• Sat 6 Jun 2020 12:26
    1648 visningar
    58 svar
    58
    1648

    Fri flyktinginvandring?

    Vilka partier är för fri invandring? Inte S och M iaf, så det lär inte ske.

  • Thu 18 Jun 2020 02:08
    #12
    Anonym (Septo) skrev 2020-06-06 20:23:11 följande:

    Vad tror du om att de som vill ha en stor invandring bekostar detta och de som inte vill ha det kan lägga sina pengar på annat?


    Vad tror du om att alla som vill ha en reform själva betalar reformen? 

    Idioti!
  • Fri 26 Jun 2020 17:12
    #19
    Anonym (Septo) skrev 2020-06-19 11:39:32 följande:
    Varför är det idiotisk? Om du vill ha något är det väl rimligt att du betalar för det?
    Som sagt, idioti.

    Om du vill att det ska finna barnbidrag, betala för det.
    Om du vill att det ska finnas gratis högskola, betala för det.
    Om du vill att det ska finnas fler poliser, betala för det.
    Om du vill att vi ska ha vägar utan djupa gropar, betala för det.

    Nej, skattebetalarna betalar. Om du tycker något är onödigt får du rösta för det, om det är något parti som tycker likadant.
  • Fri 26 Jun 2020 17:15
    #20
    -2
    Vargaflickan skrev 2020-06-19 23:39:44 följande:

    Borde vara obligatoriskt att alla som genuint tycker det, ska ge upp sina hus och lägenheter till "flyktingarna", då får vi se om folk är lika generösa med sina floskler.


    Se mitt svar till Seppo. 

    Ni tycker att ni kommit på ett bra argument, men det har ni inte. I inget fall behöver bara just de som är för en reform personligen betala för det annat än genom skatten.

    Då kan vi kräva att de som vill ha gratis skolmat ska betala för det. Dvs de fattiga som mest behöver det får betala för det.
  • Mon 29 Jun 2020 11:57
    #24
    Anonym (Septo) skrev 2020-06-29 11:28:37 följande:
    Det blir sällan exakt som folk vill eftersom alla partier är stora paket med en massa olika förslag. Men får alltid många saker som man egentligen inte tycker om på köpet. För att verkligen reflektera vad folket vill bör man alltså se vilka som frivilligt finansierar tex barnbidrag, högskolor osv direkt ur egen ficka.

    Den gamla devisen skatt är stöld stämmer faktiskt.

    Bara för att det är på ett visst sätt just nu betyder inte att det är rätt. Se på barnaga och slaveriet till exempel.

    Vill du ha mat så får du ju köpa det själv? Varför ska inte skattebetalarna fixa det åt dig också? Mat är väl ännu viktigare än allt du räknade upp?
    Barnbidraget infördes för att det föddes för få barn i Sverige. Dvs det är inte bara föräldrarna som har glädje av att det föds barn. Om föräldrarna ska betala skolor och högskolor, då skulle bara de rika få gå i skolan.

    Om de fattiga som behövde bidraget skulle finansiera det själva, hur skulle det gå till? Det faller på sin egen orimlighet.

    Ja, har jag inte pengar till mat får jag försörjningsstöd. Men då får man inte äga något dyrbart, det måste säljas först.

    Jag tycker du har väldigt extrema åsikter, typ "det ska löna sig att vara rik och skyll dig själv om du föddes med fattiga föräldrar". Finns det något parti som delar dem?
  • Mon 12 Apr 2021 00:07
    #40
    Anonym (Septo) skrev 2020-06-29 19:22:02 följande:
    Det är sällan jag nu för tiden hör att det föds för få barn, snarare tvärt om.

    Det skulle nog finnas skolor i många olika prisklasser, precis som mat och andra produkter som inte staten har ensamrätt på. Eftersom majoriteten idag röstar för att erbjuda skola till alla så förstår jag inte vad du är rädd för? Om det nu är deras Sanna vilja så kommer dessa givetvis fortsätta avsätta pengar för detta ändamål.

    Det är inte så enkelt som du tror: www.st.nu/artikel/snarigt-att-fa-forsorjningsstod-krangligt-system-stjalper-i-stallet-for-hjalper

    Det är väl bättre att rika människor förökar sig då det ofta är kopplat till goda förmågor/bra gener? I dagsläget är det mest fattiga och trasiga människor som för sina gener vidare vilket är olyckligt och bådar inte gott för framtiden. Det må vara en rättighet att få barn, men inte att andra ska betala pengar för att försörja barnet.

