• Anonym (Anonym)

    Ångest - "Fjärilar i magen" i underlivet

    Hej!

    Jag har de senaste 9 åren levt med daglig ångest, och detta har varit mycket värre de senaste 2 månaderna. Då har jag bl.a trott att min sambo kan mörda mig efter att ha sett något liknande på nyheterna, eller så tror jag att jag är en hemsk person för att jag fått för mig något konstigt. Just dessa 2 månader som varit känner jag "fjärilar i magen" i underlivet. Detta tolkar jag såklart som att jag är pedofil, eller någonting liknande. 

    Så länge jag kan minnas har barn varit det som gett mig ljus när jag mått som sämst. Jag har alltid velat ha många barn, och min sambo likaså. Jag känner just detta pirr, eller "fjärilar i magen" i underlivet när jag ser barn, för jag blir liksom varm i hela kroppen. Men mitt huvud har såklart förvrängt detta till något annat, iallafall hoppas jag det. Detta har tagit bort det hoppet jag hade om framtiden, och liksom förstört det positiva jag hade. 

    Nu undrar jag bara om det är någon som känner likadant. Blir ni varma och får ett pirr i underlivet/nedre delen av magen när ni ser barn, eller i andra situationer då man säger "fjärilar i magen"?. Jag hoppas inte jag får kritik, utan detta är endast ett rop på hjälp från någon som mår dåligt. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-27 12:23
    För att tillägga: Detta är inte enbart i situationer med barn, utan jag kan känna likadant när jag får fina kommentarer eller pussar av min sambo. Men då tolkar jag det oftast som att jag är upphetsad, eller har full förståelse för att det pirrar av kärlek.

  • Svar på tråden Ångest - "Fjärilar i magen" i underlivet
  • Anonym (Google is your friend)

    Det är dina äggstockar som vibrerar i förtjusning över tanken att ha egna barn någon dag. Skaffa några vet ja.

  • Vikkis94

    Du är väldigt sjuk och jag skulle råda dig att söka hjälp och att du är brutalt ärlig i samtalen med expertisen.

  • Anonym (Anonym)
    Vikkis94 skrev 2020-05-27 12:26:34 följande:

    Du är väldigt sjuk och jag skulle råda dig att söka hjälp och att du är brutalt ärlig i samtalen med expertisen.


    Jo det vet jag, men det är nog svårt för dig att förstå hur jobbigt det är att diskutera problem som dessa, det krävs mod för det. Men jag håller med dig helt.
  • Vikkis94

    Jag förstår att det är jobbig, men vad är alternativet?

  • Anonym (Anonym)
    Vikkis94 skrev 2020-05-27 12:33:30 följande:

    Jag förstår att det är jobbig, men vad är alternativet?


    Det finns inget alternativ! Detta är ett problem som uppkommit de senaste två månaderna och jag ska söka hjälp när jag är klar med vår flytt som pågår just nu.
  • Anonym (L)

    Jag känner inte igen mig i det du beskriver, nej. Du vet redan att du behöver professionell hjälp så då är det nog bara att invänta hjälpen. Har du provat något knep för att lindra din dagliga ångest? Googla och prova något. Om du läser om ångest på 1177 så finns där flera bra tips på hur man kan lindra ångesten.

  • Anonym (Lisa)

    Hej!

    Jag känner igen mycket av det du skriver och för mig låter detta som klockren OCD, eventuellt Pure OCD. Man behöver inte ha tvångshandlingar för att ha OCD utan det kan enbart röra sig om hemska tankar, känsla av att vara en hemsk person, att man kontrollerar sig själv hur man tänker och känner osv.

    Känslan i underlivet som du beskriver kan uppkomma i samband med detta och kallas för ?groinal response?. Det kan misstas som upphetsning men har inget sånt samband alls.

    Sluta med att kontrollera och känn inte efter så mycket, ju mer uppmärksamhet du ger dessa tankar desto svårare är det att bli av med dem. Personer med OCD hakar ofta upp sig på tankar och känslor just för att det är bland det värsta de kan tänka sig. De upprätthålls också av rädsla.

    Acceptera att detta bara är tankar och känslor kopplade till OCD, du är ingen hemsk person, du behöver inte vara rädd för tankarna. Släpp tankarna och fokusera på något annat när du märker att du börjar fundera och kontrollera hur du känner. Det kan ta ett litet tag men det kommer att gå över! Ta hand om dig och var snäll mot dig själv :)

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-05-27 20:18:10 följande:

    Hej!

    Jag känner igen mycket av det du skriver och för mig låter detta som klockren OCD, eventuellt Pure OCD. Man behöver inte ha tvångshandlingar för att ha OCD utan det kan enbart röra sig om hemska tankar, känsla av att vara en hemsk person, att man kontrollerar sig själv hur man tänker och känner osv.

    Känslan i underlivet som du beskriver kan uppkomma i samband med detta och kallas för ?groinal response?. Det kan misstas som upphetsning men har inget sånt samband alls.

    Sluta med att kontrollera och känn inte efter så mycket, ju mer uppmärksamhet du ger dessa tankar desto svårare är det att bli av med dem. Personer med OCD hakar ofta upp sig på tankar och känslor just för att det är bland det värsta de kan tänka sig. De upprätthålls också av rädsla.

    Acceptera att detta bara är tankar och känslor kopplade till OCD, du är ingen hemsk person, du behöver inte vara rädd för tankarna. Släpp tankarna och fokusera på något annat när du märker att du börjar fundera och kontrollera hur du känner. Det kan ta ett litet tag men det kommer att gå över! Ta hand om dig och var snäll mot dig själv :)


    Hej! 

    Jag har hittat mycket om detta på nätet också, och tror till 99% att det är OCD jag har. Men jag hade inte hört om "groinal response", så tack snälla för att du berättade det. Det gör mig så otroligt mycket lugnare i själen när jag ser folk skriva att det finns en sjukdom, och att jag inte är så konstig egentligen. 

    Tack för att du tog dig tid att svara så vänligt.

    Kram
Svar på tråden Ångest - "Fjärilar i magen" i underlivet