• Gullego

    Fler som haft mycket ärrvävnad och blivit gravida igen?

    Är det någon mer som haft mycket ärrvävnad i buken men som ändå fått fler barn?

    Jag har gjort 2 kejsarsnitt, ett akut och ett planerat och nu upptäckte man mycket ärrvävnad i buken i och med det. Är det någon som känner igen detta scenario och som ändå lyckats bli gravid och fått barn?

  • Svar på tråden Fler som haft mycket ärrvävnad och blivit gravida igen?
  • Anonym (3)

    3 kejsarsnitt här, plus fått 1 utomkveds som satte sig i ärret (väääldigt ovanligt men det hände mig) och 1 MA.

    Så ja, det går bli gravid trots ärrbildning. Iaf för min del.

    Lycka till!

  • Gullego

    Har du blivit gravid ?snabbt? då eller har det gått trögt?

    Den yngsta blev till på första försöket och då hade jag ju uppenbart redan mycket ärrvävnad eftersom det va de dom såg vid snittet så tänker att jag borde ha ännu mer nu.. :(

  • Anonym (3)
    Gullego skrev 2020-05-27 16:49:55 följande:

    Har du blivit gravid ?snabbt? då eller har det gått trögt?

    Den yngsta blev till på första försöket och då hade jag ju uppenbart redan mycket ärrvävnad eftersom det va de dom såg vid snittet så tänker att jag borde ha ännu mer nu.. :(


    Alla graviditeter har gått snabbt att få till, förutom nu efter mitt senaste MA i vintras. Men annars har det gått på första/andra försöket med alla.
  • Räkan77

    Har du fått ärrvävnad av kejsarsnitten? Jag hade också det inför tredje graviditeten och det var inga direkta problem, tog fyra månader att bli gravid jämfört med två och en månad de tidigare gångerna.

  • fjanten

    Jag fick göra någon slags operation där man avlägsnar ärrvävnad och sammanväxningar. Kunde sedan bli gravid snabbt (och fick veta att missfallsrisken var hög, men det gick bra). Födde vaginalt och tyvärr fastnade moderkakan som fick tas bort på operation. Skaffade ett tredje barn in vitro, gick på första försöket. Moderkakan fastnade inte den gången.

  • Gullego

    Har ärrvävnad från kejsarsnitt samt en bukplastik som jag gjorde för att jag trodde jag va färdig med barn..men verkar ju gå ändå så får försöka och se men räknar väl inte med att det kommer gå på första försöket nu igen.

    Läste också om att moderkakan kunde fastna även om det var ovanligt, samt att risken för missfall ökar .

    Mitt sista kejsarsnitt räknades som lite komplicerat så vet att jag helst skulle avstå men dom sa inte nej iallafall..

  • Anonym (Ja och lätt dessutom)

    Ja, hela min bil hade sammanväxningar efter mitt första kejsarsnitt. Jag hade så mycket ärrvävnad och sammanväxningar att det inte fanns någon elasticitet där de gjorde kejsarsnittet för andra barnet så livmodern sprack (allt gick bra, men det står i min journal att operationen var mycket komplicerad). Kan tillägga att jag blev gravid på första försöket (dvs när vi hade oskyddat sex runt ÄL). Jag var 32 år då.

    Jag blev även gravid av misstag nu bara för några månader sedan. Vi var slarviga, men jag var dum nog att tro att jag inte kan bli gravid så lätt nu pga av min ålder. Jag är 40.

  • Anonym (Ja och lätt dessutom)
    Anonym (Ja och lätt dessutom) skrev 2020-05-28 12:47:41 följande:

    Ja, hela min bil hade sammanväxningar efter mitt första kejsarsnitt. Jag hade så mycket ärrvävnad och sammanväxningar att det inte fanns någon elasticitet där de gjorde kejsarsnittet för andra barnet så livmodern sprack (allt gick bra, men det står i min journal att operationen var mycket komplicerad). Kan tillägga att jag blev gravid på första försöket (dvs när vi hade oskyddat sex runt ÄL). Jag var 32 år då.

    Jag blev även gravid av misstag nu bara för några månader sedan. Vi var slarviga, men jag var dum nog att tro att jag inte kan bli gravid så lätt nu pga av min ålder. Jag är 40.


    Hela min buk hade sammanväxningar, skulle det stå
  • Anonym (Ja och lätt dessutom)
    Anonym (Ja och lätt dessutom) skrev 2020-05-28 12:47:41 följande:

    Ja, hela min bil hade sammanväxningar efter mitt första kejsarsnitt. Jag hade så mycket ärrvävnad och sammanväxningar att det inte fanns någon elasticitet där de gjorde kejsarsnittet för andra barnet så livmodern sprack (allt gick bra, men det står i min journal att operationen var mycket komplicerad). Kan tillägga att jag blev gravid på första försöket (dvs när vi hade oskyddat sex runt ÄL). Jag var 32 år då.

