• Hcl
    Wed 27 May 2020 22:52
    577 visningar
    14 svar
    14
    577

    Bästa kompis accepterar inte min kille

    Hej!

    Jag är förvirrad och vet inte hur jag ska göra, jag har hamnat i en sits som ja inte vet hur ja ska göra med. Mina kompisar accepterar inte killen jag vart tillsammans med.

    I julas träffade jag en kille, vi började hänga och tyckte om varandra. I början berättade han att han haft problem med alkohol och tog droger ibland. Jag insåg inte förrän jag redan var insatta i allt hur stort hans missbruk var. Han var i princip bostadslös och det blev att han flyttade in hos mig. Under dessa månader har hans missbruk eskalerat och han har hamnat i flertalet psykoser som inneburit stora gräl mellan oss. Jag drog mig undan från min omgivning och allt fokus låg på att försöka hjälpa honom i att bli frisk. Grälen blev värre såpass att jag och mina vänner var tvungen att ringa polisen för att få ut han ur min lägenhet. Efter detta så vill mina vänner att jag absolut inte har kontakt med honom, vilket jag självklart förstår. Och det är själv inget liv jag vill leva i då jag är ordentlig och vill hitta nån att få en framtid med.

    Men nu till mitt dilemma, känslorna finns fortfarande kvar emellan oss. Han har nu börjat ta tag i sitt liv och lagt in sig på avgiftning för att sedan övergå i en längre behandling. Jag har sagt till honom att den dagen han kan visa att han vart nykter under en längre tid och fortsätter i det spåret så kan vi prata o se om något finns kvar.

    Detta är något mina vänner uttryckt stort missnöje över och har även uttryckt att väljer jag o gå tillbaka till honom så får jag välja mellan honom och dom. Såsom jag känner nu och OM han nu kan visa det jag ställt som krav om x antal månader så vill jag ge honom en till chans. Innanför missbruket är han en underbart snäll och fin människa men han har vart och är väldigt sjuk.

    Men vad ska jag göra med mina vänner?!? Jag vill verkligen inte förlora dom påvägen och jag mår så dåligt över att dom ställt detta ultimatum.

  • Svar på tråden Bästa kompis accepterar inte min kille
  • Anonym (zätan­)
    Wed 27 May 2020 23:14
    #1

    Du får ju förstå dem också, de vill inte ha honom i sina liv, och om du då är i deras lik så kommer de direkt eller indirekt drabbas av honom. De har ju redan hjälpt dig flera ggr och det är klart att drar man ut en vän ur elden är det inte särskilt roligt att vännen sedan frivilligt springer tillbaka in.

    Vad jag tycker att du ska göra är att släppa honom helt. Menar han allvar med att bli nykter och drogfri så kommer det inte ta kort tid, snarare väldigt lång, och han bör inte heller dejta under tiden alls.
    När han varit nykter och drogfri under en längre tid, och med längre tid menar jag inte bara några månader utan minst ett år, så kanske kan ni träffas en gång och prata. Så får du se sedan vad det eventuellt kan leda till.
    Men du borde egentligen se dig om efter någon annan. Jag säger inte att han inte förtjänar en chans om han nu skulle klara av sitt mål och hålla det, men frågan är om det blir så bra att gå tillbaka till en människa man dejtat under tiden man missbrukade. Jag tror faktiskt inte det. Det bästa är nog att ni går vidare åt varsitt håll oavsett vad som händer.

  • Anonym (.)
    Wed 27 May 2020 23:19
    #2

    Ni har inte ens varit tillsammans i ett halvår, och redan så mycket problem? Släpp den där gossen, och låt han reda ut sina problem själv. Risken för återfall är stor, och du tar en rätt stor risk att du drabbas direkt eller indirekt (t.ex. förlorade vänner). Släpp han. Det finns många andra bra killar där ute.

    Det är skillnad på om man varit tillsammans i 20år, och har barn och fastigheter tillsammans. Men så är ju verkligen inte fallet.