    Finns ju klassiskt liberala partiet tex. Ett litet parti givetvis. Min dröm är att ni sossar eller vad du nu är kan sköta er själva och inte beskatta oss som vill kunna välja att utanför. Öppna upp för fler politiska system kanske i form av fristäder eller liknande. Detta tror jag hade minskat spänningarna och polariseringen i samhället. Vi kommer nog aldrig kunna komma överens tyvärr.
    Jaha, de fattiga ska alltså skylla sig själva för att de har dåliga gener. Jag tycker att du har en fascistisk människosyn.

    Dessutom tycks du inte veta så mycket. När fattiga inte hade råd att gå mer än i folkskolan (typ 6 år), då fanns det en stor begåvningsreserv bland fattiga barn som aldrig hade möjlighet att studera vidare, hur studiebegåvade de än var. Du kanske vill tillbaka till den tiden?

    De rika är inte rika för att de har överlägsna gener utan för att de haft tur. Dvs deras förfäder kanske var begåvade och hade tur. Sedan har pengarna gått i arv men det är inte säkert att generna gjort det.
  • Mon 12 Apr 2021 00:09
    #41
    Anonym (Y) skrev 2020-06-30 11:41:39 följande:
    Ja , skattebetalarna betalar . Vet du inte vad skattebetalare betyder? Det verkar så baserat på dina inlägg.

    Och endast skatteskattebetalarna borde få ta del av personliga förmåner som barnbidrag , gratis högskola mm.

    Undantag är sjukskrivna , minderåriga mm.

    Idioti är att tro att skattepengar växer på träd och det går bra att dela ut mer pengar än vad som kommer in .
    Skattebetalarna är alla vi som arbetar och drar in skatt. De som för gamla eller för sjuka för att göra det, ska de avlivas eller vad?

    Var har jag påstått att det går bra att dela ut mer pengar än vad som kommer in? Står Sverige på konkursens rand, har du några belägg för det?
  • Fri 16 Apr 2021 23:59
    #47
    +1
    farman skrev 2021-04-13 06:28:05 följande:
    Fast då får vi räkna med en rejält sänkt levnad standard då alla ska ha bidrag.
    Vi har redan väldigt fattiga områden samt ökad kriminalitet.
    Vet ingen som är för fri invandring som vill sänka sin standard.
    Det är ju nästan så idag.
    Går du med på det?
    Vad menar med att alla ska ha bidrag? Alla barnfamljer får redan barnbidrag.

    Vilket parti är för fri invandring?
  • Sat 24 Apr 2021 18:23
    #50
    farman skrev 2021-04-24 13:54:31 följande:
    V samt C .alla barnfamiljer får bidrag. Så är du med på sänkt levnadsstandard som kan bli väldigt låg.
    Vi kan ju försöka med det om majoriteten vill
    Samt rätt hög kriminalitet som svenskarna bedriver.
    Hur slutar det här med fri invandring?
    Alla barnfamljer får barnbidrag. Vill du avskaffa den lagen?

    Var påstår C att de vill ha fri invandring?

    Ja, vi kan få sänkt levnadsstandard om vi förlorar arbetet. Eller om tillräckligt många skattefuskar så vi inte får in tillräckligt med skatter. Men vilka belägg har du för att den lägre levnadsstandarden skulle vara nära förestående?
  • Sat 24 Apr 2021 18:26
    #52
    farman skrev 2021-04-24 14:02:29 följande:
    Hur ska det finansieras?
    fascistisk människosyn hör talas om dom grå vargarna som kommit till Sverige?
    Barnbidrag och skolor har finansierats med skatter i decennier. Om du inte tror att kommer att fungera längre, är det du som har bevisbördan.
  • Sun 25 Apr 2021 16:03
    #58
    farman skrev 2021-04-25 07:02:49 följande:
    alla flyktingar ska ju ha bidrag pengar växer inte på träd direkt.
    Jag utgår från att ingen förlorar jobben.
    Redan nu är utanförskapsområdena fattiga samt dom rika kommer inte att vilja bidra.
    Kriminaliteten är skyhög, trångboddhet.
    Många länder är väldigt rika samt stor befolkning redan 
    Vill du ha sänkt standard?
    Hur löser du det?
    Jag har aldrig sagt att vi ska ha fri invandring.

    Det är DU som låtsats förespråka det i ditt startinlägg.
Svar på tråden Fri flyktinginvandring?