• Anonym (TS)
    Tue 19 May 2020 11:41
    6767 visningar
    257 svar
    -1 +1
    257
    6767

    Vad tycker ni om att män som köper sex ska få fängelse?

    Tror ni inte att detta kommer försvåra det för kvinnor som säljer sex frivilligt? 

    www.aftonbladet.se/debatt/a/8myamx/kravet-satt-man-som-koper-sex-i-fangelse

    "Den vanliga sexköparen i Sverige är ofta en gift familjefar med bra jobb, hus och bil. Det är din granne. Svenska män gör ett aktivt val när de utövar sin makt och köper utsatta kvinnors kroppar.

    Kvinnor som ofta är offer för människohandel och kommer från fattiga EU-länder. De sitter inlåsta i lägenheter i Sverige där de utsätts för återupprepade grova övergrepp.

    Vi ställer nu tre krav för att få stopp på mäns utnyttjande av kvinnor i Sverige och resten av EU.

    EU-kommissionen kommer att presentera en ny EU-strategi för utrotande av människohandel och lyfter särskilt att utnyttjade flickor och kvinnor ska prioriteras. Det är ett bra initiativ, men det behövs mer. 

    Enligt europeiska jämställdhetsinstitutet, EIGE, är människohandel för sexuella ändamål den vanligaste formen av människohandel inom EU. Cirka 95 procent av de som 2016 registrerades som människohandelsoffer inom unionen var flickor och kvinnor. Vi vill därför att strategin mot människohandel ska vara heltäckande och innehålla en rekommendation om att kriminalisera sexköp av människohandelsoffer."

  • Svar på tråden Vad tycker ni om att män som köper sex ska få fängelse?
  • Tue 26 May 2020 16:59
    +1
    Tecum skrev 2020-05-26 10:50:37 följande:

    Det låter som att vi är överens i sak men jag håller inte med om att jag förminskar något. Alla ni andra fokuserar helt på utnyttjade och drogberoende kvinnor, är det då fel att bredda bilden lite och påpeka att allt inte är svart eller vitt? Jag tror inte på att förenkla komplicerade problem när det är människor inblandade.


    Jag tycker att ditt sätt att uttrycka dig blir ett förminskade.Det är min absoluta åsikt.

    Tänk om man diskuterar svält och något jeppe bryter in och vill berätta om ett annat viktigt exempel. Nämligen att det finns människor med pengar som faktiskt klarar sig bra på lite mat och väljer att äta lite, men mår bra. Så uppfattar jag ditt inlägg. Så irrelevant tycker jag att det är.

    Du vill i diskussionen om prostituon framhäva ett (enligt dig) bra exempel i debatten och det handlar om en kvinna som har sex frivilligt via dejting och sedan frågar om pengar, när de haft sex andra dejten. Denna person är en heltidsarbetande sjuksköterska och borde rimligen ha det ganska bra ekonomiskt (i alla fall ingen fattigdom). Vad vill du komma med detta. Vad ger det, förutom en förskönad bild av prostition. Det ovan givna exemplet ÄR inte ens prostition.

    Det är många män här på forumet som så gärna vill framhäva kvinnans fria vilja och kvinnor som trivs att jobba som sex arbetare och själv ställer villkoren, trots att det är så liten del. Att prostition är starkt förknippad med fysik och psykisk ohälsa, våld, kriminalitet, fattigdom och tvång är inte så intressant. Det viktiga verkar vara att fokusera på den lilla gruppen som säljer sex frivilligt och väljer sina män, gärna med en underton att det nästan är mannen som blir utnyttjad.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Tue 26 May 2020 17:56
    New Dawn skrev 2020-05-26 16:59:19 följande:
    Jag tycker att ditt sätt att uttrycka dig blir ett förminskade.Det är min absoluta åsikt.

    Tänk om man diskuterar svält och något jeppe bryter in och vill berätta om ett annat viktigt exempel. Nämligen att det finns människor med pengar som faktiskt klarar sig bra på lite mat och väljer att äta lite, men mår bra. Så uppfattar jag ditt inlägg. Så irrelevant tycker jag att det är.

