• Sun 24 May 2020 03:34
    418 visningar
    16 svar
    16
    418

    Är samtyckeslagen det bästa som har hänt ur ett jämstäldhetsperspektiv när det gäller sex?

    Vet inte om jag har sett den här frågan diskuteras? Men funderingen kan vara värd att vädra och höra vad ni kvinnor/tjejer anser. Jag misstänker att jag tillhör en ganska stor grupp av män som respekterar kvinnor och när det kommer till sex, så har vi provat, vi har backat, vi har provat igen, vi har backat och efter en timme eller två har vi nått vårt mål och även kvinnan vi har varit med  har varit väldigt nöjd. Men vid lika många tillfällen har vi frustrerat konstaterat att det blev inget. Hade vi varit skitstövlar, hade vi inte brytt oss vad tjejen/kvinnan tyckte utan bara bankat på som en Jean-Claude. Men ska man nu dra samtyckeslagen till sin spets, kan vi ju åka dit för sexuella trakasserier om vi försiktigt börjar försöka. Så konklusionen är att med samtyckeslagen måste äntligen tjejer/kvinnor rita om sina mentala kartor och ta initiativet och verkligen visa vad dom vill så att det inte behöver råda några  tveksamheter.

  • Svar på tråden Är samtyckeslagen det bästa som har hänt ur ett jämstäldhetsperspektiv när det gäller sex?
  • Anonym (C)
    Sun 24 May 2020 05:18
    #1

    Nej, p-pillret var en mycket större grej. Samtyckeslagen är ju mest att man låtit vanliga människors värderingar bli lag. För den (förvisso ganska stora) minoritet som inte delar de värderingarna blir det förstås en omställning, men de flesta kan fortsätta att leva som de alltid gjort. Definitionen av sexuella trakasserier har inte ändrats. Det är fortfarande tillåtet att bekanta sig med nya människor i förhoppningen att det ska bli ligga av.

  • Anonym (C)
    Sun 24 May 2020 05:33
    #2
    Arne Ankasson skrev 2020-05-24 03:34:11 följande:
    Jag misstänker att jag tillhör en ganska stor grupp av män som respekterar kvinnor och när det kommer till sex, så har vi provat, vi har backat, vi har provat igen, vi har backat och efter en timme eller två har vi nått vårt mål och även kvinnan vi har varit med  har varit väldigt nöjd. Men vid lika många tillfällen har vi frustrerat konstaterat att det blev inget.

    Detta handlar om att kvinnan behöver lära känna dig så att hon vet att du är en lyhörd och respektfull människa. För om hon skulle gå hem med vilken snygg karl som helst, innan hon känner honom, riskerar hon att råka illa ut. De flesta av oss kvinnor är ju klenare än män i allmänhet, så vår bästa försäkring är att vi känner mannen och vet att han är schysst. Sedan har vi människor lite olika sätt att kommunicera, så om vi känner att mannen i fråga inte riktigt är på vår våglängd kan det bli nobben, även om han i grunden är en bra kille. Eller så var han bara inte attraktivt nog, efter närmare bekantskap. Alla har ju olika smak.
  • Anonym (C)
    Sun 24 May 2020 05:36
    #3
    Anonym (C) skrev 2020-05-24 05:33:28 följande:
    Detta handlar om att kvinnan behöver lära känna dig så att hon vet att du är en lyhörd och respektfull människa. För om hon skulle gå hem med vilken snygg karl som helst, innan hon känner honom, riskerar hon att råka illa ut. De flesta av oss kvinnor är ju klenare än män i allmänhet, så vår bästa försäkring är att vi känner mannen och vet att han är schysst. Sedan har vi människor lite olika sätt att kommunicera, så om vi känner att mannen i fråga inte riktigt är på vår våglängd kan det bli nobben, även om han i grunden är en bra kille. Eller så var han bara inte attraktivt nog, efter närmare bekantskap. Alla har ju olika smak.

    Eller enklare uttryckt: få kvinnor spelar svårfångade, men många ÄR svårfångade. Det är ett faktum du måste fortsätta leva med.
  • Anonym (Eh?)
    Sun 24 May 2020 13:19
    #4

    Så du med flera "respektfulla" män håller på med tjatsex och är stolta över det?

  • Sun 24 May 2020 13:37
    #5
    +2

    Här hemma skiter vi i sådana nymodigheter. Kör omväxlande jägare/samlare vilket kan betyda att jag jagar henne till sängen med en symbolisk knölpåk och ibland lockar jag henne med ett spår av chokladbitar.

  • Anonym (.)
    Sun 24 May 2020 14:13
    #6

    Denna lag gör det lite lättare att fälla våldtäktsmän.

    För övriga 99%(?) av männen är lagens innehåll bara rent vanligt bondförnuft, som inte innebär att de behöver tänka annorlunda. För det är rena självklarheter att bägge ska vara med på sexet.

