• Anonym (Sörjer)

    Sorgen över att inte kunna plussa!!!

    Jag kan inte bli gravid igen... så går tankarna just nu hos mig. Jag är snart 29 år, lyckligt gift och har ett allmänt bra liv. Men, jag kan inte få ett levande barn.

    I februari 2019 fick vi först ett utomkveds och 6 månader senare kom även ett missfall. Månaderna går nu och mensen kommer varje månad! Jag tempar och äter vitaminer och ÄL testar och har sex vid positivt ÄL test. Denna gång var mensen lite sen med en vecka, hoppet tändes, men nej mens i trosan imorse... =(

    Vad gör jag för fel? Jag ätet bra, röker/dricker inte, sover helt okej osv. Mannen likadant.

    Jag blir så förbannat ledsen! Det blir aldrig min tur är magkänslan. Många andra, men inte jag.

    Gråter över min jävliga mens just nu i skrivande stund.

  • Svar på tråden Sorgen över att inte kunna plussa!!!
  • viseversa

    Har ni kollat upp det? Min bekant var med om samma. Visade sig att hennes samboi hade 0 spermier i utlösningen. Blir svårt att bli gravid då.

  • Anonym (Sörjer)
    viseversa skrev 2020-05-16 16:40:06 följande:

    Har ni kollat upp det? Min bekant var med om samma. Visade sig att hennes samboi hade 0 spermier i utlösningen. Blir svårt att bli gravid då.


    Vi funkar ihop då vi fått missfall förr
  • viseversa
    Anonym (Sörjer) skrev 2020-05-16 18:30:31 följande:
    Vi funkar ihop då vi fått missfall förr
    okej ja det är trist när det inte funkar. Jag kan inte ge några råd då jag aldrig hafr detta problem. Men hoppas det snart blir bebis hos er.
  • Bautatron

    Kolla upp spermierna ändå, det kan vara mycket som är konstigt. Fick du lov att klippa äggledaren vid utomkvedshavandeskapet? Då har du ju ägglossning bara varann...

  • Anonym (Sörjer)
    Bautatron skrev 2020-05-16 19:00:29 följande:

    Kolla upp spermierna ändå, det kan vara mycket som är konstigt. Fick du lov att klippa äggledaren vid utomkvedshavandeskapet? Då har du ju ägglossning bara varann...


    Nej jag fick en spruta med cellgifter så har båda äggledare kvar
  • syntharen

    När ni försökt ett år efter senaste missfallet kan ni söka hjälp för utredning. Det kan tyvärr ta lite tid att bli gravid. Upp till ett år är normalt. Och även ett eller ett par missfall också. Dom flesta får ett levande barn till slut, på ett eller annat sätt. Det känns tungt nu men försök hålla modet uppe.

  • Anonym (Sörjer)
    syntharen skrev 2020-05-16 19:13:15 följande:

    När ni försökt ett år efter senaste missfallet kan ni söka hjälp för utredning. Det kan tyvärr ta lite tid att bli gravid. Upp till ett år är normalt. Och även ett eller ett par missfall också. Dom flesta får ett levande barn till slut, på ett eller annat sätt. Det känns tungt nu men försök hålla modet uppe.


    Jag känner mig så ensam. Har ingen att prata med och idag när mensen kom känner jag mig ännu mer förtvivlad. Vet jag inte har rätt att känna såhär efter bara 7 månader då det finns dom som försökt mycket längre, men just nu känns det hopplöst. Som om det är något fel och att jag aldrig får uppleva ett levande barn =(
  • syntharen
    Anonym (Sörjer) skrev 2020-05-16 19:21:49 följande:

    Jag känner mig så ensam. Har ingen att prata med och idag när mensen kom känner jag mig ännu mer förtvivlad. Vet jag inte har rätt att känna såhär efter bara 7 månader då det finns dom som försökt mycket längre, men just nu känns det hopplöst. Som om det är något fel och att jag aldrig får uppleva ett levande barn =(


    Förstår precis hur du känner, speciellt när mensen kommer gång på gång. Det känns verkligen hopplöst då. Jag tillät mig sörja under mensen och sedan tänkte jag framåt, att nästa ägglossning händer det. Det är allt man göra. Jag började ta extra D-vitamin när jag haft 4 missfall på raken och försökt i över 4 år, då blev jag gravid efter ett par månader och fick ett levande barn. Kan vara värt att testa, även om jag inte vet om det var det som gjorde det. Jag tror jag tog runt 75-100 mikrogram.
  • GrodanS77

    Jadu, det är inte lätt när månaderna/åren går och det inte vill sig. Har själv kämpat på i många år med både utomkveds o missfall.

    Även om det känns j-vligt hopplöst o uppgivet för dig nu så finns det hjälp att få.

    Har du gjort en spolning av äggledarna? Om du fick utomkveds så kan det finnas en förträngning i äggledaren. Jag förstod det som du inte hade tagit bort äggledaren. Vid spolning så kollar man framkomligheten/passagen med hjälp av kontrastvätska. Då ser man om ägg o spermier kan mötas. Har man tur så hjälper spolningen att öppna upp äggledarna. Har hört många som blivit gravida straxt efter spolning. Om man däremot inte ser passage så kommer ni få gå vidare till IVF (provrörsbefruktning). Det är något av en romantikdödare men vad gör man inte för att få sin knodd. Just nu görs det väl inga återföringar av ägg på grund av belastningen på sjukvården, men annars är det inte allt för långa köer. Finns även privata kliniker som brukar ha kortare kö, men då kostar det tyvärr en hel del.

    Många kliniker utomlands rekommenderar att äta d-vitamin, folsyra o omega3 när man försöker/är gravid. Det är aldrig fel att få i sig lite extra av dessa. Men skippa andra huskurer som bisolvon, rosenrot, appiforce mm. Kostar pengar o tiden går, och tar på psyket så Vänd dig till sjukvården direkt istället, tycker jag.

    Önskar dig stort lycka till!

Svar på tråden Sorgen över att inte kunna plussa!!!