• Anonym (1800-talet)

    Slopa hemkunskapen

    Jag tycker vi borde slopa hemkunskapen i skolan. Jag anser att det är kvinnoförnedrande. 1800-talet ringde och vill ha tillbaka skolans kvinnosyn. Vad tycker ni andra?

  • Svar på tråden Slopa hemkunskapen
  • fjanten

    Jaha. Jag tyckte det var väldigt lärorikt! Lärde oss betala räkningar, göra upp budget inför att flytta hemifrån, laga mat, hur man tar hand om ett hushåll o.s.v. Var ju jättebra!

  • Anonym (S)

    På vilket sätt är hemkunskapens kvinnosyn kvinnoförnedrande? Om det finns något i kursplanen som inte följer skolans värdegrund (vilket i sig låter märkligt) är det väl enklare att ändra kursplanen än att ta bort hela ämnet. Och vettigare.

  • Anonym (1800-talet)
    Djurvän03 skrev 2020-05-27 16:52:13 följande:

    Hur kan det vara kvinnoförtryckande när både pojkar och flickor undervisas i ämnet?


    Det är ju som att uppmuntra till hemmafruliv. Och hemmafruar hör inte hemma i ett samhälle år 2020.
  • Anonym (1800-talet)
    fjanten skrev 2020-05-27 16:52:49 följande:

    Jaha. Jag tyckte det var väldigt lärorikt! Lärde oss betala räkningar, göra upp budget inför att flytta hemifrån, laga mat, hur man tar hand om ett hushåll o.s.v. Var ju jättebra!


    Jaha. Min dotter berättar att de bara tränar på att laga mat och tvätta typ. Usch.
  • Anonym (1800-talet)
    Anonym (S) skrev 2020-05-27 16:53:37 följande:

    På vilket sätt är hemkunskapens kvinnosyn kvinnoförnedrande? Om det finns något i kursplanen som inte följer skolans värdegrund (vilket i sig låter märkligt) är det väl enklare att ändra kursplanen än att ta bort hela ämnet. Och vettigare.


    Det lär ut hur köket kan vara en arbetsplats. Det är kvinnoförnedrande.
  • Djurvän03
    Anonym (1800-talet) skrev 2020-05-27 16:54:17 följande:

    Det är ju som att uppmuntra till hemmafruliv. Och hemmafruar hör inte hemma i ett samhälle år 2020.


    Vad är felet att vara hemmafru om kvinnan vill det?
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (1800-talet) skrev 2020-05-27 16:54:17 följande:

    Det är ju som att uppmuntra till hemmafruliv. Och hemmafruar hör inte hemma i ett samhälle år 2020.


    Är du säker att det inte uppmuntrar till hemmamansliv? Så att de kan springa runt på wiskey-snören.
  • Anonym (Lärare)

    Med den inställningen kan jag säga att du har noll koll på vad som ingår i hemkunskapen för det första, och för det andra handlar det inte om att uppmuntra till att bli hemmafruar utan för både pojkar och flickor att kunna hantera ett eget boende!

    Det är faktiskt inte bara matlagning utan t ex även hur man tvättar sina egna kläder, vad man ska tänka på för en sund diet, hur man planerar en hushållsbudget och konsumentkunskap, alltså vilka rättigheter man har, och mycket annat.

    Detta är saker som många ungdomar inte får lära sig hemifrån, och sedan står de handfallna med diskborsten i ena handen och tar sms-lån med den andra.

  • Elis73

    Extremt konstig koppling.... Ett hem har alla (nästan) och alla behöver kunskap i hur man ska klara ett liv som vuxen i sitt hem. Utbildning i hur man lagar näringsriktig mat, gör en budget, konsumenträtt, etc har väl ingenting med "hemmafru" att göra? Eller menar du att de som har ett jobb inte lagar mat? 

Svar på tråden Slopa hemkunskapen