• Hilled­uren
    Thu 21 May 2020 09:07
    635 visningar
    13 svar
    13
    635

    Normalt utvecklingsbeteende?

    Min snart 9 månaders flicka lyfter på båda händerna och benen när hon ligger på mage vilket jag kan tänka, inte främjar krypandet något vidare?

    Jag har fastnat lite i hur jag kan hjälpa henne vidare från detta.
    Tanken är väl att hon ska ligga mycket på mage, för att till slut börja krypa, men när hon istället för att röra på armar och ben, lyfte upp dem, som om marken hon låg på var giftig, ja.. då vet jag inte.

    Hon har hållt på så i flera månader och jag har slut på ideér.

    stegforhalsa.se/wp-content/uploads/2018/03/Strack-ut-landryggen.jpg

  • Svar på tråden Normalt utvecklingsbeteende?
  • Hilled­uren
    Thu 21 May 2020 14:23
    #3

    Fast hon får ju panik och börjar storgråta om man låter henne vara?

  • Hilled­uren
    Tue 26 May 2020 08:26
    #6
    lövet2 skrev 2020-05-21 18:52:07 följande:
    Panik? För att hon ligger på mage? Kan hon inte vända sig?
    Ja, hon börjar gapa och skrika för full hals.
    Jovisst, kan hon det. Men hon gör det inte, i kombination, eller vad man nu ska säga, med att hon lyfter på händerna och fötterna.
    Det blir liksom inte något "aha" moment. Utan det är, precis som jag skrev, hon kommer inte vidare.
  • Hilled­uren
    Fri 29 May 2020 07:49
    #8
    lövet2 skrev 2020-05-26 22:50:15 följande:
    Om hon faktiskt kan vända sig, så är det inte panik hon skriker av. Hon skriker för att hon är frustrerad. Hon försöker göra något men klarar inte av det. Det kommer att inträffa varje gång hon håller på att lära sig något nytt. Men - det är inte ditt problem utan hennes. Hon löser det, bara hon får tid på sig.
    Aha :)
    Så jag ska bara låta henne vara då?
    Hur lång tid kan det tänkas ta innan hon "löser" det tro?
    Vi får bara fortsätta ligga på golvet då :)

    Tack för svaret!
  • Hilled­uren
    Tue 9 Jun 2020 15:15
    #12
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 08:08:06 följande:

    Det är lite märkligt det där att alltid så ska barn ligga på mage. Min ena gillade det och det var inga problem. Den andre kräktes när man lade honom på mage, så när han lärde sig sitta så fick han göra det istället.

    Fungerar det inte för ditt barn så gör annat istället. Anledningen att ligga på mage är ju endast för att bygga upp stabilitet i kroppen men det kan bebisar få på annat sätt.


    Ja, precis. Hon brukar ju tex resa sig med vår hjälp och stå upp flertalet gånger om dagen. Där borde hon få stabiliteten?
Svar på tråden Normalt utvecklingsbeteende?