    Du vill i diskussionen om prostituon framhäva ett (enligt dig) bra exempel i debatten och det handlar om en kvinna som har sex frivilligt via dejting och sedan frågar om pengar, när de haft sex andra dejten. Denna person är en heltidsarbetande sjuksköterska och borde rimligen ha det ganska bra ekonomiskt (i alla fall ingen fattigdom). Vad vill du komma med detta. Vad ger det, förutom en förskönad bild av prostition. Det ovan givna exemplet ÄR inte ens prostition.

    Det är många män här på forumet som så gärna vill framhäva kvinnans fria vilja och kvinnor som trivs att jobba som sex arbetare och själv ställer villkoren, trots att det är så liten del. Att prostition är starkt förknippad med fysik och psykisk ohälsa, våld, kriminalitet, fattigdom och tvång är inte så intressant. Det viktiga verkar vara att fokusera på den lilla gruppen som säljer sex frivilligt och väljer sina män, gärna med en underton att det nästan är mannen som blir utnyttjad.
    Jag tycker fortfarande att du har fel, den gängse bilden i Sverige iaf är att sexhandel är 100% dåligt, att kvinnorna utnyttjas och far illa. Men där tar diskussionen slut, jag har inte hört varken dig eller andra kvinnor ha förslag på hur vi ska minska eller eliminera sexhandel. Då ser jag inget fel i att bredda bilden för att hålla diskussionen vid liv. Andra kanske vill provocera, av samma orsak. 

    Jag utvecklar exemplet du retar dig så på: Jag träffar en trevlig kvinna, vi dejtar och har sex. Efter andra gången nämner hon att hon är  tillfälligt arbetslös, saknar A-kassa, hennes dator är sönder och hon har inte råd att laga den. Hon ber inte om pengar men andemeningen är tydlig. Jag gillar ju henne och hoppas att vår relation ska utvecklas. Jag ger henne några tusen, som man har jag inga fördomar mot fattiga och vem som helst kan hamna i tillfällig knipa. Ingen prostitution. Nästa gång vi träffas är det något annat som hon inte har råd med. Jag blir givetvis misstänksam, är hon en slösare eller lurar hon mig? Hon får lite till, men mindre. Fortfarande ingen  prostitution, men...  Tredje gången säger jag nej, vill ha insyn i hennes ekonomi och förklaringar. Då säger hon att det inte blir mer sex förrän jag betalar. Glöm det säger jag. Ok säger hon, då anmäler jag dig för sexköp. Det blir ditt ord mot mitt, replikerar jag. Jag har sålt sex förr, polisen känner mig, fräser hon. De gillar också att sätta dit torskar, du lär hamna i buren. Men ge mig 2k så slipper du mig sen. 

    Fattar du nu vad jag menar med gråzoner och att allt inte är svart eller vitt?

    Se gärna Louis Theraux´dokumentär om nätprostitution i England, finns på SVT Play. Där ställs en fråga som ingen svarar på: Vad skadar kvinnan mest, det fysiska sexet eller samhällets fördömande och stigmatisering av henne?
    Vad tror du?
    Vad vill du göra åt sexhandeln?
  • Anonym (Ub)
    Tue 26 May 2020 17:59

    Jag tycker att det är bra att de ska få fängelse.

  • Tue 26 May 2020 18:45
    +1
    Tecum skrev 2020-05-26 17:56:32 följande:

    Jag tycker fortfarande att du har fel, den gängse bilden i Sverige iaf är att sexhandel är 100% dåligt, att kvinnorna utnyttjas och far illa. Men där tar diskussionen slut, jag har inte hört varken dig eller andra kvinnor ha förslag på hur vi ska minska eller eliminera sexhandel. Då ser jag inget fel i att bredda bilden för att hålla diskussionen vid liv. Andra kanske vill provocera, av samma orsak. 

