• Tue 19 May 2020 22:15
    1146 visningar
    7 svar
    7
    1146

    Ekonomiassistent utan intresse för siffror?

    Hej! Jag är trött på lågavlönade jobb och är sugen på, att studera2. Tänker mig max 2 år till en början och hittade ekonomi assistent. Jag är inte bra på att räkna, jag älskar absolut inte siffror och, vill höra erfarenheter av er som är ekonomi assistenter, vad tycker ni om, jobbet, vad är era uppgifter, behöver man räkna osv?

  • Svar på tråden Ekonomiassistent utan intresse för siffror?
  • Anonym (karl)
    Tue 19 May 2020 23:35
    #1

    Du kommer lära dig att räkna. Det är bl.a sånt utbildningen är till för. Det är inte svår matte.

    Du ska inte vänta dig nån monsterlös som ek. assistent. Det kan vara enklare att göra pengar som t.ex programmerare.

  • Anonym (O)
    Tue 19 May 2020 23:43
    #2

    Lönen som ekonomiassistent är nog marginellt över låg... om du ändå ska plugga så gör något vettigt i 3 år istället.

    Och är du helt ointresserad av siffror så förstår jag inte riktigt vad det är som lockar med det yrket?

    Finns ju hur mycket annat som helst att syssla med.

  • Wed 20 May 2020 05:55
    #3
    Anonym (O) skrev 2020-05-19 23:43:23 följande:

    Lönen som ekonomiassistent är nog marginellt över låg... om du ändå ska plugga så gör något vettigt i 3 år istället.

    Och är du helt ointresserad av siffror så förstår jag inte riktigt vad det är som lockar med det yrket?

    Finns ju hur mycket annat som helst att syssla med.


    Löste att lönen var mellan 28-34.000. Utbildningen är 2 år, dessutom har jag nog inte 3 år att "avvara". Tycker det ör svårt att komma på något som är lite intressant och där det alltid finns jobb. Varje gång jag kollar AMS har de sökts ekonomitjänster
  • Wed 20 May 2020 05:56
    #4
    Anonym (karl) skrev 2020-05-19 23:35:07 följande:

    Du kommer lära dig att räkna. Det är bl.a sånt utbildningen är till för. Det är inte svår matte.

    Du ska inte vänta dig nån monsterlös som ek. assistent. Det kan vara enklare att göra pengar som t.ex programmerare.


    Vad är det för typ av uträkningar? Jag gick komvux för jag inte klarade matten. Efter att ha pluggat 10 veckor blev jag godkänd med 1 poängs marginal. Jag kan verkligen inte räkna, kanske är stor risk att jag misslyckas med jobbet då
  • Anonym (S)
    Wed 20 May 2020 06:56
    #5

    Jag är inte ekonomiassistent själv men det jag tänker äratt man måste vara en jäkligt noggranna typ. Väldigt noggrann med detaljerna, strukturerad och inte slarvig. Sen behöver man ha ett sinne för siffror, man bör väl tex snabbt kunna avgöra om rn siffra är rimlig i sammanhanget eller inte. Är du bra på huvudräkning och har ett sinne för siffror, är nog det viktigare än att vara duktig på mer avancerad gymnasiematte. Men om du generellt har svårt för siffror och matte låter det ju kanske inte spontant som bästa yrket. Kan du inte prata med nån som är ekonomiassistent för att få en bättre bild av vad jobbet innebär? Eller läsa kursböckerna och se om du tycker att det ser övermäktigt ut?

    Du verkar vilja bli detta för att det är lätt att få jobb och ser det som ett framtidsyrke.. När jag googlar verkar det inte vara så, så det tycker jag attdu ska ta reda på lite noggrannare. Min googling kan ju vara fel, men det blir ju tokigt om du utbildar dig till något enbart för att du tror att detär lätt att fåjobb och visar det sig att det inte stämmer.

    Som sagt jag jobbar inte ned detta själv, men det är spontant vad jag tänker.

  • Anonym (Hold my beer)
    Wed 20 May 2020 07:19
    #6

    Ärligt talat låter det ju inte direkt som du har förutsättningarna att trivas med ditt jobb, även om du lär dig räkna. Satsa på något annat istället.

  • Anonym (karl)
    Wed 20 May 2020 07:26
    #7
    Mom2be262 skrev 2020-05-20 05:56:59 följande:
    Vad är det för typ av uträkningar? Jag gick komvux för jag inte klarade matten. Efter att ha pluggat 10 veckor blev jag godkänd med 1 poängs marginal. Jag kan verkligen inte räkna, kanske är stor risk att jag misslyckas med jobbet då
    Om detta är vad du verkligen vill, så tror jag att du kommer att klara det.

    Vad jag förstår använder ekonomiassistenter Excel en hel del och Excel kan ju räkna. Dock kan du behöva förstå beräkningarna. Oftast är det bara + * och % som behövs. Du kommer klara det.

    Mycket av jobbet går ju ut på att administrera och flytta saker mellan system. Har ett exempel på en ekonomiassistent. och hennes uppgifter:

    - Hämta ut information ur ett datasystem och skapa fakturor i ett annat
    - Göra utbetalningar enligt kvitton
    - Hantera löneutbetalningar

Svar på tråden Ekonomiassistent utan intresse för siffror?