  • Sun 24 May 2020 14:53
    #7
    Arne Ankasson skrev 2020-05-24 03:34:11 följande:

    Vet inte om jag har sett den här frågan diskuteras? Men funderingen kan vara värd att vädra och höra vad ni kvinnor/tjejer anser. Jag misstänker att jag tillhör en ganska stor grupp av män som respekterar kvinnor och när det kommer till sex, så har vi provat, vi har backat, vi har provat igen, vi har backat och efter en timme eller två har vi nått vårt mål och även kvinnan vi har varit med  har varit väldigt nöjd. Men vid lika många tillfällen har vi frustrerat konstaterat att det blev inget. Hade vi varit skitstövlar, hade vi inte brytt oss vad tjejen/kvinnan tyckte utan bara bankat på som en Jean-Claude. Men ska man nu dra samtyckeslagen till sin spets, kan vi ju åka dit för sexuella trakasserier om vi försiktigt börjar försöka. Så konklusionen är att med samtyckeslagen måste äntligen tjejer/kvinnor rita om sina mentala kartor och ta initiativet och verkligen visa vad dom vill så att det inte behöver råda några  tveksamheter.


    Är det verkligen så här svårt?

    Är det okända kvinnor du talar om, nya kontakter, eller vad???. Börjar du försiktigt ta på främmande kvinnor eller vad?

    Vad menar du med försiktigt försöka?

    Vad gör du med kvinnor som är så konstigt. Vilka usla relationer har du erfarenhet av?

    Vadå att kvinnor ska ta initiativ så att det blir tydligt? Varför måste det vara så tydligt?

    Jag skulle överhuvudtaget inte kunna ha sex med en man som dig. Hur kan man veta vad varenda steg ska leda till och vad som är ett "initiativ". Jag skulle antagligen aldrig ta initativ till närhet eller sex om det aldrig skulle få råda några tveksamheter. Jag skulle inte heller våga ta emot någon typ av närhet om det var tvunget att leda till sex.

    Tack och lov har jag aldrig mött någon man som har så här konstiga problem.

    För de flesta män är inte samtyckeslagen någon grej, men för vissa män vekar det verkligen behövas.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Jämst­älldhe­t)
    Sun 24 May 2020 23:05
    #8

    Bara för olika reformer gynnar kvinnor eller män så behöver det inte vara något med jämställdheten att göra.

  • Anonym (Jämst­älldhe­t)
    Sun 24 May 2020 23:08
    #9

    Det fanns redan innan en lag innan om samtycke för sex men såg annorlunda ut då.

    Det är inte så att först när så kallade samtyckeslagen kom som det blev olagligt med våldtäkt.

  • Anonym (Bade)
    Sun 24 May 2020 23:18
    #10
    Arne Ankasson skrev 2020-05-24 03:34:11 följande:

    Vet inte om jag har sett den här frågan diskuteras? Men funderingen kan vara värd att vädra och höra vad ni kvinnor/tjejer anser. Jag misstänker att jag tillhör en ganska stor grupp av män som respekterar kvinnor och när det kommer till sex, så har vi provat, vi har backat, vi har provat igen, vi har backat och efter en timme eller två har vi nått vårt mål och även kvinnan vi har varit med  har varit väldigt nöjd. Men vid lika många tillfällen har vi frustrerat konstaterat att det blev inget. Hade vi varit skitstövlar, hade vi inte brytt oss vad tjejen/kvinnan tyckte utan bara bankat på som en Jean-Claude. Men ska man nu dra samtyckeslagen till sin spets, kan vi ju åka dit för sexuella trakasserier om vi försiktigt börjar försöka. Så konklusionen är att med samtyckeslagen måste äntligen tjejer/kvinnor rita om sina mentala kartor och ta initiativet och verkligen visa vad dom vill så att det inte behöver råda några  tveksamheter.


    Varför försöker du igen och igen om hon ber dig backa? Är inte det ganska oförskämt och oönskat.. eller tänker jag fel här? Skulle själv aldrig försöka mer än en gång och sen ge henne chansen att nobba mig flera gånger... Hon får en chans och sumpar hon det så är det definitivt hennes (och möjligen även min) förlust.
  • Anonym (...)
    Mon 25 May 2020 00:07
    #11

    Jag såg nyss en sci+fi serie på Amazon som hette "Upload". I den frågade Killen om tjejen har skydd,  hon svara självklart, sedan plockar båda fram kameror som de skall ha på sig under sexet och börja med att säga in i varandras kameror.
    -Jag samtycket till detta...

