• Anonym (köpse­x)
    Wed 27 May 2020 13:28
    616 visningar
    18 svar
    18
    616

    Tänk om du är frun till en av de 10% av männen som köper sex?

    I debatten om prostitution och sexköp kan jag inte låta bli att tänka på min egen bekantskapskrets. Både männen, ifall de är "en av dem" eller mina väninnor om de är gifta med en av de männen och hur det skulle vara att få reda på?

    Samtidigt i hela debatten tycker jag större fokus ska ligga på att förbjuda att ta emot pengar för sex. Att kvinnor inte ska behöva hamna så snett att de tvingas till att sälja sitt mest privata. Hela debatten måste vidga perspektiven och i större utsträckning ge stöd och hjälp åt de drabbade.

    Tror ni att ni känner någon sexköpare eller person som sålt sin kropp?

  • Svar på tråden Tänk om du är frun till en av de 10% av männen som köper sex?
  • Anonym (Känne­r en)
    Wed 27 May 2020 13:59
    #1

    Kände en kvinna som sålde sex. Saken var ju den att hon var nog sexoman och kunde inte sluta ha sex oavsett med eller utan pengar. Antar att hon tog betalt sedan eftersom hon ändå gjorde det.

    Har ingen kontakt med henne längre men har allt hört att hon ff gör det och är gift med barn.

    Har ingen aning om hennes man vet men det skulle inte förvåna mig.

  • Anonym (Anony­m 666)
    Wed 27 May 2020 14:29
    #2

    Statistiskt sett borde man känna en om man känner minst tio män, men jag tror det beror jättemycket på var man bor också. Det är ju en helt annan tillgång på prostituerade i de större städerna än ute på landsbygden.

  • Wed 27 May 2020 14:51
    #3
    +1

    Nu är det inte 10% som köper sex, det är en oföredömlig tolkning av FHMs enkät som kvällstidningar gjort.
    de som granskat enkätrapporten kommer fram till att det rör sig snarare om ca 0,7% vilket är en väldigt stor skillnad.
    sen avslutar FHM sinrapport med att svarsfrekvensen varit mycket låg samt olyckligt ställda frågor vissa ggr så resultatet ska hanteras ytterst försiktigt.

  • Anonym (A H)
    Wed 27 May 2020 15:16
    #4
    +1

    En väninna till mig kom på sin man med att ha köpt sex när hon var gravid.

    Mardrömstillstånd.

    De kämpade för att få det att funka men hon mådde för dåligt och han såg det mer som otrohet medan hon såg sveket som djupare med dåliga värderingar och syn på kvinnor (med tanke på kvinnan han köpte men även sig själv som hans svek när hon behövde honom som mest och var som skörast).

    Hon ville skiljas. Han anklagade henne att splittra familjen och att barnen fick flytta från deras älskade hus. Hon hade dålig samvete för barnen och blev anklagad av släkt och vänner för att slå sönder ett perfekt förhållande, varpå hon blev arg och berättade sanningen för svägerskan. Svägerskan blir helt förfärad och försöker övertyga henne om att hålla tyst om detta för hela familjens skull. Han blir vansinnig att hon berättade sanningen för hans syster och anklagade henne att smutskasta honom och ev svartmåla honom för barnen). Tillslut kom de överens (för att hon skulle slippa få all skit) att säga att han varit otrogen. Då var det lite mer ok att hon lämnade honom.

    Detta har resulterat i att de snart är skilda (prövotid). Hon har barnen mest, för de vill inte vara från mamma. Hon anklagar sig själv för att förstöra för barnen. Han anklagar henne att förstöra för barnen, övriga anklagar henne för att inte förlåta och jobba på förhållandet.

    Han är den som fuckat upp deras liv och orsakat den här röran. Men hon är den som får städa upp och ta det känslomässiga ansvaret..samtidigt som hon bryter ihop när barnen somnat över lite vin med mig för att hon inte ens hunnit bearbeta sina egna känslor över detta.

    Önskar ingen denna mardröm som hon måste hantera.