  • Anonym (Hanna­)
    Wed 27 May 2020 23:28
    #3

    Din och killens eventuella framtid är aktuell om några år inte månader. Man kan inte uppvisa på några månader att man sköter sitt liv. Att bli frisk från missbruk är en lång resa och ofta med återfall. Han borde heller inte ingå i någon relation under det närmaste året, MINST!

    Du har sagt vad du känner och tänker nu ang kille. Dina vänner har svarat på vad dem känner och tänker om det nu. Allt kan ändras i framtiden, finns ingen anledning att älta över vad som kan komma att hända. Men du ska absolut inte vänta på denna kille. Ni ska absolut inte försöka igen efter några minader. Minst ett år och helst fler.

  • Wed 27 May 2020 23:51
    #4

    Behöver nog inte säga så mycket mer än vad som redan har sagts. Han har tagit första stegen och det är stort, men en missbrukare kommer alltid vara missbrukare (om än nykter) och det är mer regel än undantag att en missbrukare faller tillbaka i missbruk åtminstone vid något tillfälle. Vad han behöver är att få landa i sitt eget liv och göra sina egna val framöver så att han kan hitta en stabilitet i sin nykterhet. Jag förstår att det är tufft när dina vänner ställer ultimatum på det sättet men jag förstår dem. Det är dessutom för ditt eget bästa, känslor för honom eller ej. Nu vet jag inte vad du önskar för framtid men om du ska leva med honom får du vänta dig återfall.

  • Anonym (Men)
    Thu 28 May 2020 00:26
    #5

    Men samtidigt är det inte dina kompisar som ska bestämma vem du ska vara tillsammans med. Om han verkligen lyckas sluta med drogerna och blir ren, och om du tror på honom och vill ge er en chans till, ska de överge dig då och sluta umgås med dig? Låt dem stå för sitt ord i så fall.

  • Anonym (Men)
    Thu 28 May 2020 00:26
    #6

    Men samtidigt är det inte dina kompisar som ska bestämma vem du ska vara tillsammans med. Om han verkligen lyckas sluta med drogerna och blir ren, och om du tror på honom och vill ge er en chans till, ska de överge dig då och sluta umgås med dig? Låt dem stå för sitt ord i så fall.

  • Anonym (Men)
    Thu 28 May 2020 00:26
    #7

    Men samtidigt är det inte dina kompisar som ska bestämma vem du ska vara tillsammans med. Om han verkligen lyckas sluta med drogerna och blir ren, och om du tror på honom och vill ge er en chans till, ska de överge dig då och sluta umgås med dig? Låt dem stå för sitt ord i så fall.

  • Anonym (eh)
    Thu 28 May 2020 01:21
    #8

    Dina kompisar är de enda som faktiskt tänker klart i den här situationen. Bli aldrig tillsammans med en missbrukare, det blir bara elände av allt.

  • Thu 28 May 2020 06:12
    #9

    Om det gick så långt att dina kompisar blev indragna och tvingades ringa polisen, förstår jag om de inte vill ha med honom att göra. De kan inte bestämma vem du ska träffa, men de kan bestämma vem de själva vill ha i sina liv. Du måste också förstå att det tar ÅR att bli helt fri från missbruk och återfall. Du har inte ens känt honom ett halvår. Släpp den här killen och träffa någon stabilare.

  • Anonym (xxx)
    Thu 28 May 2020 06:22
    #10

    Lite hårt av dina vänner att ställa ett så definitivt ultimatum, när du och killen inte ens är tillsammans längre. Men försök att se detta ur dina vänners perspektiv. De har redan blivit indragna en gång, räddat dig en gång. Om du ger denna kille en chans till, är risken stor att de blir indragna igen, eftersom risken för återfall är stor. Ingen med hans problem blir frisk på några månader. Det tar flera år. Och du har inte ens känt honom så himla länge. Är det verkligen värt det?

  • