• Thu 28 May 2020 12:30
    3353 visningar
    60 svar
    +1
    60
    3353

    Bäst liv för katt? Inne/Ute?

    Anonym (Behov) skrev 2020-05-24 19:32:13 följande:
    Läs gärna på om beteendebehov.

    Nej det är inte lämpligt att hundar aldrig får gå fritt heller. Nej det är inte lämpligt att de inte får jaga.

    Och det är absolut inte lämpligt för en katt att sitta instängd i en lägenhet. Framförallt inte i en lägenhet där ägaren inte förstår sig på

    Berikning och på så sätt åtminstone till viss del

    Uppfyller kattens beteendebehov
    Alla djur har väl behov de behöver få uppfyllda.
    Varför ska det bara vara förbehållet katter att få sina behov uppfyllda?
  • Thu 28 May 2020 15:37
    #47
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 13:02:23 följande:
    Det är väl precis det jag säger? Att hundar behöver få jaga exempelvis? Jag anser att hundar inte bör bo i stan alls. Och oavsett var de bor bör berikas utifrån de beteendebehov djurarten kräver. Exempelvis för hund jaktbhovwg som man exempelvis kan genomföra blodspår som berikning
    Jag tänker mer på det här med att katter får springa lösa vind för våg,medans andra djur inte får det.
    Med det märkliga argumentet att katter har behovet att springa fritt.
    Som om andra djur inte har det.
  • Thu 28 May 2020 15:40
    #48
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 13:07:46 följande:
    Jag anser heller inte att djur bör avlas på det sätt de gör. Vi har en hund, eller egentligen min sambo, själv hade jag inte velat ha hund egentligen, av urhundsras som får gå fritt på tomten hela dagarna, någon är i princip alltid hemma. Hunden får köra blodspår och annan berikning regelbundet. Träffa andra hundar.

    Det behov vi inte ouppfyllt är behovet av att ha en familj och då para sig. För ja. Det är ett behov det med.

    Som urhundsras har hunden inte blivit sönderavlad vilket medför en otroligt smart, frisk hund med ett luktsinne som är många gånger bättre än dagens hundar.

    Mina åsikter är extrema. Men nej jag är inte djurrättsaktivist. Då hade det inte varit försvarbart alls att ha hund
    Visst har djur ett behov av att få para sig.
    Men det går ju att åtgärdas genom kastration eller sterilisering.
    Jag tycker det är snällare mot djuret än att låta det ha sådana behov kvar.
    Dessutom skyddar det mot en del sjukdomar.
  • Thu 28 May 2020 17:05
    #51
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-05-28 15:51:22 följande:
    Och tittar du på forskning här så kan man se att djuret tyvärr fortfarande har ett behov att para sig. Studier visar att katsrerade hundar är mer stressade än okastrerade, även om du som hundägaren upplever dem som lugnare då de inte ger uttryck för det på samma sätt.

    Kanske finns forskning som visar motsatta. Den är sällan entydig. Jag tror på den forskning jag läst som också gör mig övertygad om att jag aldrig kommer kastrera en hund, oavsett om den får para sig eller inte.

    Och nej. En hund bör inte bo i stan med 50

    Löptikar som löper året om. Naturligtvis skapar det problem mot om en hund bor som vår. Med endast tvp tikar i grannskapet
    Den forskningen skulle jag vilja se.
    Min erfarenhet är att djur som kastreras mår bättre än icke kastrerade.

    Men detta är egentligen OT.
  • Tue 30 Jun 2020 11:00
    #54
    +1
    Anonym (Pudis) skrev 2020-06-21 22:59:29 följande:

    Innekatter mår inte bra. Katten är ett rovdjur som behöver få jaktinstinkten tillfredsställd. Man ska alltså inte ha innekatt. Utekatt bör man inte heller ha om man bor inom detaljplanelagt område. Katt bör man alltså bo på landet för att ha.


    Det gäller väl även andra djur,som t ex hundar,i så fall.
    Men de får inte gå lösa. Trots att de också kan ha samma behov.
  • Tue 30 Jun 2020 19:30
    #56
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-06-30 11:52:28 följande:
    Hundar har absolut jaktbehov, och de flesta hundar får absolut inte sina behov tillfredsställda.

    Däremot har katten ett STARKARE jaktbehov än vad hunden har
    Fast båda är rovdjur och har sina instinkter efter det.
    Därför tycker jag att det är lite märkligt att det bara ska vara katter som ska få ströva fritt och inte hundar.
    Ska man ha utekatt så bör man bo på landet. Inte i tätbebyggt område.
  • Tue 30 Jun 2020 19:53
    #58
    +1
    Anonym (Behov) skrev 2020-06-30 19:41:13 följande:
    Som jag förstår det när jag läser så har faktiskt katten en starkare jaktinstinkr.

    Vill dock klargöra att jag faktiskt också anser att hundar bör få gå fritt under rimliga former. Med andra ord stor inhägnad, vilket jag anser är tillräckligt för en katt också.

    Själva har vi ungefär 10.000 lvadratermetwr inhägnat till vår hund
    Oavsett vilket så tycker jag att kattägare ska ha lika stort ansvar för sina djur som hundägare har.
    Att bara skaffa katt och låta den springa ute vind för våg gör att katten får låg status.
    Och nya kattungar kommer till och i stort sett skänks bort eller hamnar på redan överfulla katthem.
    Det tycker jag är hemskt.
Svar på tråden Bäst liv för katt? Inne/Ute?