• Anonym (Ts)

    Vad tycker ni om namnen vi bestämt?

    Jag är inte gravid ännu men vi har i princip bestämt namn till vårt kommande barn och det vore intressant med era åsikter om dem. Flicknamnet kanske kan ändras men pojknamnet är helt bestämt.

    Namnen är Sally och Gabriel.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om namnen vi bestämt?
  • Anonym (Sallie)
    Anonym (Ts) skrev 2020-05-26 08:47:58 följande:

    Jag är inte gravid ännu men vi har i princip bestämt namn till vårt kommande barn och det vore intressant med era åsikter om dem. Flicknamnet kanske kan ändras men pojknamnet är helt bestämt.

    Namnen är Sally och Gabriel.

    Vad tycker ni?


    Jag gillar inte att svenskar uttalar namn som slutar på Y med ett klart Y, jag skulle vilja säga Sallie liksom, som på ursprungsspråket, slutar på i. Tycker inte det låter logiskt med SALL-Y. Så därför faller Sally för mig utanför fina namn. Sallie hade varit fint :)

    Gabriel är helt okej, prinsnamn så relativt vanligt men inte så supervanligt att det blir fult :)

    Så tänker jag :)
  • Anonym (.)

    Fina namn. För mig är Vera en favorit, men Sally funkar bra.

  • Barbro45

    Alldeles utmärkta namn, lätta att uttala, lätta att uppfatta. Dock får ni inse att Gabriel kommer att få ett smeknamn bland kompisar, kanske även ni kommer att förkorta det i vardagen. Det brukar bli Gabbe.

    Dessutom vänta till dess att ni fått barn med att bestämma, när barnet väl är fött så får man ibland direkt en känsla av att namnet inte är rätt, vi hade bestämt att det skulle bli Joel, men det blev en Erik som kom istället.

  • Anonym (Moa)

    Gabriel = jag utgår från att ni föräldrar är starkt (kristet) troende.

    Sally = tänker på tv-serien med samma namn.

    Jag gillar inte något av namnen.

  • Nimzay

    Sally - Helt okej, rätt fint namn. Sött, gulligt och rätt tjejigt typ.

    Gabriel - Vackert och ståtligt namn. Kan låta gulligt på en liten pojke men samtidigt riktigt rejält och stiligt på en vuxen man. 

  • Anonym (Samma)

    Eftersom vår ena pojke heter Gabriel så fattar du ju att vi älskar det namnet. Glad Hjärta Sally däremot... Nej, jag gillar inte det. Det är inte gräsligt, men jag tänker bara på tv-serien tyvärr.

  • Anonym (L.K)

    Gabriel är helt ok.

    Sally är hemskt (tänker bara på hon i tv-serien) men sen tycker jag inte det är snyggt heller.

  • Physalis

    Gillar Gabriel stark, det ena tråkiga är att smeknamn på namnet är rätt fula enligt mig och smeknamn kommer det bli.

    Sally är gulligt, det enda negativa är at ät det låter lite dockigt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis

    Gillar Gabriel stark, det ena tråkiga är att smeknamn på namnet är rätt fula enligt mig och smeknamn kommer det bli.

    Sally är gulligt, det enda negativa är at ät det låter lite dockigt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Ts)
    Barbro45 skrev 2020-05-26 09:36:39 följande:

    Alldeles utmärkta namn, lätta att uttala, lätta att uppfatta. Dock får ni inse att Gabriel kommer att få ett smeknamn bland kompisar, kanske även ni kommer att förkorta det i vardagen. Det brukar bli Gabbe.

    Dessutom vänta till dess att ni fått barn med att bestämma, när barnet väl är fött så får man ibland direkt en känsla av att namnet inte är rätt, vi hade bestämt att det skulle bli Joel, men det blev en Erik som kom istället.


    Ingen av oss kommer använda Gabbe men helt ok ifall vänner gör. Blir ju oftast så med lite längre namn att det blir smeknamn ändå.

    Ja det kan ju vara så, men personligen tror vi att namnet växer med personen oavsett om det kanske inte verkar perfekt direkt när barnet föds. Vår dotter idag (3 år) ser inte ut som hon gjorde som nyfödd, och kommer inte heller göra som vuxen. Så hur hon såg ut som nyfödd är irrelevant iallafall för oss.

    Men tackar för dina och andras åsikter om namnen.
  • Anonym (-)

    Gillar de inte.

    Det ena är religiöst och det andra är ett kattnamn.

  • fluu

    Gabriel - Vacker, bra och stabil klassiker. Det enda negativa är att det lätt blir "Gabbe".

    Sally - trevligt och enkelt. Sött, men har ändå ruter i sig och passar hela livet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (!)

    Jättefina! Sally är min absoluta favorit :) Folk återkommer alltid till tv-serien när namnet diskuteras men den kommer knappast vara en referens för barnen när de växer upp.

    Gabriel skulle absolut varit på listan om kommande barn varit en pojke.

  • Körsbärsdalen

    Gabriel - underbart! Sally är jag inte så förtjust i, men det är ju absolut inget fel på namnet, bara inte något jag hade valt själv.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnen vi bestämt?