  • Anonym (Bengt­)
    Wed 27 May 2020 15:34
    #5
    +2
    Leostar skrev 2020-05-27 14:51:43 följande:

    Nu är det inte 10% som köper sex, det är en oföredömlig tolkning av FHMs enkät som kvällstidningar gjort.
    de som granskat enkätrapporten kommer fram till att det rör sig snarare om ca 0,7% vilket är en väldigt stor skillnad.
    sen avslutar FHM sinrapport med att svarsfrekvensen varit mycket låg samt olyckligt ställda frågor vissa ggr så resultatet ska hanteras ytterst försiktigt.


    Det finns en större och mycket noggrannare rapport gjord 2011. Där framgår det tydligt att 10 % av männen hade köpt sex. Det var 9999 personer som bjöds in och det var 5071 som fullföljde enkäten. Över 5000 personer anses som ett mycket bra underlag.

    På frågan: 
    Har det hänt att du med pengar eller annan ersättning
    betalat för att vara sexuellt tillsammans med någon? 

    Svarade 10.2 % av männen ja och 0,1% av kvinnorna ja
    Dessutom var det 2% av männen som inte hade köpt men kan tänka sig att köpa sex.

    Läs och begrunda:
    http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:505995/FULLTEXT02.pdf
  • Anonym (Kim)
    Wed 27 May 2020 16:00
    #6
    -1
    Anonym (Bengt) skrev 2020-05-27 15:34:14 följande:
    Det finns en större och mycket noggrannare rapport gjord 2011. Där framgår det tydligt att 10 % av männen hade köpt sex. Det var 9999 personer som bjöds in och det var 5071 som fullföljde enkäten. Över 5000 personer anses som ett mycket bra underlag.

    På frågan: 
    Har det hänt att du med pengar eller annan ersättning
    betalat för att vara sexuellt tillsammans med någon? 

    Svarade 10.2 % av männen ja och 0,1% av kvinnorna ja
    Dessutom var det 2% av männen som inte hade köpt men kan tänka sig att köpa sex.

    Läs och begrunda:
    liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:505995/FULLTEXT02.pdf
    Länken funkar inte och det låter mycket med 10%.
    Finns det någon motsvarande undersökning på hur många kvinnor som någon gång sålt sex? Hur räknas betalnummer med telefonsex?
  • Anonym (Bengt­)
    Wed 27 May 2020 16:29
    #7
    +2
    Anonym (Kim) skrev 2020-05-27 16:00:46 följande:
    Länken funkar inte och det låter mycket med 10%.
    Finns det någon motsvarande undersökning på hur många kvinnor som någon gång sålt sex? Hur räknas betalnummer med telefonsex?
    Länken funkar för mig, synd att den inte funkar för dig.

    Du tycker det låter mycket med 10%, de frågade över 5000 tusen svenskar i åldern 18-65. Man kanske ändå ska lita på en omfattande undersökning än vad en enskild person tycker.

    Bättre länk
    shorturl.at/bipBL


  • Anonym (66)
    Wed 27 May 2020 16:49
    #8
    -1

    Finns ju enhel del tjejer i utelivet som ligger med en ny kille om dessa 2 kriterier uppfylls.

    Någorlunda snygg/attraktiv.

    Bjuder på drinkar.

    Har en sådan kille köpt sex?

    Enligt enkäten bör svaret bli ja,

    "Har det hänt att du med pengar eller annan ersättning

    betalat för att vara sexuellt tillsammans med någon?

  • Wed 27 May 2020 16:53
    #9
    Anonym (A H) skrev 2020-05-27 15:16:25 följande:

    En väninna till mig kom på sin man med att ha köpt sex när hon var gravid.

    Mardrömstillstånd.

    De kämpade för att få det att funka men hon mådde för dåligt och han såg det mer som otrohet medan hon såg sveket som djupare med dåliga värderingar och syn på kvinnor (med tanke på kvinnan han köpte men även sig själv som hans svek när hon behövde honom som mest och var som skörast).

    Hon ville skiljas. Han anklagade henne att splittra familjen och att barnen fick flytta från deras älskade hus. Hon hade dålig samvete för barnen och blev anklagad av släkt och vänner för att slå sönder ett perfekt förhållande, varpå hon blev arg och berättade sanningen för svägerskan. Svägerskan blir helt förfärad och försöker övertyga henne om att hålla tyst om detta för hela familjens skull. Han blir vansinnig att hon berättade sanningen för hans syster och anklagade henne att smutskasta honom och ev svartmåla honom för barnen). Tillslut kom de överens (för att hon skulle slippa få all skit) att säga att han varit otrogen. Då var det lite mer ok att hon lämnade honom.

