• Anonym (Strok­e)
    Sat 23 May 2020 07:43
    255 visningar
    17 svar
    17
    255

    Stroke - läkare avskrev det som stress.

    Anonym (Stroke eller vad) skrev 2020-05-22 16:02:29 följande:

    BEHÖVER RÅD!

    En förmiddag drabbades jag av plötslig trötthet, alltså så jag blundar på plats och sen begav mig till sängen bara stirrar upp i taket och får lite små ryckningar till jag plötsligt tappar talet.. Det trappas ner.. O plötsligt kan jag bara stamma fram första bokstaven i orden jag ville säga, allt låser sig och jag är till hälften borta men ändå vid medvetande. Åker in på ett rädda hjärnan larm och får trombolys behandling som jag svarar jättebra på, läkare konstaterar stroke. Blir kvar på sluten vård, genomgår undersökningar utan resultat. Tillslut luskat kuratorn fram att jag har ju varit jätte stressad under längre tid och har även med mig detta i grunden sedan tidigare, stress tröskeln är lägre än för andra. Iallafall, med mina påtryckningar om att vilja gå hem, att det nog är stress, att inga biverkningar uppkommer efter stroken, min ringa ålder och att jag har så snabb återhämtning, så avskriver de stroke med att det är stress. Får åka hem och leva som vanligt utan restriktioner och medicinlista. Nu är jag totalt orkeslös! Orkar nästan ingenting. Blir trött och hängig, tar mig inte för osv. JAG SKA INTE KÖRA BIL. Så känner jag. Men nu till mitt bekymmer, diagnosen blev så underlig så risken för sjukpenning efter detta känns ju väldigt svajig och skadorna är faktiskt brist på hjärnkraft. Hur kan det inte ha varit stroke?? Missförstå mig rätt, jätteglad att inte behöva hela vårdprogrammet efteråt osv men ändå, jag blir fundersam på detta.

    Nån som upplevt liknande eller nån expert?


    Har flera frågor, fick du göra magnetröntgen? Hade du halvsides förlamning eller försvagning? Hur ställde läkarna sig till en eventuell TIA. Vilka tester gjordes? Koagulations utredning? Ultraljud av hals? Ultraljud av hjärta?

    Jag utgår från att du fick en första röntgen som uteslöt blödning.
  • Anonym (Strok­e)
    Sat 23 May 2020 10:27
    #14
    Anonym (Stroke eller vad) skrev 2020-05-23 08:48:25 följande:

    Ja precis, de gjorde ju allt det där. Det ingår i nåt program. Ingen förlamning, men jag kom in med försvagad vä sida. Efter trombolys släppte vä läppen och jag kunde le, prata och tillslut gå. Alla tester gjorda, ingenting påvisar skador osv. Så tillslut skrev de av stroke och skickade hem mig med förklaringen "stress", utan förklaring om varför behandling fungerade och utan sjukskrivning.


    Hade du inga skador alls så var det inte stroke men det kan mycket väl varit en tia.

    Kontakta vc om en remiss till nevrologen för ytterligare bedömning.

    Anledningen till att jag frågade om magnetröntgen är att det inte alltid syns med annan röntgen, så var det för mig.

    Det oroar mig att de avskrev det som stress, allvarlig stress kan ge liknande syntom som tycker personligen att det låter mer som en tia.
  • Anonym (Strok­e)
    Sun 24 May 2020 13:02
    #16
    Anonym (Stroke eller vad) skrev 2020-05-24 09:57:48 följande:

    Kan vara! Men hur förklarar man att jag svarade så bra på behandlingen och att det uppstod dysfasi?


    Nu är jag ju inte nevrolog så det kan jag inte svara på, men sök hjälp snarast. Skulle det vara en TIA är risken högre för en stroke
Svar på tråden Stroke - läkare avskrev det som stress.