Inlägg från: Shameless |Visa alla inlägg
  • Shameless

    Rädda mina tomatplantor.

    Jag använde endast flytande näring till mina plantor och det funkade bra. Vattnade med näring en gång i veckan. Får dom för mycket näring så kan dom få näringsbränna.

  • Shameless
    LejonSa skrev 2021-04-20 13:10:28 följande:

    Halloj. Kul att tråden varit igång lite.

    Nu en fråga från Ts igen. En säsong senare. Haha!

    Var lite sen med förodling. Satte 3 olika tomatsorter (black cherry, tiny tim och bitonto) början på april. 1 april typ. Lyckats få i för många frön. Så jag tror jag behöver omplantera de ganska snart. Men upplever att de växer väldigt långsamt denna gång. Är ju ingen van tomatodlare. Men som jag minns förra året så växte de snabbare ändå här. Men satte de tidigare då. Typ mitten på mars. Nu har de typ en 8-10 cm höga. Tycker de varit det ett tag.

    Kan det vara för att de är 2-3 plantor i varje? Har klippt bort de svagaste i varje planta. Bör jag omplantera de och i så fall i gödslad jord eller såjord igen?

    Första gången jag ger mig på gurka. En sort som ska vara ok för kruka enligt plantagen. De plantorna har växt till sig en del. Någon som har tips där då jag läst att de är omplanteringskänsliga... hur stor bör ?slutkrukan? vara? Andra tips välkomnas också.


    I början när jag sår frö och plantorna börjar spira så brukar jag ha de i ett miniväxthus då det är varmare där och i tillägg har högre luftfuktighet. Enligt min erfarenhet så växer plantorna mest effektivt på det sättet. Brukar ta dom ut av växthuset när dom blir typ 10-15 cm långa.

    Är ingen bra idé att ha flera plantor i samma kruka, dom konkurrerar med varandra om näringen i jorden och blir dom tillräcklig stora så trasslar rötterna in sig i varandra och kan skadas om man försöker att separera plantorna från varandra i ett senare skede.
Svar på tråden Rädda mina tomatplantor.