    Jag utvecklar exemplet du retar dig så på: Jag träffar en trevlig kvinna, vi dejtar och har sex. Efter andra gången nämner hon att hon är  tillfälligt arbetslös, saknar A-kassa, hennes dator är sönder och hon har inte råd att laga den. Hon ber inte om pengar men andemeningen är tydlig. Jag gillar ju henne och hoppas att vår relation ska utvecklas. Jag ger henne några tusen, som man har jag inga fördomar mot fattiga och vem som helst kan hamna i tillfällig knipa. Ingen prostitution. Nästa gång vi träffas är det något annat som hon inte har råd med. Jag blir givetvis misstänksam, är hon en slösare eller lurar hon mig? Hon får lite till, men mindre. Fortfarande ingen  prostitution, men...  Tredje gången säger jag nej, vill ha insyn i hennes ekonomi och förklaringar. Då säger hon att det inte blir mer sex förrän jag betalar. Glöm det säger jag. Ok säger hon, då anmäler jag dig för sexköp. Det blir ditt ord mot mitt, replikerar jag. Jag har sålt sex förr, polisen känner mig, fräser hon. De gillar också att sätta dit torskar, du lär hamna i buren. Men ge mig 2k så slipper du mig sen. 

    Fattar du nu vad jag menar med gråzoner och att allt inte är svart eller vitt?

    Se gärna Louis Theraux´dokumentär om nätprostitution i England, finns på SVT Play. Där ställs en fråga som ingen svarar på: Vad skadar kvinnan mest, det fysiska sexet eller samhällets fördömande och stigmatisering av henne?

    Vad tror du?

    Vad vill du göra åt sexhandeln?


    Jag har läst många åsikter på olika forum och i tidningar där prostition beskrivs mer positivt. Här på familjeliv vill många män som skriver, tex du, ta fram försöknade bilder av prostition.

    Nej jag har inga svar på hur vi ska minska sexhandel. Jag tycker att polisen har gjort ett bra jobb nu och ser fram emot mer sådant. Vad har du själv för lösningar på problemen med prostition? Jag tycker även det är bra med organisationer som hjälper prostituerade och att man belyser problem. Men det jag är ute efter i mina inlägg är att poängtera att prostitution i stort bygger på utnyttjande av fattiga kvinnor i utsatt position. Även i länder där prostiton är legalt.

    Ditt exempel. Det handlade inte om prostition. En kvinna försöker lura en man som inte alls hade avsikt att köpa sex. Mannen har alltså sex för att han tycker om kvinnan och vill utveckla relationen. Utpressning ja. Prostition nej. Jag förstår att du försöker hitta en story där mannen är offret. Trots att det av överväldigande majoritet är prostituerade kvinnor som utnyttjas. Mycket tröttsam vinkling.

    Det är säkert prostituerade som upplever att samhällets fördömande som det värsta, men det finns så mycket fakta om våld och ohälsa av prostition och det råder inget tvivel att det att människor mår dåligt av att sälja sex i sig, och att sexköpare är mycket mer benägna att utöva våld mot prostituerade än andra.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym­ous12
    Tue 26 May 2020 19:12

    Jaaa... bura in dom bara..

  • Tue 26 May 2020 19:23
    Tecum skrev 2020-05-26 17:56:32 följande:

    Jag tycker fortfarande att du har fel, den gängse bilden i Sverige iaf är att sexhandel är 100% dåligt, att kvinnorna utnyttjas och far illa. Men där tar diskussionen slut, jag har inte hört varken dig eller andra kvinnor ha förslag på hur vi ska minska eller eliminera sexhandel. Då ser jag inget fel i att bredda bilden för att hålla diskussionen vid liv. Andra kanske vill provocera, av samma orsak. 

