• Sun 24 May 2020 13:50
    432 visningar
    4 svar
    4
    432

    Jag behöver hjälp, men vet vilken hjälp.

    Hej! Jag är alldeles förtvivlad och behöver er hjälp.

    För att ni skall förstå så måste jag ge lite bakgrundsinformation. Jag har varit överviktig hela mitt liv. Gravt överviktig. När jag vägde som mest 110kg ( är 156cm lång) fick jag hjälp av sjukvården. Detta var i slutet på november 2018. Programmet jag deltog i innebar att jag under 4 månader endast skulle "äta" pulverpåser (VLCD). För att därefter successivt i mycket låg takt och med dietistens hjälp trappa upp till normalkost. Kuren var mycket lyckad rent viktmässigt. Jag skrevs ut ifrån programmet för snart ett år sedan och vägde då 48 kg. Dietisten var supernöjd. Jag fick en "matsedel" jag skulle följa till punkt och pricka för att bibehålla min vikt. Jag har pendlat mellan 45-48 kg därefter. Väger nu 48 kg och är livrädd för att fortsätta gå upp. "ALLA" säger att jag kommer gå upp igen och det skrämmer mig totalt. Jag följer dietistens "matsedel" till punkt och pricka och det är helt absurd. Jag väger fortfarande all mat. (Till lunch får jag äta t.ex 150 gram magert kött/protein, 70 gram kolhydrat, mindre om kolhydraterna är bröd, halva tallriken grönsaker dock inte majs, ärtor, oliver e.l samt eventuellt en halv deciliter MAGER sås). Så här detaljerat är varje måltid ( tre styck, samt ett mellanmål) jag får inte dricka något som innehåller kalorier.

    Det har som sagt gått ett år, och jag skulle fortsätta så här resten av mitt liv och jag håller på att bli tokig. Jag är extremt sugen på allt som jag inte får äta. Pannkakor, våfflor, gratäng, paj, pizza, lasagne osv.

    Jag har fuskat några gånger, men då mår jag psykiskt så extremt dåligt efteråt. Jag kan inte tänka rationellt.

    Jag förstår att jag fått någon variant av ätstörning, samtidigt som jag ju inte går ner i vikt. Jag får inte hjälp av sjukvården längre för de tycker att jag ju gör helt rätt ( Har provat).

    Men jag mår verkligen skit. Jag kan ju inte må så här resten av mitt liv?!

    Kan någon hjälpa mig?

  • Svar på tråden Jag behöver hjälp, men vet vilken hjälp.
  • Sun 24 May 2020 13:54
    #1

    Rubriken blev ju fel. Skall stå "vet inte vilken hjälp"

  • Anonym (B)
    Sun 24 May 2020 13:58
    #2

    Låter jobbigt.

    Jag brukar göra så att jag ser till att vara ute och röra på mig, promenerar innan. För att sedan kunna äta det jag vill äta utan att behöva känna att det kommer påverka vikten.

    Du kommer inte gå upp av att ?fuska? ibland, om du gör dig av med de extra kalorierna. Det är något du kan kontrollera.

    De som påstår att du kommer få upp igen kan du be dra åt helvete..

  • Anonym (Anony­m 666)
    Thu 28 May 2020 09:01
    #4

    48 kg är en bra vikt för dig skulle jag tro (utan att ha sett din kroppsform då), du ligger på bmi 19,7 och normalvikt sträcker sig ända upp till bmi 25, så du behöver absolut inte vara orolig för att gå upp ännu mer. Även på 58 kg ligger du under 25 bmi!

    Du har ju ändå lyckats så bra, och stått ganska still i vikt så länge så jag skulle inte vara orolig för din del.

    Och du måste inte äta samma sak resten av livet, var bara lite vaksam på mängden du stoppar i dig och antalet kalorier. Att undvika såser är en enkel sak att göra som är en riktig kaloribov, till exempel.

    Livet handlar om att leva, inte bara överleva.

  • Anonym (E)
    Thu 28 May 2020 11:13
    #5

    Att gå ner i vikt och behålla vikten, det kan du. Det behöver du inte hjälp med. Du behöver hjälp med dina tankar kring mat. Kanske kan du gå via din vårdcentral och be om samtalsstöd? Eller kan du ta kontakt med dem som ordnade programmet där du gick ner i vikt? Det här är tyvärr inget alltför ovanligt. Sök hjälp innan ätstörningen går för långt.

    Jag är en notorisk viktpendlare. Det tog lång tid för mig att inse att mitt problem inte var min mat och min vikt, utan mitt beteende. Det som hjälpt mig var viktväktarnas jämviktsprogram online och "när jag går över X kg i vikt så måste jag dra ner på onyttigheter" (alltså att det är okej för mig att pendla lite i vikt, men att jag tar tag i det i tid). Det är strategier som funkar för mig. Du måste hitta vad som funkar för dig.

Svar på tråden Jag behöver hjälp, men vet vilken hjälp.