    Detta har resulterat i att de snart är skilda (prövotid). Hon har barnen mest, för de vill inte vara från mamma. Hon anklagar sig själv för att förstöra för barnen. Han anklagar henne att förstöra för barnen, övriga anklagar henne för att inte förlåta och jobba på förhållandet.

    Han är den som fuckat upp deras liv och orsakat den här röran. Men hon är den som får städa upp och ta det känslomässiga ansvaret..samtidigt som hon bryter ihop när barnen somnat över lite vin med mig för att hon inte ens hunnit bearbeta sina egna känslor över detta.

    Önskar ingen denna mardröm som hon måste hantera.


    Åh fy fan vad hemskt! Och att detta landar i slutändan på fru att ansvara för.. obegripligt!
  • Wed 27 May 2020 17:28
    #10
    Anonym (Bengt) skrev 2020-05-27 15:34:14 följande:
    Det finns en större och mycket noggrannare rapport gjord 2011. Där framgår det tydligt att 10 % av männen hade köpt sex. Det var 9999 personer som bjöds in och det var 5071 som fullföljde enkäten. Över 5000 personer anses som ett mycket bra underlag.

    På frågan: 
    Har det hänt att du med pengar eller annan ersättning
    betalat för att vara sexuellt tillsammans med någon? 

    Svarade 10.2 % av männen ja och 0,1% av kvinnorna ja
    Dessutom var det 2% av männen som inte hade köpt men kan tänka sig att köpa sex.

    Läs och begrunda:
    http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:505995/FULLTEXT02.pdf
    Och som man frågar får man svar.

    ersättning i den undersökningen definieras som pengar, alkohol, kläder, sovplats eller annat.
    finns många killar som då hamnar i de där 10% en sen lördagskväll där de köper drinkar i hopp om lite sex.

    Och om inte jag missminns så är det där själva enkäten som låg till grund för rapporten även bakom FHMs rapport.
    bortfallet tydligen också betydande i enstaka frågor, så många har valt att inte svara på alla frågor.
  • Anonym (Jösse­s)
    Wed 27 May 2020 18:01
    #11
    +1
    Anonym (66) skrev 2020-05-27 16:49:51 följande:

    Finns ju enhel del tjejer i utelivet som ligger med en ny kille om dessa 2 kriterier uppfylls.

    Någorlunda snygg/attraktiv.

    Bjuder på drinkar.

    Har en sådan kille köpt sex?

    Enligt enkäten bör svaret bli ja,

    "Har det hänt att du med pengar eller annan ersättning

    betalat för att vara sexuellt tillsammans med någon?


    Alltså hur tänker du här? Du glömmer den lilla detaljen att en kvinna också kan va kåt och vilja ha sex. Att syftet med att gå på krogen är att få ligga. Om jag vill ligga så gör jag ju det oavsett drink eller inte. Bjuder han på drink i uppvaktningssyfte är upp till honom.

    En som säljer sex vill inte ligga. De behöver pengar och är i ett stort underläge. Och hur kan man ens kalla det sex när man blir köpt? Du köper nåns kropp för en timme. Det är inte direkt så att man har jämlikt sex där båda får njuta och man ser till bådas behov. Utan då är det bara mannens behov som gäller. Vad kvinnan känner /tycker är skitsamma.

    Att få "ersättning" för sex är knappast att köpa en drink till en brud och sen bara för att hon ömsesidigt vill ligga så är hon köpt? Tror du på allvar att tjejer ligger med män för att de får en drink?

    Tänker du så i ett förhållande också? Att om mannen bjuder på middag på restaurang och de går hem och har sex, så är det därför hon har sex med honom? Inte att hon själv vill och tycker om att ha sex med sin partner?
  • Anonym (Idiot­)
    Wed 27 May 2020 18:34
    #12
    +2
    Anonym (66) skrev 2020-05-27 16:49:51 följande:

    Finns ju enhel del tjejer i utelivet som ligger med en ny kille om dessa 2 kriterier uppfylls.

