• Anonym (Ego?)

    Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?

    Ja vad tycker ni, och varför?

  • Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (s) skrev 2020-05-28 00:47:33 följande:

    Du skaffar barn för att du tycker att det är kul och för att du vill. Barnet skulle inte sakna att inte finnas om du inte skaffade det eftersom det aldrig funnits. Sen som läget är nu så ställer du till det för övriga levande på jorden när du skaffar barn bara för att du vill det och för att du blir ensam som gammal. Dvs du skaffar barn av helt egoistiska skäl.


    Så gick det inte till då jag fick barn. Läs gärna kommentar #137...
  • Anonym (s)
    Konservativ skrev 2020-05-28 07:11:24 följande:
    Alla är inte miljöreligiösa. Det finns ingen klimatkris. Du får gärna sluta skaffa barn.
    Jag tänker inte det heller. Fast jag har inte lust för det heller livet är kort och det finns mycket att göra. Sen finns det en klimatkris även om du inte tror på vetenskap. Sen så är det inte bara klimatet som är problemet med att vi håller på att översvämma planeten.
  • Anonym (s)
    Anonym (Jag) skrev 2020-05-28 21:30:14 följande:
    Så gick det inte till då jag fick barn. Läs gärna kommentar #137...
    På sätt och viss fast samtidigt måste du troligen haft oskyddat sex vilket var en chansning.
  • Nimzay

    Vad ska man ens med barn till när man kan ha en massa käpphästar istället?????!!!!!!?????

  • Anonym (Bamse)

    Frågan är helt befängd. Barn är ingenting man skaffar utan någonting man (oftast) får om man utövar sex.

  • Anonym (s)
    Anonym (Bamse) skrev 2020-05-30 23:19:16 följande:

    Frågan är helt befängd. Barn är ingenting man skaffar utan någonting man (oftast) får om man utövar sex.


    Du har inte hört talas om preventivmedel. Det går i dom flesta fall nuförtiden välja om man vill ha barn eller inte.
  • Konservativ
    Anonym (s) skrev 2020-05-30 22:53:46 följande:

    Jag tänker inte det heller. Fast jag har inte lust för det heller livet är kort och det finns mycket att göra. Sen finns det en klimatkris även om du inte tror på vetenskap. Sen så är det inte bara klimatet som är problemet med att vi håller på att översvämma planeten.


    Nej det finns ingen klimatkris. Städerna står inte under vatten, det är inte mer oväder, öknarna blir inte större, skördarna minskar inte utan tvärtom. Kris betyder att något är dåligt, klimatet är inte dåligt.

    Människor översvämmar inte planeten. Det finns plats för många fler även om det förmodligen blir ett maximum snart.
  • Anonym (Mamma)

    Jag har själv barn och kan till 100% säga att barnaskaffande är 100% egoistiskt.

    Att säga något annat är dumheter.

    Man skaffar barn enbart för sin egen skull. Det är egoism i sin renaste form.

    Med det sagt så är jag gärna en egoist som skaffade barn.

    Mitt barn har givit mig en helt ny mening med livet OCH mitt barn har gjort mig extremt OEGOISTISK!

    Tidigare satte jag alltid mig själv först i alla lägen. Jag levde enbart för mig själv. Idag lever jag för mitt barn och sätter alltid mitt barn i främsta rummet.

    Jag har helt klart blivit en väldigt mycket bättre människa efter att jag fick barn.

  • Anonym (Ego?)

    Intressanta svar, känns som att man kan se det ur olika perspektiv och beroende på det vinkla det det både egoistiskt och oegositiskt. Kan tex längtan va egositisk och narcissismen i att barnet är en förlängning av en själv vara egoistiskt samtidigt som att ge en själ en kropp och att sedan stötta denna människa genom utvecklingen vara oegoistiskt?

    Att barnet visar en att man är en tillräckligt bra ledare och stöttar en i "ledarrollen" vara egositiskt, och att man kan visa upp sin lilla grupp med vackra lydande avkommor men samtidigt att ge all sin energi till det lilla barnet som tex vakennätter, tid, energi och pengar vara oegoistiskt?

    Någon nämner miljön.. att ta över denna redan överbefolkade jord med multipla avkommor av ens egna gener istället för att låta alla ha varsin avkomma ( bara ett exempel)

    Är det egoistiskt att skaffa tex 5barn om ens fysiska och mentala förmågor endast räcker i tid och energi till tex 2 barn? Barn behöver uppfostrand, extremt mkt närhet och uppmärksamhet för att bli en välutvecklad vuxen.

    Förstår föräldrar hur mycket uppnärksamhet från vuxna och speciellt anknytningspersonen ett barn behöver? Är det studerat och genomtänkt innan barnaskaffandet så att det är uträknat att detta finns tillgängligt sedan till det lilla barnet? Är det tex egoistiskt att skaffa barn om man inte ens har funderat på vad ett barn behöver psykologiskt?

    Tack för alla svar. Hoppas detta är något man analyserar innan graviditeten av varje barn på denna jord.

  • Vildbi
    Anonym (Mamma) skrev 2020-05-31 12:22:25 följande:

    Jag har själv barn och kan till 100% säga att barnaskaffande är 100% egoistiskt.

    Att säga något annat är dumheter.

    Man skaffar barn enbart för sin egen skull. Det är egoism i sin renaste form.

    Med det sagt så är jag gärna en egoist som skaffade barn.

    Mitt barn har givit mig en helt ny mening med livet OCH mitt barn har gjort mig extremt OEGOISTISK!

