• Anonym (Polly)

    Inget preventivmedel fungerar, vad ska jag göra?

    Hej!

    Jag måste ha ett preventivmedel! Barnmorskorna och gynekologerna har gett upp. Det enda de kan göra är att låta mig testa nya preventivmetoder tills de hittar något som passar mig men eftersom att jag blev så pass deprimerad senast känns det farligt. Jag har ett stadigt förhållande och vi har senaste tiden använt kondom men eftersom jag tycker att materialet i kondomer svider fungerar det inte så bra. Dessutom har jag en långdragen mens på 10-15 dagar som jag vill slippa och i familjen finns även ärftlig bröstcancer som gör att jag helst ska avstå kombinerade p-piller osv (vilket jag dock använt ändå).

    Jag har hittills testat:

    P-piller Prionelle - var så länge sen så att jag inte kommer ihåg men har för mig att jag mådde illa och därför slutade.

    Mellanpiller Cerazette - fungerade bra för humöret men blödde nästan varje dag i ett år tills jag slutade.

    Minipiller Exclutena - gjorde mig till en monster humörmässigt. Blev nedstämd och bara grät. Slutade aldrig blöda heller.

    Hormonspiral kyleena - Slutade aldrig blöda, inte en enda dag under 1,5 år. Trots att den satt rätt gav den mig magsmärtor och gjorde ont vid sex pga min partners storlek. Fungerade dock ok för mitt humör men fick dålig hy.

    P-piller Yaz - Tog fyra månader innan jag var så deprimerad att jag inte ville leva mer (upphörde så fort jag slutade). Dålig hy. Dock ingen mens eller mellanblödningar!

    P-piller Zoely - åt en vecka innan jag återigen mådde lika dålig som med Yaz så slutade där.

    Jag funderar nu på p-ring, är det ett lönlöst försök? Eller p-stav? Någon här inne kanske har haft samma problem som jag och därför har erfarenhet för barnmorskorna har gett upp och ger mig bara olika sorters p-piller att testa.

  • Svar på tråden Inget preventivmedel fungerar, vad ska jag göra?
  • Anonym (Pirelli)

    Många är känslig mot latex som finns i många kondomer. Har ni testat latexfria? Finns ett märke som heter Skyn, de har vi kört med länge nu och gillar dem.

  • Anonym (Alternativ?)

    Hur gamla är ni? Färdiga med barnalstrandet?
    Ett alternativ är du stänger äggfabriken eller att snubben låter
    knipsa slangarna.
    Inga hormoner som kan stöka och inget fipplande med kådis som
    sätter ner spontaniteten vid t.ex en snabbis.

  • Anonym (...)

    Natural cycles-appen är ju också ett alternativ. Jag fick också hemska biverkningar av hormoner och testade massor av alternativ. Sedan blev jag dessutom gravid trots hormonerna. NC har funkat bra för mig i flera år nu.

  • Anonym (Svar på tal)

    Vad är det för fel på kondom...? Testat pessar, kopparspiral?

    Det går ju att testa ett 3-pack p-ringar och se hur det fungerar.

  • MajaMaria79

    Jag tycker att du ska testa p-ring. Ganska smidigt faktiskt. P-spruta kanske inte heller är så tokigt? 

    Pessar kanske? Borde ge minimala biverkningar, men å andra sidan lär det inte minska dina blödningar heller.  

    Kanske är blödningar och preventivmedel att betrakta som två skilda "problem" . Man kan ju få annan behandling för just att minska längden på menstruationen. 

  • Anonym (Steril)

    Jag är man. Steriliserad sen 35 år tillbaka. Då min fru inte hittade nåt bra preventivmedel. Har aldrig ångrat. Har fortfarande samma fru. 

  • Anonym (Nej)
    Zakopane skrev 2020-05-18 17:14:01 följande:

    Kopparspiral då?


    Om hon redan blöder 10-15 dagar? Kopparspiral ger ökade blödningar
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-05-18 15:07:55 följande:

    Vad är det för fel på kondom...? Testat pessar, kopparspiral?

    Det går ju att testa ett 3-pack p-ringar och se hur det fungerar.


    Kondom är vedervärdigt så förstår att det går bort. Kopparspiral om hon redan blöder 10-15 dagar? Den ger ökade blödningar
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Nej) skrev 2020-05-19 00:16:50 följande:
    Kondom är vedervärdigt så förstår att det går bort. Kopparspiral om hon redan blöder 10-15 dagar? Den ger ökade blödningar
    Nu frågade jag iofs ts.....
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-05-19 08:59:25 följande:

    Nu frågade jag iofs ts.....


    Och hon har redan skrivit att kondom är oskönt och att hon blöder jättemycket
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Nej) skrev 2020-05-19 11:11:37 följande:
    Och hon har redan skrivit att kondom är oskönt och att hon blöder jättemycket
    Tack för påminnelsen! Nu kanske du kan komma med några bättre råd isf.
  • Anonym (sexy)

    jag och tjejen körde med kondom i början sedan gick vi över till säkra perioder eftersom tjejen hade koll på sin mens cykel det fungerade jättebra men man får ju inte chansa utan ha några extra säkerhets dagar.

  • Anonym (Alternativ?)

    Kanske sluta knulla då?
    Man kan njuta på andra sätt.

Svar på tråden Inget preventivmedel fungerar, vad ska jag göra?