    Jag blev även gravid av misstag nu bara för några månader sedan. Vi var slarviga, men jag var dum nog att tro att jag inte kan bli gravid så lätt nu pga av min ålder. Jag är 40.


    Hela min buk hade sammanväxningar, skulle det stå
  • Gullego

    Låter liknande som jag hade, det va jättestramt och dom hade svårt att få ut bebisen och fick lägga snittet högre upp i livmodern pga sammanväxterna.. läkaren nämnde eventuella risker med ännu en graviditet men inte exakt vad för risker så bör väl kolla upp vad dom menade med det. Vill ju inte riskera vad som helst! Skulle det däremot bli en till så blir det sterilisering på samma gång

  • Anonym (Ja och lätt dessutom)
    Gullego skrev 2020-05-28 13:00:40 följande:

    Låter liknande som jag hade, det va jättestramt och dom hade svårt att få ut bebisen och fick lägga snittet högre upp i livmodern pga sammanväxterna.. läkaren nämnde eventuella risker med ännu en graviditet men inte exakt vad för risker så bör väl kolla upp vad dom menade med det. Vill ju inte riskera vad som helst! Skulle det däremot bli en till så blir det sterilisering på samma gång


    Till mig sa de att jag kan skaffa fler barn, men att det är viktigt att jag talar om innan att jag hade sammanväxningar och att livmodern sprack (jag frågade om det inte står i journalerna, men de sa att jag skulle säga det ändå),
  • Gullego

    Okej ja men precis jag tänkte väl iså fall va väldigt tydlig med det också så man har lite extra koll och inte väntar för länge med att snitta.. denna gången fick jag snitt i 37+0 så inte senare än så för tänker att ju större barn desto mer påfrestning på livmoder och ärrbildningar kanske?

  • Anonym (Önskar en trea :))
    fjanten skrev 2020-05-28 12:05:26 följande:

    Jag fick göra någon slags operation där man avlägsnar ärrvävnad och sammanväxningar. Kunde sedan bli gravid snabbt (och fick veta att missfallsrisken var hög, men det gick bra). Födde vaginalt och tyvärr fastnade moderkakan som fick tas bort på operation. Skaffade ett tredje barn in vitro, gick på första försöket. Moderkakan fastnade inte den gången.


    Hej,

    Jag har en fråga angående din operation där de tog bort ärrvävnad. Jag har haft komplikationer efter båda mina förlossningar. Detta har lett till skrapningar och att de måstat lossa moderkakan i operation. Nu har jag jätte tunn livmoderslemhinna och detta kan bero på ärrvävnad. Min gynekolog har sagt att man kan göra en hysteroskopi och kolla läget samt avlägsna sammanväxningar, ärrvävnad. Hur snabbt återhämtade du dej efter operationen och hur snabbt efter operationen kunde du bli gravid?
  • fjanten

    Det där kan säkert vara olika... På samma sätt som i vissa regioner så rekommenderas inte graviditet efter kejsarsnitt förrän efter 1 år, på andra efter 6 månsder, inga råd alls på andra ställen o.s.v. Samma tror jag det är efter denna operation. Jag fick rådet att vänta tills jag haft en vanlig cykel innan vi försökte på nytt!

  • Anonym (Önskar en trea :))
    fjanten skrev 2020-06-04 10:56:43 följande:

    Det där kan säkert vara olika... På samma sätt som i vissa regioner så rekommenderas inte graviditet efter kejsarsnitt förrän efter 1 år, på andra efter 6 månsder, inga råd alls på andra ställen o.s.v. Samma tror jag det är efter denna operation. Jag fick rådet att vänta tills jag haft en vanlig cykel innan vi försökte på nytt!


    Tack för svar!
    Hur länge dröjde det för det att få en normal cykel? Antar att det kan variera beroende av omfattningen av operationen.
  • fjanten
    Anonym (Önskar en trea :)) skrev 2020-06-04 13:34:54 följande:

    Tack för svar!

    Hur länge dröjde det för det att få en normal cykel? Antar att det kan variera beroende av omfattningen av operationen.


    Fort! Månaden därpå typ har jag för mig. Detta var 2016 så jag minns inte helt exakt.
Svar på tråden Fler som haft mycket ärrvävnad och blivit gravida igen?