    Någorlunda snygg/attraktiv.

    Bjuder på drinkar.

    Har en sådan kille köpt sex?

    Enligt enkäten bör svaret bli ja,

    "Har det hänt att du med pengar eller annan ersättning

    betalat för att vara sexuellt tillsammans med någon?


    Om du bjuder en tjej på en drink och samtidigt säger ?genom att ta emot denna drinken, så har du samtyckt till att jag får ha sex med dig sen?, så ja, då har man kanske ?köpt sex?.

    Men jag har aldrig någonsin varit med om att kille sagt så till verken mig eller någon av mina vänner :S Och om de skulle säga så, hade nog de flesta sagt Nej.. Finns väldigt många som bjudit mig på drinkar ute, utan att de blev något åka av sen. Jag har även bjudit killar på drinkar, samt vänner, och inte har jag tagit för givet de ska knulla med mig efter det? Att jag köpt deras kroppar eftersom jag bjöd på en drink? Förstår inte alls logiken i ditt resonemang... Riktigt korkat faktiskt.
  • Wed 27 May 2020 18:49
    #13
    +1

    Kvinnor ska inte behöva hamna så snett, men man kan inte råda bot på det genom att förbjuda det. Lika lite som folk slutar vara fattiga för att man förbjuder tiggeri.

    Statistiskt sett känner jag både sexköpare och våldtäktsmän. Spontant kan jag inte föreställa mig att någon jag känner har köpt sex i Sverige, men vissa ytligt bekanta kan nog ha gjort det typ på festresor i länder där det är lagligt, tyvärr.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 28 May 2020 10:48
    #16
    Leostar skrev 2020-05-27 14:51:43 följande:

    Nu är det inte 10% som köper sex, det är en oföredömlig tolkning av FHMs enkät som kvällstidningar gjort.

    de som granskat enkätrapporten kommer fram till att det rör sig snarare om ca 0,7% vilket är en väldigt stor skillnad.

    sen avslutar FHM sinrapport med att svarsfrekvensen varit mycket låg samt olyckligt ställda frågor vissa ggr så resultatet ska hanteras ytterst försiktigt.


    Fel! FHM:s siffror är korrekta. Det du hänvisar till kommer ifrån en privat blogg av en privatperson.

    Du måste vara källkritisk så du inte gör felaktiga uttalanden som du precis gjorde nu!
  • älskam­igmuch­o
    Sat 6 Jun 2020 03:15
    #15

    Jag känner många män som köpt sex nån gång o många som gör det då o då. Jag tycker inte det är nåt fel att göra det om de tjejer som säljer gör det av egen vilja. Jag har träffat olika kåta män som velat köpa sex av mig genom åren. Är de onda då? Nej. Klart att det e fel om tjejer tvingas till det m om du vill sälja o han vill betala. Feel free...

  • Anonym (Ööö)
    Sat 6 Jun 2020 17:53
    #16
    Anonym (Bengt) skrev 2020-05-27 15:34:14 följande:

    Det finns en större och mycket noggrannare rapport gjord 2011. Där framgår det tydligt att 10 % av männen hade köpt sex. Det var 9999 personer som bjöds in och det var 5071 som fullföljde enkäten. Över 5000 personer anses som ett mycket bra underlag.

    På frågan: 


    Har det hänt att du med pengar eller annan ersättning
    betalat för att vara sexuellt tillsammans med någon? 

    Svarade 10.2 % av männen ja och 0,1% av kvinnorna ja

    Dessutom var det 2% av männen som inte hade köpt men kan tänka sig att köpa sex.

    Läs och begrunda:
    liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:505995/FULLTEXT02.pdf
    Bjuda på date räknas också in i det...
  • Anonym (Sara)
    Sat 6 Jun 2020 17:57
    #17

    Helt omöjligt att det skulle vara så i vårt fall. Vi är inte ens gifta.

  • Sat 6 Jun 2020 18:03
    #18

    Säkert både och. Tyvärr. Tror att det är mycket vanligare än vad man tror. Hade jag fått reda på det hade jag blivit oerhört besviken.

Svar på tråden Tänk om du är frun till en av de 10% av männen som köper sex?