radhuset för det va något att tänka på att göra, men som sagt det var inte värt att hålla på eftersom det inte fanns några fördelar att dra nytta av. Det är egentligen jag som vill flytta till hus och det är återigen mestadels för sonens skull.

    Jag är rädd att ångra mig när vi väl har flyttat

    Man vet vad man har inte vad man får. Det behöver ju inte heller betyda att det kommer bli dåligt ...


    Min man hade gått med på att flytta till en annan lägenhet, men då skulle det vara bottenplan med en liten gård i så fall, och garage i länga åtminstone. Den skulle också ha 5-6 rum. Vi hittade absolut inget som uppfyllde kraven - och framförallt inte i något av våra tilltänkta områden. Så det blev hus. Maken älskar det, barnen tycker också om det (MEN jag tror att de hade varit lika nöjda med en stor balkong alt. uteplätt.). Vi får väl se om vi blir kvar... Jag är inte såld på att bo i hus, och hade inte maken velat det så gärna - då hade jag inte ens övervägt det. Hatade till och med att bo i hus när jag växte upp
Svar på tråden Köpa hus eller inte?