• Anonym (Fröken velig)

    Fröken velig!

    Jag gjorde en abort för x antal veckor sedan. Efter aborten ångrade jag mig fullständigt. Det gnagde sönder mig i många dagar å det enda jag ville var att blödningen skulle sluta så vi kunde göra om-göra rätt. Tidigare har jag varit mkt osäker på det där med barn. Aldrig varit självklart å aldrig känt en längtan. Med åren har ändå tanken börjat gro och visst sjutton vill jag ha barn men kommer nog aldrig känna mig tillräckligt mogen. Trots hög mognadsgrad å över 30 år. Utbildning och ett helt stabilt liv med en fantastisk sambo. Sambon längtar efter barn och har gjort det en tid. Det är väl i det stora jag som håller i handbromsen. Nu har min mens kommit igång efter aborten och min sambo står och stampar å är ?redo? att köra på nytt hela vägen. Men nu börjar velandet och osäkerheten för mig. Känslorna pendlar olika beroende på dagsform, sinnesstämning osv. På samma dag kan jag känna att jag vill nu och att det känns självklart. Å i andra hand funderar jag på om jag ska smyga in mina p piller utan att sambon får veta om det några veckor. Bara för att kunna känna ett större lugn. Alltså jag vill ha barn men det känns så skrämmande. Hur ska livet bli sen? Hur blir våran relation? Jag vet ju att jag vill ha barn. Och mina tankar går till det där med barn och familj flera ggr om dagen så sitter jag och drömmer. I bilen etc. Men när det är skarpt läge så blir jag tveksam och nästan bangar- medan jag andra ggr är bara så klar med att vi kör nu!

    Någon som varit med om att känna samma? Hur gjorde du/ni? Vill gärna ha respons från andra kvinnor som känt en pendlande osäkerhet/säkerhet i frågan

    Så tacksam för om någon vill ventilera dessa känslor som känt samma som körde skarpt mot att skaffa barn.

  • Svar på tråden Fröken velig!
  • Gameofthrones

    Jag tycker du borde tänka om snabbt desstumer äldre du blir mindre chans chans kommer du eventuellt ha. (man ska ha tur)

    Barn hindrar dig inte med livet, jag tycker att livet börjar med familj. 

    Jag reser som vanligt fast med mer planeringar och A , B, C du måste ha Plan B om det inte funkar osv. Nödlösningar, mer tänk men man kommer in i ruterna så funkar det som vanligt. Det jag gör idag är nog ingen skillnad ifrån innan familj. 

    Träffar kompisar som vanligt, fast en omställning för dig kanske inte kunna sitta på ett fik i fler timmar, kanske för en h eller två? Beroende på barnets ålder osv. Man kommer i en barnbubbla och pratar om det heltiden. 

    Lev livet även med barn det funkar. 

  • Gameofthrones

    Jag tycker du borde tänka om snabbt desstumer äldre du blir mindre chans chans kommer du eventuellt ha. (man ska ha tur)

    Barn hindrar dig inte med livet, jag tycker att livet börjar med familj. 

    Jag reser som vanligt fast med mer planeringar och A , B, C du måste ha Plan B om det inte funkar osv. Nödlösningar, mer tänk men man kommer in i ruterna så funkar det som vanligt. Det jag gör idag är nog ingen skillnad ifrån innan familj. 

    Träffar kompisar som vanligt, fast en omställning för dig kanske inte kunna sitta på ett fik i fler timmar, kanske för en h eller två? Beroende på barnets ålder osv. Man kommer i en barnbubbla och pratar om det heltiden. 

    Lev livet även med barn det funkar. 

  • Gameofthrones

    Jag tycker du borde tänka om snabbt desstumer äldre du blir mindre chans chans kommer du eventuellt ha. (man ska ha tur)

    Barn hindrar dig inte med livet, jag tycker att livet börjar med familj. 

    Jag reser som vanligt fast med mer planeringar och A , B, C du måste ha Plan B om det inte funkar osv. Nödlösningar, mer tänk men man kommer in i ruterna så funkar det som vanligt. Det jag gör idag är nog ingen skillnad ifrån innan familj. 

    Träffar kompisar som vanligt, fast en omställning för dig kanske inte kunna sitta på ett fik i fler timmar, kanske för en h eller två? Beroende på barnets ålder osv. Man kommer i en barnbubbla och pratar om det heltiden. 

    Lev livet även med barn det funkar. 

  • Anonym (Fröken velig)
    Gameofthrones skrev 2020-05-19 13:30:32 följande:

    Jag tycker du borde tänka om snabbt desstumer äldre du blir mindre chans chans kommer du eventuellt ha. (man ska ha tur)

    Barn hindrar dig inte med livet, jag tycker att livet börjar med familj. 

    Jag reser som vanligt fast med mer planeringar och A , B, C du måste ha Plan B om det inte funkar osv. Nödlösningar, mer tänk men man kommer in i ruterna så funkar det som vanligt. Det jag gör idag är nog ingen skillnad ifrån innan familj. 

    Träffar kompisar som vanligt, fast en omställning för dig kanske inte kunna sitta på ett fik i fler timmar, kanske för en h eller två? Beroende på barnets ålder osv. Man kommer i en barnbubbla och pratar om det heltiden. 

