• Anonym (??)

    Folksamlingar

    Började tänka på det idag att redan innan coronautbrottet så blev vi tillsagda att undvika folksamlingar, men med anledning av terrordådsrisk.

    Är fenomenet folksamlingar något som är på väg ur tiden? Verkar ju bara föra med sig risker och problem, och jag förstår faktiskt inte varför så många tycks uppskatta att stå som i en fårskock. Vad är tjusningen?

  • Svar på tråden Folksamlingar
  • Anonym (Misse)
    Anonym (??) skrev 2020-05-26 20:47:45 följande:

    Började tänka på det idag att redan innan coronautbrottet så blev vi tillsagda att undvika folksamlingar, men med anledning av terrordådsrisk.


    Blev vi?
    Anonym (??) skrev 2020-05-26 20:47:45 följande:

    Är fenomenet folksamlingar något som är på väg ur tiden? Verkar ju bara föra med sig risker och problem, och jag förstår faktiskt inte varför så många tycks uppskatta att stå som i en fårskock. Vad är tjusningen?


    Folk vill åka tåg, flyg och båt, gå på teater, bio och konserter, gå på bröllop osv. Jag har väldigt svårt att tro att vi kommer sluta samlas på det viset.
  • Jemp
    Fiona M skrev 2020-05-26 21:14:29 följande:

    Jag har helt missat att det avråddes från folksamlingar pga ev terrordåd.


    Jag med. Lär inte ha hänt i Sverige i alla fall.
  • Jemp

    Jag tror inte folksamlingar kommer försvinna helt, nej. Däremot tror jag att vi kommer ha lite mer smittskyddstänk ett bra tag framöver. Kanske mer försiktiga när man åker kommunalt, stanna hemma tidigare/vid lindrigare symtom osv.

  • Anonym (??)

    www.di.se/nyheter/svenskar-i-london-uppmanas-undvika-stora-folksamlingar/

    Finns en hel del liknande artiklar från olika tillfällen, inte så att samlingar förbjudits, men nog har det funnits med i våra tankar att man bör undvika eller vara extra uppmärksam i folksamlingar. Jag har i alla fall tänkt på det sedan attacken i Paris 2015 och sedan varje gång det hänt något på närmare håll. När det skedde en attack på en julmarknad i Tyskland tvekade folk att besöka julmarknader i Sverige och efter dådet på Drottninggatan undvek folk Drottninggatan. Men många kanske redan glömt det här.

    Inte för att corona och terrordåd har med varandra att göra, tyckte bara att det var ett "intressant" sammanträffande. Terrorvåg - undvik folksamlingar, coronavåg - undvik folksamlingar.

    Var liksom bara en tanke som svischade förbi idag.

  • Anonym (H)
    Fiona M skrev 2020-05-26 21:14:29 följande:
    Jag har helt missat att det avråddes från folksamlingar pga ev terrordåd.
    Jag med
  • Jemp
    Anonym (??) skrev 2020-05-26 22:19:55 följande:

    www.di.se/nyheter/svenskar-i-london-uppmanas-undvika-stora-folksamlingar/

    Finns en hel del liknande artiklar från olika tillfällen, inte så att samlingar förbjudits, men nog har det funnits med i våra tankar att man bör undvika eller vara extra uppmärksam i folksamlingar. Jag har i alla fall tänkt på det sedan attacken i Paris 2015 och sedan varje gång det hänt något på närmare håll. När det skedde en attack på en julmarknad i Tyskland tvekade folk att besöka julmarknader i Sverige och efter dådet på Drottninggatan undvek folk Drottninggatan. Men många kanske redan glömt det här.

    Inte för att corona och terrordåd har med varandra att göra, tyckte bara att det var ett "intressant" sammanträffande. Terrorvåg - undvik folksamlingar, coronavåg - undvik folksamlingar.

    Var liksom bara en tanke som svischade förbi idag.


    Fast att folk blir osäkra är ju absolut inte samma sak som en rekommendation att avstå. Tvärtom var det en STOR folksamling på Sergels torg 2 dagar senare som motdemonstration.
Svar på tråden Folksamlingar