• Anonym (TS)

    Hatar mitt jobb. Vad gör man!?

    Är föräldraledig just nu men planen är att jag ska börja arbeta till hösten. Har då varit hemma drygt 2 år och har NOLL föräldradagar kvar.

    Jag har redan ont i magen. Gråter flera kvällar i veckan. Utbildade mig på universitet och har arbetat på ett annat ställe ett par år innan en kompis tipsade mig om detta jobb. Jag är normalt en otrolig stresstålig individ, har logiskt tänkande och löser de flesta situationer. Men detta jobb har totalt tagit kol på mig..

    Är ett kommunalt jobb. Jag fick NOLL introduktion. Lämnades själv med myndighetsbeslut etc. Trots påtalade åt chefen så var svaret att det inte finns resurser för att ge mig något intro. Jag får prova mig fram. Chefen kollar igenom sen var svaret. Har under 1,5 års haft en arbetsbelastning på det dubbla mot vad man ska ha. Detta trots att jag var helt ny. Suttit med människors framtid i mina händer utan varje stöd eller hjälp. Press på tider utifrån, press på att kunna ta emot mer arbete, kollegor som var minst lika stressade och inte kunde stötta. Efter ett par veckor på arbetet grät jag varje kväll. Kände mig så maktlös. Utelämnad. Ensam. Stressad. Jag har kunnat hantera de flesta situationer men att hantera situationer man inte har någon aning om hur man ska hantera är svårt..

    Kollegor slutade på löpande band. Blev sjukskrivna. 90% av arbetsgruppen hade erfarenhet på mindre än 1 år. Även chefen. De som var kvar och jobbat länge var så överbelastade med grejer som kräver mer erfarenhet så de kan inte stötta. Prat om omorganisation, nytt arbetssätt implementeras, noll utbildning, noll riktlinjer, noll stöd.

    Sedan gick jag på föräldraledighet. Två månader innan BF som man får enligt FK. Är inte helt återhämtad från min nästan utbrändhet känner jag... Nu är det snart dags att gå tillbaka. Fått veta att de varslat personal, nya arbetsgrupper där alla i min grupp är småbarnsföräldrar eller heltidsanställda... Känner redan nu att det kommer våra mycket vab i gruppen = mer arbete åt oss andra. Har så ont i magen. Ligger vaken på nätterna. Gråter. Mår dåligt. Hur fan ska jag hantera detta!? Att dessutom veta att jag har NOLL föräldradagar kvar gör att jag inte ser något ljus i form av lite semester/FL under jul, påsklov, sportlov etc. Det är 100% jobb tills nästa års sommar...

    Har sökt alla jobb som kommit ut sedan jag gick på FL, men är många sökande på varje tjänst och alla utklassar mig i erfarenhet...

    VAD GÖR MAN!?!?!?!

  • Svar på tråden Hatar mitt jobb. Vad gör man!?
  • Studentpappa

    Skola om dig, sök jobb på Ica vad som helst. Är du ensamstående eller varför bränner man precis alla fl-dagar annars?


    Ride it like you stole it
  • Anonym (TS)
    Studentpappa skrev 2020-05-24 22:23:33 följande:

    Skola om dig, sök jobb på Ica vad som helst. Är du ensamstående eller varför bränner man precis alla fl-dagar annars?


    Framgick inte det av tråden?

    Jag har varit hemma så länge jag kunnat för att slippa gå tillbaka till jobbet. Försökt hitta annat jobb under tiden... Har tagit examen för ett par år sedan från universitet. Vill inte dra på mig mer studieskulder.
  • Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2020-05-24 23:06:57 följande:

    Framgick inte det av tråden?

    Jag har varit hemma så länge jag kunnat för att slippa gå tillbaka till jobbet. Försökt hitta annat jobb under tiden... Har tagit examen för ett par år sedan från universitet. Vill inte dra på mig mer studieskulder.


    Sök okvalificerade jobb, hellre städjobb än din mentala hälsa. Eller säg upp dig och ta karensen innan a kassan kickar in.
  • Anonym (pippi)

    1) Sök nya jobb. Vilka som helst.

    2) Börja plugga. Välj smart.

    2) Säg upp dig om du har A-kassa.

    3) Gå tillbaka till jobbet med personliga gränser. Vilket kanske till nästa punkt.

    4) Få sparken om du har A-kassa. Slipper karensen.

  • Anonym (pippi)

    5) Jobba deltid. Mer tid för återhämtning.

