• Anonym (P nr2)
    Mon 25 May 2020 16:07
    406 visningar
    5 svar
    5
    406

    Bebis 1 månad gammal - sprutbajsar vattnigt - tillåter anonyma svar

    Min lilla tjej har börjat sprut-bajsa hur mycket bajs som helst. Det är gult med lite korn i eller vad man ska säga, men det är väldigt vattnigt och stor mängd. Ibland väller det upp bajs vid ryggen ur blöjan. Idag kom allting när hon låg på skötbordet och då såg man verkligen hur hon pruttar och det kommer en stråle med vattnigt bajs. Hon kissar som vanligt och äter som vanligt, hon har inte feber och känns som vanligt. Hon är trött och sover mycket men det har hon typ alltid gjort. Hon känns inte slö för hon gallskriker till och från.

    Kan tillägga att jag helammar henne.

  • Svar på tråden Bebis 1 månad gammal - sprutbajsar vattnigt - tillåter anonyma svar
  • Mascar­aklump­ar
    Mon 25 May 2020 21:40
    #1

    Du bör ringa 1177 på en gång för vidare rådgivning. Så pass små barn kan få vätskebrist snabbt vid diarrée, så man ska inte bara avvakta utan att ha pratat med sjukvården.

  • Mascar­aklump­ar
    Mon 25 May 2020 21:45
    #2

    Och om du inte kommer fram så åk in till akuten. Hade det varit en 4-5-månaders bebis så hade det varit skillnad, men när de är så små så kan de snabbt bli riktigt dåliga.

  • Anonym (Vår)
    Mon 25 May 2020 22:48
    #3

    Vår bebis gjorde det också under de första 6 veckorna. Det var som att någon sköt med vattenpistol. Vi hade plastförkläden och handskar. Innan man tog bort den gamla blöjan vid blöjbyte så fick man använda den som skydd ifall hon bajsade. En gång så bajsade hon nästan 1.5 meter. Vi har torkat av väggar och möbler när hon har bajsat...

    Det blev bättre när jag slutade helamma och vi kompletterade med ersättning. Av anledning så kunde jag inte fortsätta helamma.

    Men jag säger inte att ni inte ska kontakta vården, jag delar bara med mig av min erfarenhet. Vi tog upp det med BVC och dom menade på att det kunde vara normalt.

    Så rådfråga gärna medicinskt kunniga. Men för vår tös så var det normalt

  • Anonym (P nr2) Trådstartaren
    Tue 26 May 2020 08:49
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2020-05-25 21:45:00 följande:

    Och om du inte kommer fram så åk in till akuten. Hade det varit en 4-5-månaders bebis så hade det varit skillnad, men när de är så små så kan de snabbt bli riktigt dåliga.


    Vi har pratat med BB. Dom sa att om det var enstaka gånger så var det lugnt men om dom har diarré som håller i sig i någon vecka så skulle man söka vård.

    Nu har det kommit en blöja i mellan och den var inte alls lika vattnig. Hon verkar bajsa en rejäl vattnig omgång om dagen men sedan små vanliga bajsblöjor. Hmm...
  • Anonym (P nr2) Trådstartaren
    Tue 26 May 2020 08:53
    #5
    Anonym (Vår) skrev 2020-05-25 22:48:53 följande:

    Vår bebis gjorde det också under de första 6 veckorna. Det var som att någon sköt med vattenpistol. Vi hade plastförkläden och handskar. Innan man tog bort den gamla blöjan vid blöjbyte så fick man använda den som skydd ifall hon bajsade. En gång så bajsade hon nästan 1.5 meter. Vi har torkat av väggar och möbler när hon har bajsat...

    Det blev bättre när jag slutade helamma och vi kompletterade med ersättning. Av anledning så kunde jag inte fortsätta helamma.

    Men jag säger inte att ni inte ska kontakta vården, jag delar bara med mig av min erfarenhet. Vi tog upp det med BVC och dom menade på att det kunde vara normalt.

    Så rådfråga gärna medicinskt kunniga. Men för vår tös så var det normalt


    Hahaha förlåt för att jag skrattar men herregud :) Så jobbigt när det blir sådär! Rann ut över hela skötbädden igår och verkligen sprutade ut! Hemskt!

    Vi har pratat med BB och ska till BVC på torsdsg. Så länge hon är pigg så tänker vi nog att vi inte behöver söka akut. Men känner mig ändå lite orolig. Fast nu är det många som sagt att dom upplevt samma med sina bebisar.
Svar på tråden Bebis 1 månad gammal - sprutbajsar vattnigt - tillåter anonyma svar