• Anonym (signaturen)

    Man får inte slå tjejer?

    "En kille får aldrig slå en tjej" 

    Denna mening har nog alla hört talas om. Vissa ser det som ren fakta. 
    Varför anser vissa det? För att tjejer är svagare individer? 

    Om en taning, liten kille på 30kg, slår en stor, stark tjej på 100kg, 
    är det då mer okej? Eftersom killen är den svagare i detta sammanhang? 

    Nu pratar vi om ett slag, ingen brottningsmatch. Varför skulle det vara
    värre att ge en tjej ett slag på käften, än en kille? Bara för att tjejer är svagare
    rent fysiskt, betyder det inte att det skulle ge mer skada, göra mer ont, för 
    tjejen att bli slagen, än för killen.

    Själva fysiska biten är oftast kortvarig, ett slag gör ont en stund, sen går det över. Värre med den psykiska. Ett slag kan leda till långvarig psykisk ohälsa. Trauma, ångest, räddsla.. Har tjejer svagare psyke än killar? Nej, oftast tvärtom faktiskt. Med andra ord, rent teoretiskt, generellt, så skulle en tjej klara av att hantera ett slag, bättre än en kille. Troligen skulle tjejen få betydligt bättre stöttning också efter händelsen av vänner och familj, medans killen skulle vara få höra "de var ju bara ett slag, släpp det" 

    När man ger ett slag till någon, så är det som ett straff. Någon anser att någon annan gjort fel, och anser sig ha rätt till att skada den andra människan som straff. Om en kille och en tjej gör exakt samma fel, varför ska tjejen få komma undan, medans killen ska bli slagen? 

    Men vad finns det för argument till att man inte får slå tjejer? 
    Finns nog inga vettiga. Oftast är det män som säger det, och dom vet nog
    inte ens själva egentligen.. Nu pratar vi inte om desperata singel män som fjäskar och skänker sig till feminsm, i hopp om att kvinnor ska falla för dem. 

    Jag anser att våld är alltid fel, oavsett vad. Så länge det inte är självförsvar. 
    Att ta till våld, är ett bevis på psykisk svaghet. Finns inga ursäkter.
    Läs den meningen igen, innan ni kommenterar att jag stöttar kvinnomisshandel eller liknande patetiska argument. 

  • Svar på tråden Man får inte slå tjejer?
  • Anonym (Tjejer får inte heller slå tjejer.)
    Anonym (Misshandlad förut) skrev 2020-05-23 11:41:31 följande:

    En riktig man slår aldrig en kvinna.Mansjuoren kan hjälpa er och att hålla avstånd från kvinnor,för er män som slår kvinnor.


    Mansjouren är inte bara för män som slår, utan även för män som blir slagna. Ville bara upplysa om det.

    Jag tror inte det är motsvarande för kvinnor, kvinnojouren är för slagna, de som slår vet jag inte vart de skall vända sig till.
  • Anonym (.......)
    Anonym (Tjejer får inte heller slå tjejer.) skrev 2020-05-23 11:48:57 följande:

    Mansjouren är inte bara för män som slår, utan även för män som blir slagna. Ville bara upplysa om det.

    Jag tror inte det är motsvarande för kvinnor, kvinnojouren är för slagna, de som slår vet jag inte vart de skall vända sig till.


    Fast de flesta män som hör av sig till mansjouren har blivit slagna av andra MÄN!
  • klyban
    Anonym (Misshandlad förut) skrev 2020-05-23 11:41:31 följande:
    En riktig man slår aldrig en kvinna.Mansjuoren kan hjälpa er och att hålla avstånd från kvinnor,för er män som slår kvinnor.

    Kommer en attack som är skadlig, så en riktig man och kvinna kommer försvarar sig.
    Jag skulle utan någon som helst tvekan klappa till någon som försöker skada mig, man kan kalla det för självbevarelsedrift.

    Detta har INGET med misshandel på dag/veckor/månads/års-basis, detta är två helt skilda saker.
    Frågan är inte svart och vit, även om de flesta är vedervärdiga beteenden.