    Jag utvecklar exemplet du retar dig så på: Jag träffar en trevlig kvinna, vi dejtar och har sex. Efter andra gången nämner hon att hon är  tillfälligt arbetslös, saknar A-kassa, hennes dator är sönder och hon har inte råd att laga den. Hon ber inte om pengar men andemeningen är tydlig. Jag gillar ju henne och hoppas att vår relation ska utvecklas. Jag ger henne några tusen, som man har jag inga fördomar mot fattiga och vem som helst kan hamna i tillfällig knipa. Ingen prostitution. Nästa gång vi träffas är det något annat som hon inte har råd med. Jag blir givetvis misstänksam, är hon en slösare eller lurar hon mig? Hon får lite till, men mindre. Fortfarande ingen  prostitution, men...  Tredje gången säger jag nej, vill ha insyn i hennes ekonomi och förklaringar. Då säger hon att det inte blir mer sex förrän jag betalar. Glöm det säger jag. Ok säger hon, då anmäler jag dig för sexköp. Det blir ditt ord mot mitt, replikerar jag. Jag har sålt sex förr, polisen känner mig, fräser hon. De gillar också att sätta dit torskar, du lär hamna i buren. Men ge mig 2k så slipper du mig sen. 

    Fattar du nu vad jag menar med gråzoner och att allt inte är svart eller vitt?

    Se gärna Louis Theraux´dokumentär om nätprostitution i England, finns på SVT Play. Där ställs en fråga som ingen svarar på: Vad skadar kvinnan mest, det fysiska sexet eller samhällets fördömande och stigmatisering av henne?

    Vad tror du?

    Vad vill du göra åt sexhandeln?


    Vad finns det för gråzoner i rena hot och utpressning?
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (HK)
    Tue 26 May 2020 20:15

    om det ska bli fängelse eller sådant för sex köp vad ska vi då göra med alla gold diggers för dom är och så horor dom köper pengar/prylar/allt med sex och närhet och när dom mjölkat mannen på pengar och prylar och annan skit då dumpar dom snubben bara så ja jag förstår varför män går på horhus där vet dom exakt vad dom får för en en gångs summa

  • Tue 26 May 2020 20:46
    pyssel skrev 2020-05-26 19:23:47 följande:
    Vad finns det för gråzoner i rena hot och utpressning?
    En berättigad fråga, saker kom emellan så jag hann inte skriva färdigt. Men den delen av exemplet visar på gråzonen mellan lagligt sexsäljande och ren brottslighet, obalansen i att sexköp är förbjudet men sexsäljande tillåtet.

    Om utvecklingen i dejtandet istället fortsätter ungefär som innan, hon hintar om pengar - ibland - och får hon inga så blir hon sur och no sex. Eller hon förväntar sig presenter, resor och fina middagar, uteblir det så uteblir hon. Jag är inte så lättmanipulerad men vissa män är det och kan ställa upp på vad som egentligen är sexköp. Eller inte?

    Sen har vi klassikern, massage, Om happy ending erbjuds men mannen inte får röra kvinnan, är det sexsäljande? Tantramassage? Telefonsex, posering, filmer, vad klassas det som? Inte förbjudet att köpa men det är sexsäljande.
    Eskortservice där kvinnan ställer upp som sällskap på olika sammankomster och eventuellt sex sägs vara frivilligt?
    Jo det finns många gråzoner.

    Du som är en klok kvinna, har du förslag på hur sexhandel ska minimeras? Det är svårt tycker jag, det som gjorts har inte lyckats så bra.
  • Tue 26 May 2020 21:32
    New Dawn skrev 2020-05-26 18:45:32 följande:
    Jag har läst många åsikter på olika forum och i tidningar där prostition beskrivs mer positivt. Här på familjeliv vill många män som skriver, tex du, ta fram försöknade bilder av prostition.
    Nej jag har inga svar på hur vi ska minska sexhandel. Jag tycker att polisen har gjort ett bra jobb nu och ser fram emot mer sådant. Vad har du själv för lösningar på problemen med prostition? Jag tycker även det är bra med organisationer som hjälper prostituerade och att man belyser problem. Men det jag är ute efter i mina inlägg är att poängtera att prostitution i stort bygger på utnyttjande av fattiga kvinnor i utsatt position. Även i länder där prostiton är legalt.

    Ditt exempel. Det handlade inte om prostition. En kvinna försöker lura en man som inte alls hade avsikt att köpa sex. Mannen har alltså sex för att han tycker om kvinnan och vill utveckla relationen. Utpressning ja. Prostition nej. Jag förstår att du försöker hitta en story där mannen är offret. Trots att det av överväldigande majoritet är prostituerade kvinnor som utnyttjas. Mycket tröttsam vinkling.