  • Mon 25 May 2020 00:10
    #12
    Anonym (Bade) skrev 2020-05-24 23:18:45 följande:
    Varför försöker du igen och igen om hon ber dig backa? Är inte det ganska oförskämt och oönskat.. eller tänker jag fel här? Skulle själv aldrig försöka mer än en gång och sen ge henne chansen att nobba mig flera gånger... Hon får en chans och sumpar hon det så är det definitivt hennes (och möjligen även min) förlust.
    Nu talar jag inte om att börja tafsa och kladda på okända kvinnor och inte heller för den delen att börja tafsa och kladda på den man är tillsammans med. Det handlar om där båda delar säng frivilligt och kanske har en relation. Om man ligger nära varandra kan man alltid göra en mikroinvit, typ lägga armen om den andra och se vad man får för respons, sedan sker allt med små myrsteg och det gäller att vara lyhörd för dom små små signalerna. I synnerhet om det handlar om kvinnor som under sin uppväxt blivit itutade att man ska hålla på sig, eller att sex är något fult.
  • Mon 25 May 2020 09:27
    #14
    Arne Ankasson II skrev 2020-05-25 00:10:14 följande:

    Nu talar jag inte om att börja tafsa och kladda på okända kvinnor och inte heller för den delen att börja tafsa och kladda på den man är tillsammans med. Det handlar om där båda delar säng frivilligt och kanske har en relation. Om man ligger nära varandra kan man alltid göra en mikroinvit, typ lägga armen om den andra och se vad man får för respons, sedan sker allt med små myrsteg och det gäller att vara lyhörd för dom små små signalerna. I synnerhet om det handlar om kvinnor som under sin uppväxt blivit itutade att man ska hålla på sig, eller att sex är något fult.


    Jag förstår inte vad du snackar om. Menar du på fullaste allvar att du kan åka dit för sexuell trakasserier om du gör en mikroinvit i din relation? Återigen, vad i hela världen är det för konstig relation du lever i och vilken märklig syn du har på närhet.

    Min erfarenhet är att en relation innehåller närhet på olika sätt och att det oftast inte går att veta vad som är en sexuell invit. Vi smeker och tar på varandra UTAN att sex är mål. Det är aldrig något övertydligt så att nästa steg måste vara definitivt. Även om det är väldigt sexuellt, tex att smeka på kön, måste det inte ens då leda till något. Det är liksom ingen grej att ta på varandra och definitivt inte "mikroinvit". Har du en kvinna som anmäler dig för sexuella trakasserier för en mikroinvit bör ni nog skiljas för då har ni extrema problem. Jag förstår inte vad det egentligen handlar om att "backa och försöka". För mig är det helt normal att man tar på varandra, sedan gör man kanske något annat, så rör man varandra igen.... Ibland är kanske smekningar och närhet direkt leder till en följd av aktiviteter som leder till sex, men det behöver inte vara så.

    Hade jag levt med en man som du, där (viss) närhet alltid har sex som mål och du vill att allt initiativ alltid ska vara övertydliga så ingen tveksamhet råder. Varför?

    På vilket sätt gör samtyckeslagen skillnad? Är det onödigt att veta om kvinnan vill? Önskar du att det inte var något viktigt?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Jämst­älldhe­t)
    Mon 25 May 2020 09:38
    #14

    Samtyckeslagen gör nog bara skillnad främst för missförstånd ifrån ena personen då hen nte förstod att den andra inte ville ha sex.

    Plus män som erkänner våldtäkt om de skulle åka fast.

    Men det går ju fortvarande att ljuga.

    Blir det inte bara nu att våldtäksmän främst nu skyller på att de hade fått ett samtycke till skillnad ifrån innan att den andra inte gjorde motstånd typ?

  • MRAKas
    Mon 25 May 2020 19:29
    #15

    Detta fåneri är enbart ytterligare trams som sittande regering krystat ur sig, påtvingade, påhetsade och skuldbelagda av den extrem feministiska kvinnolobbyn som de tillåter sig manipuleras av i sina desperata försöka att hålla fast vid "makten".

    Finns få exempel som är så genomlysta av motsägelse som att samma lobby-organisation i ena andetaget tvingar igenom "sexköpslagen" där de kriminaliserar köp av sexuella tjänster..... för att i nästa andetag trycka ur sig krav på samtycke.
    Hela konceptet är så skrattretande motsägelsefullt att det bara kan komma ifrån den extrema kvinnorörelsen som drivs av mansförakt och ologiska känslor...

    Lägg gärna med i ekvationen att det enligt samma lagbok är fritt fram att betala någon för att utföra sexuella tjänster på film.... 

    Herregud säger jag bara

  • Anonym (elin)
    Tue 26 May 2020 08:45
    #16

    Hon ångrar sig och får 80.000.....nä, det är inte det bästa som hänt...

Svar på tråden Är samtyckeslagen det bästa som har hänt ur ett jämstäldhetsperspektiv när det gäller sex?