    Skulle tex en tjej dra kniv med en avsikt, så kommer det bara smälla.
    Jag har inget intresse och få en kniv i mig, har du?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Misshandlad förut)
    klyban skrev 2020-05-23 12:23:36 följande:

    Kommer en attack som är skadlig, så en riktig man och kvinna kommer försvarar sig.

    Jag skulle utan någon som helst tvekan klappa till någon som försöker skada mig, man kan kalla det för självbevarelsedrift.

    Detta har INGET med misshandel på dag/veckor/månads/års-basis, detta är två helt skilda saker.

    Frågan är inte svart och vit, även om de flesta är vedervärdiga beteenden.

    Skulle tex en tjej dra kniv med en avsikt, så kommer det bara smälla.

    Jag har inget intresse och få en kniv i mig, har du?


    Nej,men hur ska jag försvara mig mot en man i den situation ?Troglitvis hamnar jag på sjukhus eller blir mördad.Men du har godare chanser att klara den situationen.Ingen bra balans enligt mig.
  • klyban
    Anonym (Misshandlad förut) skrev 2020-05-23 13:10:25 följande:
    Nej,men hur ska jag försvara mig mot en man i den situation ?Troglitvis hamnar jag på sjukhus eller blir mördad.Men du har godare chanser att klara den situationen.Ingen bra balans enligt mig.

    Så står du där med en kniv i handen med avsikt och använda den, så får du stå ditt kast.
    Det är faktiskt så enkelt.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Misshandlad förut)
    klyban skrev 2020-05-23 13:27:56 följande:

    Så står du där med en kniv i handen med avsikt och använda den, så får du stå ditt kast.

    Det är faktiskt så enkelt.


    Jag märker att det är en man som snackar nu!Som vanligt!
  • klyban
    Anonym (Misshandlad förut) skrev 2020-05-23 18:05:47 följande:
    Jag märker att det är en man som snackar nu!Som vanligt!

    Du berättar inget med det, utan glömmer av att det finns situationer där våld krävs även mot kvinnor.
    Dock sällsynt, det du pratar om är nåt helt annat, och givetvis vedervärdigt.


    Och att jag är man, det var ju uppenbar redan vid första poster du citerade av mig.
    Så vad ska de ad hominem berätta för oss?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Misshandlad förut)
    klyban skrev 2020-05-23 19:49:39 följande:

    Du berättar inget med det, utan glömmer av att det finns situationer där våld krävs även mot kvinnor.

    Dock sällsynt, det du pratar om är nåt helt annat, och givetvis vedervärdigt.

    Och att jag är man, det var ju uppenbar redan vid första poster du citerade av mig.

    Så vad ska de ad hominem berätta för oss?


    Har inte tid för sånt här as.Jag har skrivit vad jag tänker och kommer absolut inte ändra nånting.Nu har jag bara mera bevis,och jag är inte förvånad.Hejdå.
  • klyban
    Anonym (Misshandlad förut) skrev 2020-05-23 20:06:20 följande:
    Har inte tid för sånt här as.Jag har skrivit vad jag tänker och kommer absolut inte ändra nånting.Nu har jag bara mera bevis,och jag är inte förvånad.Hejdå.
    De behöver inte ändra dig, dock så finns det situationer det är berättigat.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Panduro

    Jag tror att många här missförstår tråden. Mångs pratar om att det var så "förr i tiden", och att barnen idag lär sig att inte slåss överhuvudtaget.

    Men våldet mellan man och kvinna, där är det en extrem obalans. Våldet mot mannen, av kvinnan, skrattas ofta bort och förminskas. Finns trådar i diverse tjejgrupper på facebook där kvinnor med ett skratt (och roade reaktioner) berättar hur de slagit sin partner, ofta med ursäkter som pms eller graviditetshormoner. Få män skulle våga polisanmäla om man fått stryk, eller ett slag, av en kvinna. "Ingen riktig man slår en kvinna". Hur ofta hör man "Ingen riktig kvinna slår en man"? Snarare "Vilken jävla tiger hihihi som kan sin man på käften när de bråkade".

Svar på tråden Man får inte slå tjejer?