    Lev livet även med barn det funkar. 


    Jag är ju inte någon som springer på varesig fik eller restauranger. Vi är mest hemma med våra diverse sysselsättningar på fritiden. Umgås mest inom den egna familjen och träffar väl övriga när livet funkar med det. Dagarna ser väl mest ut som så att det är arbete, hem, fixa med djuren, ut och rasta hundarna, fixa med måstena i hemmet, laga mat och sedan hinner man inte så mycket mer på vardagar. 
  • Gameofthrones
    Anonym (Fröken velig) skrev 2020-05-19 14:24:26 följande:
    Jag är ju inte någon som springer på varesig fik eller restauranger. Vi är mest hemma med våra diverse sysselsättningar på fritiden. Umgås mest inom den egna familjen och träffar väl övriga när livet funkar med det. Dagarna ser väl mest ut som så att det är arbete, hem, fixa med djuren, ut och rasta hundarna, fixa med måstena i hemmet, laga mat och sedan hinner man inte så mycket mer på vardagar. 
    Låter lite som mig, men under mammaledighen var det tråkig och sitta hemma, var ute hela dagarna. Aktiverade barnen ute. kaffe och cafe var min egentid =)

    Men ni hittar en tiden ni tycker att det är rätt och skaffa barn.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Hur du än väljer att göra ska du absolut inte ljuga för din sambo om att du äter p-piller! Det är otroligt fult gjort mot en som längtar och tror att ni kämpar tillsammans mot samma mål. Folk har gjort slut för mindre!

  • Gameofthrones

    Läste snabbt där, varför är du inte ärlig med dina P-piller?Varför ska du smygäta dem? Han vet väl att du tar dem? 

    Vet du När jag läste det där så måste du lösa ditt problem själv, faktiskt. 

  • Gameofthrones

    Och förresten är inte abort ett alternativt preventivmedel. Du tar P-piller, råkar bli med barn gör abort, men sen då? Abort igen för du velar?

  • Gameofthrones

    Och förresten är inte abort ett alternativt preventivmedel. Du tar P-piller, råkar bli med barn gör abort, men sen då? Abort igen för du velar?

  • Gameofthrones

    Och förresten är inte abort ett alternativt preventivmedel. Du tar P-piller, råkar bli med barn gör abort, men sen då? Abort igen för du velar?

  • Anonym (Fröken velig)
    Gameofthrones skrev 2020-05-19 15:25:48 följande:

    Och förresten är inte abort ett alternativt preventivmedel. Du tar P-piller, råkar bli med barn gör abort, men sen då? Abort igen för du velar?


    Snälla håll till tråden! Aborten hade ingenting med preventivmedel att göra utan grundade sig helt på andra orsaker till att vi var tvungna att göra en abort..... elakt att slänga dig hän på mig på det viset med ett sådant påhopp. Usch. Lägger ner tråden här eftersom man inte kan hålla sig till tråden...
  • Gameofthrones
    Anonym (Fröken velig) skrev 2020-05-19 16:03:27 följande:
    Snälla håll till tråden! Aborten hade ingenting med preventivmedel att göra utan grundade sig helt på andra orsaker till att vi var tvungna att göra en abort..... elakt att slänga dig hän på mig på det viset med ett sådant påhopp. Usch. Lägger ner tråden här eftersom man inte kan hålla sig till tråden...
    Du fattar vad jag inte menade när du får en till graviditet ska du gör en abort till då? För du velar och jag var sarkastisk, 

    Du skrev jag tar P-piller och gjorde abort och jag velar, då var min sarkastiska mening ska du göres till abort då?
  • Anonym (Yr)

    Bra att du ändå funderar och inte bara kör på. Däremot låter det inte som att du är helt rättvis mot din partner...

    Kommunicera mera känner jag! Prata om alla aspekter du tar upp här, hur kommer er relation vara, vad är viktigt för er osv? För det är ett rätt stort beslut och barnnormen är extremt stark, så skaffa inte barn bara för att det förväntas. Men står han och väntar så prata!

  • Anonym (igenkänning)

    Hoppas du ser det här fast tråden stått stilla ett tag. 

    Jag förstår vad du menar! Vi har precis haft vårt första försök. Jag vill, såklart (annars hade vi ju inte börjat) men är också orolig för hur livet kommer/skulle bli. Våra hobbys är väldigt viktiga för oss och skräcken är liksom att känna att allt som är jag bara förintas och jag bara blir en mamma. Är väldigt kreativ och har sett hur vänners intressen bara dött ut när dom fått barn. Har hört saker som att "sen när du får barn då kommer du inte ha tid med din konst". 

    Men jag har istället börjat tänka, om dom känner så, då var kanske inte deras intresse/hobby särskilt viktig för dom. Jag följer massa konstnärer på sociala medier som typ sitter och målar med barnet i famnen. Så jag vägrar helt enkelt tro på sånt prat. Glad Sen att man kanske väljer att lägga all tid på barnet, det är ju en annan sak. 

    Så jag förstår hur du menar. Jag var velig ända fram till första försöket. Nu känns det som att jag vet vad jag vill, när det väl kom igång. 

  • Anonym (igenkänning)

    Haha, var inte meningen att välja en tummen ner-ikon på mitt inlägg Tungan ute

Svar på tråden Fröken velig!