  • Anonym (fack)

    Första dagen på jobbet så kommer säkert din chef ha någon form av samtal med dig. Ta då upp din oro kring arbetsbelastningen. Om den sedan är för hög, säg nej till saker och om det inte accepteras så tar du hjälp av facket. 

    Om du har jobbat i 1,5 år med dubbel belastning så borde du ju nu i alla fall ha erfarenhet som gör att du kan släppa det att du aldrig fick en introduktion. Om du inte tycker det så ta då upp det igen, att du aldrig fick en introduktion och exakt vilka områden du känner att du saknar från det och efterfråga stöd inom det eller om det finns vidareutbildning inom områdena att gå (vet inte hur det fungerar inom din bransch, själv arbetar jag inom IT och där är det vanligt med vidareutbildning på 1-3 dagar inom olika fördjupningsområden). 

    Och även där, om du inte får gehör så ta hjälp av facket inom även detta. 

    Så följande steg alltså:

    1) Ta upp problemen
    2) Sätt gränser
    3) Ställ krav
    4) Ta facket till hjälp om du inte får gehör

  • Anonym (myself)

    Hur många jobb har du sökt nu - jag menar, hur aktivt gjorde du det? Jag varit nästan i samma sits som du (det var inte så extrem belastning, men jag har gjort allt i ordning där och sedan under min FL gjorde min vikarie allt åt andra håll, så jag skulle behöva gör om allting en gång till och det ville jag definitivt inte göra). Skulle tillbaka till jobbet i november (varit FL i 1 år), så redan i augusti började jag söka andra jobb. Sökte aktivt - flera jobb per vecka! Lyckades inte direkt, kom tillbaka till jobbet 1:a november, 1:a december skrev jag på anställningsavtalet med ett annat bolag.
    På riktigt - iställwt av att gråta flera kvällar i veckan, lägg denna energi på att söka andra jobb. Lycka till!

  • Anonym (Liv)

    Jag har varit i liknande sits. Fick ett nytt jobb efter min fl och tackade ja eftersom det var närmre hem än mitt gamla. Också kommunal verksamhet med ansvar för både personal och klienter. Nästan ingen introduktion. Mycket ansvar och stressigt, lite stöd, en chef som inte alls var insatt i våra arbetsuppgifter och dålig på att leda, ingen tydlighet vem som hade ansvar för vad vilket gjorde att flera kollegor gjorde så lite som möjligt vilket ledde till konflikter i personalgruppen. Svårt att få hjälp av kollegor då alla tyckte de hade för mycket. Mycket vabba de hela tiden vilket gjorde det svårt att planera. Tror tyvärr detta är vanligt i offentlig verksamhet. Min strategi blev:

    -intala mig att detta är tillfälligt, jag ska hitta annat jobb. Söka jobb.

    -avgränsa mina arbetsuppgifter, vad måste jag göra idag, vad kan vänta.

    -gå all utbildning som erbjuds.

    -askultera hos kollega om möjligt.

    -jobba deltid.

    -göra roliga saker på fritiden och absolut inte tänka på jobbet.

    Sen vill jag säga att om du inte jobbat på två år kan ju en hel del ha ändrats. En omorganisation måste inte alltid vara till det sämre. Ta stöd av kollegor, skyddsombud, facket om det blir för jobbigt men ta inte ut för mycket i förskott. Om du klarat dig på fl så klarar du dig säkert på 80% av lönen en tid. Sök jobb, ge inte upp.

  • Studentpappa
    Anonym (TS) skrev 2020-05-24 23:06:57 följande:
    Framgick inte det av tråden?

    Jag har varit hemma så länge jag kunnat för att slippa gå tillbaka till jobbet. Försökt hitta annat jobb under tiden... Har tagit examen för ett par år sedan från universitet. Vill inte dra på mig mer studieskulder.
    Nej kan inte säga att det kortsiktiga tänket framgick av din TS, förstår att det suger att ha ett sådant jobb. Men om du inte är ensamstående kan du väl inte behövt bränna alla dina FL-dagar? Det är ju givetvis skitsamma nu när det är gjort men..

    Att dra på sig mer studielån för att få en dräglig tillvaro resten av arbetslivet måste ju vara en fis i rymden. Antar att du har rätt många år kvar till pension? Vilken utbildning har du och vilka alternativ till arbetsgivare finns förutom kommunen? 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (m)

    OT men Studentpappa, hur menar du att man inte bör bränna alla FP-dagar om man har en partner? Behövs väl ändå två inkomster, särskilt som FP är mkt lägre än lön?

Svar på tråden Hatar mitt jobb. Vad gör man!?