• ciasiacia

    Oskyddat sex vid ägglossning

    Hej! Använder mig av NC och Flo för att ha koll på cykeln. Lever i ett stadigt förhållande sedan 1 år tillbaka och i november genomgick jag en medicinsk abort. Valde att inte behålla pga av vi hade bara bott ihop i 2 månader och det var alldeles för tidigt trots min längtan av barn.

    Men till min fråga. Vi hade oskyddat sex nu i för 5-4 dagar sedan. Såg efteråt att det var precis på ägglossningsdagarna. Tog ändå ett dagen efter piller i onsdags, trots att ägglossnings till 99% genomförts. Jag vill jättegärna ha barn och kommer inte gå igenom en till abort och vi båda vill ha barn ihop. Men min sambo vill vänta. Visst är risken att jag är gravid väldigt stor nu? Va snälla i denna tråd.

  • Svar på tråden Oskyddat sex vid ägglossning
  • fjanten

    Får jag bara fråga hur du lyckades missa att det var en röd dag när du tog tempen och la in i NC..? Och såg det först 4-5 dagar senare?

    Annars är väl graviditetsrisken/-chansen ca 20-25 % om du är under 25 och ni är tipp topp rent fertilitetsmässigt. Ett akut preventivpiller som tas 4-5 dagar efter ägglossning gör nog inte desto mer för att förhindra en graviditet. Eventuellt att hinnan ett ev. befruktat ägg ska fästa i är i sämre skick än en vanlig cykel och att en gravidiget blir svårare.

  • Frassex

    Jag råkade göra precis som du för ett par år sedan. Hade glömt bort att äl var i närtid. Dagen efter vi hade myst kände jag av äl smärtor och loggade in för att se i NC och den hade beräknad äl dagen innan. Tog dagen efterpiller men förstod inte då att den bara skjuter på äl. Så jag vart gravid tyvärr och gjorde också medicinsk abort, det var inte i rätt tid för mig om min sambo. Idag kan jag ångra aborten av vissa anledningar även om beslutet just då var rätt men vi har fått en helt underbar dotter som snart blir 2. Som tidigare nämnts är ändå chansen ca 25% om du över 25år men risken finns ju såklart.

  • ciasiacia

    Tack för svar! Jag tempade på morgonen och hade oskyddat kvällen innan samt samma kväll. Tänkte inte på att det var ägglossning just som dagarna. För enligt appen har jag ägglossning några dagar sedan pga av bara använt NC 3 månader så den lär fortfarande känna mig men upptäckte på mitt sekret efte samlaget att jag hade ägglossningssekret..

    Jag känner mig redo för barn och har berättat för min sambo om att risken finns att vi blir gravida nu. Ska testa mig under nästa vecka ..

  • ciasiacia

    Tack för svar! Jag tempade på morgonen och hade oskyddat kvällen innan samt samma kväll. Tänkte inte på att det var ägglossning just som dagarna. För enligt appen har jag ägglossning några dagar sedan pga av bara använt NC 3 månader så den lär fortfarande känna mig men upptäckte på mitt sekret efte samlaget att jag hade ägglossningssekret..

    Jag känner mig redo för barn och har berättat för min sambo om att risken finns att vi blir gravida nu. Ska testa mig under nästa vecka ..

  • ciasiacia

    Tack för svar! Jag tempade på morgonen och hade oskyddat kvällen innan samt samma kväll. Tänkte inte på att det var ägglossning just som dagarna. För enligt appen har jag ägglossning några dagar sedan pga av bara använt NC 3 månader så den lär fortfarande känna mig men upptäckte på mitt sekret efte samlaget att jag hade ägglossningssekret..

    Jag känner mig redo för barn och har berättat för min sambo om att risken finns att vi blir gravida nu. Ska testa mig under nästa vecka ..

Svar på tråden Oskyddat sex vid ägglossning