    Tidigare satte jag alltid mig själv först i alla lägen. Jag levde enbart för mig själv. Idag lever jag för mitt barn och sätter alltid mitt barn i främsta rummet.

    Jag har helt klart blivit en väldigt mycket bättre människa efter att jag fick barn.


    Åh det här sätter exakta ord på mina känslor! Jag håller med här helt och fullt.
  • Anonym (s)
    Konservativ skrev 2020-05-31 11:31:09 följande:
    Nej det finns ingen klimatkris. Städerna står inte under vatten, det är inte mer oväder, öknarna blir inte större, skördarna minskar inte utan tvärtom. Kris betyder att något är dåligt, klimatet är inte dåligt.

    Människor översvämmar inte planeten. Det finns plats för många fler även om det förmodligen blir ett maximum snart.
    Du verkar inte ha vidare koll. Flera öknar har ökat under lång tid. Men det är en annan fråga. Vi har polarisar som smälter. Havsnivå som ökar. Vi har hela stater som kanske inte kommer finnas om några år då dom står under vatten. Skördar minskar rejält visa år då det blir extremväder. Det finns uträkningar som visar att om ökningen sker i den takt som det sker nu så kommer det bli väldigt tufft. Vi har haft klimatförändringar för men det har varit under väldigt lång tid och livet har kunnat ändras eftersom. Nu går det så fort så naturen inte hinner med. Sen att jorden inte skulle vara översvämmad menar du allvar? Vi breder ut oss överallt och har ett stort massutdöende av andra arter som till stor del beror på det. Vi kommer tids nog nå den kritiska punkt då ekosystemet kraschar när mångfalden minskar. Du måste verkligen börja hänga med vad som händer omkring dig.
  • Konservativ
    Anonym (s) skrev 2020-06-03 00:24:50 följande:

    Du verkar inte ha vidare koll. Flera öknar har ökat under lång tid. Men det är en annan fråga. Vi har polarisar som smälter. Havsnivå som ökar. Vi har hela stater som kanske inte kommer finnas om några år då dom står under vatten. Skördar minskar rejält visa år då det blir extremväder. Det finns uträkningar som visar att om ökningen sker i den takt som det sker nu så kommer det bli väldigt tufft. Vi har haft klimatförändringar för men det har varit under väldigt lång tid och livet har kunnat ändras eftersom. Nu går det så fort så naturen inte hinner med. Sen att jorden inte skulle vara översvämmad menar du allvar? Vi breder ut oss överallt och har ett stort massutdöende av andra arter som till stor del beror på det. Vi kommer tids nog nå den kritiska punkt då ekosystemet kraschar när mångfalden minskar. Du måste verkligen börja hänga med vad som händer omkring dig.


    Nej, det är du som inte harkoll. Inga storstäder står under vatten. Skördarna ökar stadigt. Det finns ingen kris men om man bara konsumerar vänstermedia tror man förstås det. När kommer Al Gore och miljöpartiets ledare sluta flyga? Aldrig. De är upptagna med att lura av er skattepengar.

    Och svenskarna minskar redan i antal.
  • Anonym (s)
    Konservativ skrev 2020-06-03 11:08:39 följande:
    Nej, det är du som inte harkoll. Inga storstäder står under vatten. Skördarna ökar stadigt. Det finns ingen kris men om man bara konsumerar vänstermedia tror man förstås det. När kommer Al Gore och miljöpartiets ledare sluta flyga? Aldrig. De är upptagna med att lura av er skattepengar.

    Och svenskarna minskar redan i antal.
    Ha ha 99% av forskarna håller med dig. Några forskare som får pengar av oljebolag m.m gör det inte. Sen är inte frågan om storstäder är under vatten eller inte en fråga om klimathot eller inte. För det beror på var dom är. Men flera städer har fått börja göra förberedelser för att skydda städerna. En del har tex fått bygga slussar och vallar. Det kommer dessutom drabba även Sverige. Det finns en anledning till att man stoppar många ansökningar om bygglov i vissa områden eftersom dom kommer att vara under vatten. Och tex Maldiverna har gjort avtal med bla Australien eftersom dom är på väg att försvinna i havet och blir det så då behöver dom någonstans att leva. Sen visst vi i Sverige skaffar mindre barn och det är bra.
  • Konservativ
    Anonym (s) skrev 2020-06-04 00:01:36 följande:

    Ha ha 99% av forskarna håller med dig. Några forskare som får pengar av oljebolag m.m gör det inte. Sen är inte frågan om storstäder är under vatten eller inte en fråga om klimathot eller inte. För det beror på var dom är. Men flera städer har fått börja göra förberedelser för att skydda städerna. En del har tex fått bygga slussar och vallar. Det kommer dessutom drabba även Sverige. Det finns en anledning till att man stoppar många ansökningar om bygglov i vissa områden eftersom dom kommer att vara under vatten. Och tex Maldiverna har gjort avtal med bla Australien eftersom dom är på väg att försvinna i havet och blir det så då behöver dom någonstans att leva. Sen visst vi i Sverige skaffar mindre barn och det är bra.


    Det där har vi hört i 30 - 40 år men det blir ju aldrig så. Det enda vi ser i verkligheten är hycklande flygande miljöpartister och extrema skatter.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (s) skrev 2020-05-30 22:54:40 följande:

    På sätt och viss fast samtidigt måste du troligen haft oskyddat sex vilket var en chansning.


    Om jag blev våldtagen, räknas det fortfarande som en chansning?
Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?