    Det är säkert prostituerade som upplever att samhällets fördömande som det värsta, men det finns så mycket fakta om våld och ohälsa av prostition och det råder inget tvivel att det att människor mår dåligt av att sälja sex i sig, och att sexköpare är mycket mer benägna att utöva våld mot prostituerade än andra.
    Du är fixerad vid offer och förövare, läs mitt svar till pyssel så ser du vad jag menar.

    Det är svårt att hitta bra förslag för att minska sexhandel. Nu lyckades visserligen polisen men det faktum att en så omfattande verksamhet kunnat byggas upp i ett land där sexköp är förbjudet imponerar inte. Jag har varit inne på att kriminalisera även försäljning, men nackdelarna överväger fördelarna. Internationellt samarbete kan kanske förbättras, men vissa länder ser inte sexhandel eller människohandel som ett jätteproblem.

    Men en tanke har jag. Bättre samarbete mellan myndigheter i Sverige och bättre gränskontroll. Tidigare har flyktingar och andra utlänningar strömmat över gränserna. Vissa får asyl andra inte, vissa har arbetstillstånd, andra inte. När de som inte får tillstånd ska utvisas går de under jorden och sen finns det naiva personer som av missriktad välmening skyddar dem. Dessa personer är verkligen i en gråzon och är i hög risk att bli utnyttjade. Snabbare och rakare hantering av myndigheter när det gäller utvisningar skulle rädda mycket och underlätta för polisen.
  • Tue 26 May 2020 21:36
    Tecum skrev 2020-05-26 20:46:46 följande:

    En berättigad fråga, saker kom emellan så jag hann inte skriva färdigt. Men den delen av exemplet visar på gråzonen mellan lagligt sexsäljande och ren brottslighet, obalansen i att sexköp är förbjudet men sexsäljande tillåtet.

    Om utvecklingen i dejtandet istället fortsätter ungefär som innan, hon hintar om pengar - ibland - och får hon inga så blir hon sur och no sex. Eller hon förväntar sig presenter, resor och fina middagar, uteblir det så uteblir hon. Jag är inte så lättmanipulerad men vissa män är det och kan ställa upp på vad som egentligen är sexköp. Eller inte?

    Sen har vi klassikern, massage, Om happy ending erbjuds men mannen inte får röra kvinnan, är det sexsäljande? Tantramassage? Telefonsex, posering, filmer, vad klassas det som? Inte förbjudet att köpa men det är sexsäljande.

    Eskortservice där kvinnan ställer upp som sällskap på olika sammankomster och eventuellt sex sägs vara frivilligt?

    Jo det finns många gråzoner.

    Du som är en klok kvinna, har du förslag på hur sexhandel ska minimeras? Det är svårt tycker jag, det som gjorts har inte lyckats så bra.


    Jag har lite annan syn på sex i den sortens förhållande än att det skulle förhålla sig så enkelt som att hon "blir sur" och han "blir manipulerad". Det är nog fler parametrar inblandade (t ex fler känslor, fler ställningstaganden och omständigheter, fler karaktärsdrag) än surande och manipulation om man har ekonomiska transaktioner för sex som grund för sitt umgänge i något som liknas vid ett i övrigt vanligt förhållande.

    Jag har förslag på hur det kan bli sämre i alla fall: Legalisera eller avkriminalisera sexköp så ökar trafficking.

    Men visst är det en svår fråga. För att lyfta en annan sida av negativ sexualisering och vokabulär om prostitution, så hade det ju varit käckt om vi lyckades göra något åt hur barn kallar varandra för horor i korridorerna och hormobbar varandra på snap, samtidigt som det ingår i ungdomskulturen att hylla och ta efter att posera i centrum för den manliga blicken. Det är ingen biggie att få lite pröjs från en äldre kille/man för en bild eller videosnutt heller. Först. Barn exponeras dessutom för porr och våldsporr väldigt tidigt. Lite mer avancerade grejer än att bläddra i en porrtidning i en koja i skogen.
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Vad tycker ni om att män som köper sex ska få fängelse?