Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Besiktning hyresrätt, normalt slitage?

    Precis som Kjell2 säger, och viktigast är förra protokollet.

    Påpekade ni inte alla hål när ni flyttade in? Med tanke på att hyresvärden ändå måste göra om väggen så spelar det knappast någon roll om ni bidragit med "normalt slitage", om det är vad det handlar om.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Yenn skrev 2020-05-26 09:50:27 följande:

    Jo de sa att det var 15-20 hål i besiktningsprotokollet så det är ju bra. Men att jag behöver fixa väggen om jag gjort ytterligare. Men jag borde väl ha rätt att lämna lika mycket slitage som de förra, eller förväntas jag anpassa tavlor osv efter deras pluggar?

    Eftersom jag har barn tänkte jag att skitsamma med alla hål när vi flyttade in, för då gör det inte så mycket om väggarna slits mer eftersom de ändå måste fixa dom till nästa hyresgäst men tydligen inte enligt dom.


    Men vänta nu, vad för slags hål pratar vi om? Är det hål som om man slagit med en hammare eller hål efter spikar/skruvar/plugg?

    Hur många extra har ni gjort, tror du?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det förklarar saken.

    Deras hål hör antagligen till normalt slitage, dina egna hål också, men den där fula vägen du lagt in i senaste inlägget är absolut inte normalt slitage. Tyvärr är det inte mer än rätt att du betalar för det.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Mortiscia80 skrev 2020-05-26 10:27:05 följande:

    Det förklarar saken.

    Deras hål hör antagligen till normalt slitage, dina egna hål också, men den där fula vägen du lagt in i senaste inlägget är absolut inte normalt slitage. Tyvärr är det inte mer än rätt att du betalar för det.


    Alltså i inlägg 8 menar jag.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Yenn skrev 2020-05-26 11:04:42 följande:

    Okej! Kommer nog fila bort färgen o måla över med en mörkare och lämna det därhän..


    Fast det hjälper antagligen inte. Hyresvärden vet ju redan om skadorna och om väggen inte är helt perfekt, samma färg osv som resten, kan jag nästan garantera att de kommer att kräva betalning för omtapetsering ändå.

    Dessutom, omtapetsering tyder ju på att det är tapet och inte vanlig färg så där har du ytterligare ett problem i så fall. Man kan nog inte bara måla över och tycka att det räcker. Filar du bort den färgen som är nu blir det ännu större område skadat.

    Fundera på om du inte ska bekosta ny tapet på egen hand istället. Många hyresvärdar saltar notan om de måste göra det själva, det är ju inte bara tapet+arbetskostnad utan även den tid de själva behöver lägga på ärendet, plus att de kanske inte kan ta in en ny hyresgäst förrän det är klart.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Yenn skrev 2020-05-26 11:45:42 följande:

    Jag ringde dom så ska de komma hit o titta i eftermiddag o bedöma kostnaden om de fixar det!


    Jättebra! :) Hoppas det blir en låg kostnad.
Svar på tråden Besiktning hyresrätt, normalt slitage?