• Fri 22 May 2020 08:51
    631 visningar
    36 svar
    36
    631

    Bittra personer som kommer med påståenden eller påhittade problem

    Det kan inte ha undgått någon att det titt som tätt dyker upp trolltrådar här på sex  & sånt samt under relationsproblem med väldigt snedvridna frågeställningar eller med ett uppenbart påhittat problemscenario, går säkert hitta ett par redan på förstasidan, den här tråden är tillägnad dom. Glad

    Personligen tycker jag att det är ganska tröttsamt och att det inte gör annat än att sänka diskussionsnivån på forumet. Det skapar brus för dom som faktiskt är här för att få råd och hjälp med genuina relations- och samlevnads-problem (som ofta också får rena trollinlägg i sina trådar, av samma personer kanske?) eller dom som bara har en genuin frågeställning eller tanke som dom vill bolla.

    Min personliga anledning till att hänga på familjeliv är dels för att jag tycker det är intressanta ämnen som diskuteras men sen är det ju en bra känsla om man kan hjälpa någon som har ett genuint problem eller frågeställning.

    Det är ganska uppenbart att det oftast är män som skapar dom här trådarna både utifrån innehållet, hur dom är vinklade och språkbruket, jag förväntar mig redan att bli motargumenterad på denna punkt av samma personer som skapar dessa trådar. Skrattande

    En teknisk anledning till att dom dyker upp är såklart att man kan skapa trådar helt anonymt, man behöver inte ens visa vilka konto man har (på gott och ont), men vad är egentligen motiveringen, vad får man ut utav detta, varför lägger man ens ner tiden? Varför inte bara hänga på forum med likasinnade och ge varandra ryggdunkar? Oftast efterfrågas inte någon form av diskussion utan det är mer olika typer av påståenden och reaktionsfiske vilket fall som.


    Är det bara män som håller på så här på familjeliv eller finns det kvinnor som tycker om att trolla här också? (att det finns kvinnor som gillar att trolla generellt har vi sett på trolljägarna)
    Är det ett fåtal personer som står för majoriteten av trådarna och trollinläggen eller är det massa olika personer?
    Varför är det så mycket just på detta forum (finns ju många), är det bara för att det är så lätt att registrera sig och för att man kan vara helt anonym?
    Är det bara rent reaktionsfiske eller ett rop på uppmärksamhet, vad är motivationen, vad får man ut från det? Varför lägger man ner tiden? Är du ett troll får du jättegärna berätta vad som motiverar dig! (För eran skull har jag tagit med att man kan skriva anonyma svar!)

    Och som oftast medföljer det någon form av omröstning i den typen av trådar så jag tänkte att det vore kul att ta med en omröstning här också.

    Diskutera! SkrattandeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-22 09:59
    Har dykt upp frågor om vad det är man ska svara på i omröstningen och vilka av frågorna som man ska svara på:

    Omröstningen är bara på skoj som en liten hyllning till trolltrådarna som ofta helt obegripliga omröstningar.

    Man behöver inte svara på någon frågeställning det är öppet för fri tolkning och diskussion runt ämnet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bittra personer som kommer med påståenden eller påhittade problem
  • Fri 22 May 2020 09:00
    #2
    Anonym (Bittermandel) skrev 2020-05-22 08:56:38 följande:

    Jag är själv en sån bitter man. Men jag hittar inte på problem eller påstår nåt som inte är hämtat ur verkligheten.
    Jag tycker inte att det är värre än alla som kommer med personangrepp och säger att man bör söka hjälp, att man tänker fel, bara för att man inte tänker som dom.
    Vissa borde bli mer öppensinnade och ödmjuka tycker jag.


    Ja det kan jag hålla med om, det är många som är ganska okänsliga och har problem med att sätta sig in i någon annans situation, ofta utgår man från sitt egna perspektiv utan någon tanke på att folk kan ha olika synsätt, värderingar och uppfattningar.

    Sen är det nog många som skulle behöva hjälp av terapeut men det behöver man inte säga på ett elakt eller nedvärderande sätt.
  • Fri 22 May 2020 09:13
    #6
    Anonym (våga vara ärlig) skrev 2020-05-22 09:08:51 följande:

    Men om du har en lösning på hur man kan få bort nättroll så får du berätta det.

