• Anonym (Barn nr 6)
    Wed 20 May 2020 12:51
    1810 visningar
    14 svar
    14
    1810

    Kokande vatten på magen

    Jag lagade mat med barnen. Äldsta barnet på 10 år skulle hälla av pastavattnet. Spillde på min mage. Blev inget märke direkt men idag ser det fult ut. (4 dagar senare). Som att huden ruttnar bort. Jag är i v 24 med barn nr 6. Så det är mycket bristningar och löst skinn. Huden skiftar i blått/svart. Har inte vågat söka vård då jag inte vill framstå som en dålig mamma. Ville bara lära barnen hur man lagar mat.

    Påverkas barnet i magen av detta? Hur får jag bort det?

  • Svar på tråden Kokande vatten på magen
  • Wed 20 May 2020 12:52
    #1

    Ditt barn påverkas inte så länge det inte blir en infektion och du blir riktigt sjuk.

  • Wed 20 May 2020 12:53
    #2

    Men du är väl ingen dålig mamma för att du lär barnen att laga mat, tvärtom! Iväg till doktorn nu, det där borde kollas upp!

  • Anonym (Jag)
    Wed 20 May 2020 13:11
    #3

    Jag har gjort så fler gånger..., har en sil med lite konstig design. En gång tappade jag huden (några timmar senare) där jag bränt mig, alla andra gånger har det blivit ett rött märke som försvunnit.

    Att barnet skulle drabbas tror jag inte en sekund på så länge det kom vatten på magen under någon sek

  • Wed 20 May 2020 13:19
    #4

    Jag spillde kokhett te över min stora bebismage. Det var ingen fara alls sa doktorn (eller om det var 1177, minns inte riktigt).

  • Anonym (Barn nr 6) Trådstartaren
    Wed 20 May 2020 13:27
    #5

    Känner mig egentligen inte orolig över barnet längre. Det blev rött, blått och nu är det svart. Hur såg er skada ut efter händelsen?

  • Anonym (Lkjh)
    Wed 20 May 2020 13:47
    #6

    Har du känsel i området? Även smärtkänslig där?

    Det går inte att säga rakt av vilken grad av brännskada det är. Inom ett par veckor kommer du se tydligare om det läker eller inte. Blir det såsigt/varigt bör du söka vård. Apoteket har speciella brännskadeförband. Du kommer inte bli anklagad för att vara en dålig mamma, men är du så orolig kan du ju säga att du själv råkade hälla vattnet där. Inte ovanligt.

  • Anonym (E)
    Wed 20 May 2020 13:54
    #7
    Anonym (Barn nr 6) skrev 2020-05-20 12:51:10 följande:

     Har inte vågat söka vård då jag inte vill framstå som en dålig mamma. Ville bara lära barnen hur man lagar mat.


    Är detta en vanlig orsak att till att du undviker vård pga olyckshändelser?
  • Anonym (Jag)
    Wed 20 May 2020 13:57
    #8

    Den enda gång huden försvann så var det som översta lagret hud försvann, bara ett jättetunnt lager, sedan blev det ett öppet vätskande sår som ganska snart fick en skorpa och ny hud. Ungefär som om man rivit bort huden från en skavsårsblåsa i ganska tidigt skede.

    De andra gångerna ett eller flera röda mörkrött märke som försvunnit efter ett par dagar. 

    Då jag gjort det på mig själv har jag hoppat undan väldigt snabbt, men haft vatten kvar på kläderna, men behållit dem på då vattnet hunnit bli svalare direkt då det stänkte på mig

  • Anonym (1177)
    Wed 20 May 2020 14:05
    #9

    Läs här och bedöm själv ifall du behöver söka vård. https://www.1177.se/olyckor--skador/brannskador-och-koldskador/brannskador/

  • Anonym (Barn nr 6) Trådstartaren
    Wed 20 May 2020 16:06
    #10
    Anonym (E) skrev 2020-05-20 13:54:18 följande:

    Är detta en vanlig orsak att till att du undviker vård pga olyckshändelser?


    Nja. Inte pga barnen. Däremot finns det andra orsaker.Förra året föll jag från en trappstege. Krävdes en del operationer för att återställa. Det var svartbygge. Svärfar gjorde allt.
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 20 May 2020 16:10
    #11

    Inte för att skrämma dig men svart hud brukar kunna betyda död hud. Om jag var du skulle jag ringa 1177 och fråga dem.

    Läs här om "Fullhudsbrännskador" https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1636

  • Anonym (Lkjh)
    Wed 20 May 2020 16:19
    #12
    Anonym (Barn nr 6) skrev 2020-05-20 16:06:54 följande:

    Nja. Inte pga barnen. Däremot finns det andra orsaker.Förra året föll jag från en trappstege. Krävdes en del operationer för att återställa. Det var svartbygge. Svärfar gjorde allt.


    Det är väl ingen inom sjukvården som bryr sig om vad du klättrat på eller vem som byggt vad!? De bryr sig bara om dina skador.
  • Sat 23 May 2020 00:39
    #13

    Är du på riktigt? Svart hud är ju inte alls bra. Sök vård omgående. Inte bra att få infektion nu med bebis i magen!

  • Anonym (Sigri­d)
    Sat 23 May 2020 00:47
    #14

    Men sök bara vård! Klart det inte är ett bra tecken om huden blir svart. Om du inte törs berätta hur olyckan gick till så säger du bara att det var du som råkade göra det. Samma med ?svartbygget?. Ingen inom vården kommer bry dig om bygget var svart eller vitt. Det hade räckt att du sa att du föll från en stege. Man får ha stegar hemma och ibland händer olyckor. Sök vård när du behöver den.

Svar på tråden Kokande vatten på magen