    Undrar om vissa som har haft kontakt med vissa nättroll ser hur dom håller på eller om dom är naiva och fortfarande går på lögner. Vet speciellt en som är duktig på att ljuga. Har själv råkat ut för personen.


    Har inga lösningar är mer intresserad av anledningen, själv tänker jag att man kan få uppmärksamhet på bättre sätt.

    Låter som att du blivit för en mytoman det är nog lite annorlunda och kan få ganska stor påverkan.
  • Fri 22 May 2020 09:29
    #11
    Anonym (ooo) skrev 2020-05-22 09:16:44 följande:

    Håller med dig i att du skriver TS

    Däremot fattar jag inte omröstningen alls. Vad är det du menar att man ska svara på? 


    Omröstningen är på skoj eftersom trolltrådarna oftast har omröstningar som är obegripliga. Glad
  • Fri 22 May 2020 09:30
    #12
    Robert 832 skrev 2020-05-22 09:26:23 följande:

    Vad svarar man på? Tråden tog upp flera frågeställningar.


    Vad man vill, det är öppet för fri diskussion om ämnet.
  • Fri 22 May 2020 09:36
    #15
    Anonym (våga vara ärlig) skrev 2020-05-22 09:30:35 följande:

    En ide till dom som driver familjeliv är att alla enbart kan ha en inloggning och att man måste logga in med sitt riktiga namn och adress och om man vill kan man såklart skriva anonyma inlägg om det är nåt känsligt ämne men att familjeliv kan ha koll på alla. Det tror jag skulle reducera trollen. 


    Jag tror det är bra att man kan vara anonym eftersom det ofta är känsliga frågor, när man skapar en egen tråd så får man välja om andra ska få vara anonyma eller inte, standard är att dom inte ska få vara det men verkar vara många som klickar i att man får vara anonym i sina trådar.
  • Fri 22 May 2020 14:17
    #21
    Physalis skrev 2020-05-22 13:00:25 följande:

    Så jag tror familjeliv gillar dessa trådar så de ger trafik, klick och engagemang.


    Tror att det helt enkelt är svårt att moderera sånt här så länge ingen bryter mot reglerna. Sen vet jag inte hur aktiva moderatorerna är här, kanske krävs aktiva anmälningar för att det ska ske något men då måste det vara något som bryter mot reglerna som sagt.
  • Fri 22 May 2020 14:47
    #23
    Anonym (?) skrev 2020-05-22 14:40:28 följande:
    Vilka trådar syftar du på? Runktrådarna och inceltrådarna?
    Syftar till kommentaren jag citerade.
  • Fri 22 May 2020 15:04
    #27
    +1
    Anonym (30) skrev 2020-05-22 15:00:59 följande:

    Hur vet vi vad som är falskt och inte falskt? Är inte naiv och född igår och ser att vissa är oseriösa. Ifall folk spekulerar om alla trådar om det är sant eller falskt kan d bli  som i verkliga livet där tjejer blir våldtagna och inte tas på allvar! Hur vet vi vad som är sant och inte sant här inne förutom några självklara oseriösa frågor.


    Det vet man inte alltid men ibland är det uppenbart. Men det handlar inte bara om sant eller falsk vissa skapar bara trådar för att prångla ut en åsikt och få reaktioner, att det är mer synd om män än kvinnor på grund av x anledning, att feminism är dåligt på grund av y eller vad som helst där trådstarten inte öppnar för diskussion och trådstartaren inte är öppen för andra åsikter än sin egna.
  • Fri 22 May 2020 19:36
    #35
    Tukt skrev 2020-05-22 19:21:49 följande:

    Men samtidigt är det väl så att i någon mån så skriver folk trådar utifrån vad som är viktigt och ger klang i deras egna hjärnor. I alla fall i stunden.


    Det är ju såklart inte meningen att förminska någons problem men om det skapas 7 trådar i veckan om hur det faktiskt är mer orättvist för killar än tjejer när det kommer till sex med undertoner av aggressioner och agg så blir det ganska tröttsamt. Ofta är det ju språkbruket och hur trådarna skrivs som avslöjar personens intentioner hade det varit genuina frågeställningar och diskussioner är det ju varit mer intressant att föra diskussion för alla inblandade men dom trådarna slutar ju oftast med att alla inblandade snarare är missnöjda med tillvaron.
Svar på tråden Bittra personer som kommer med påståenden eller påhittade problem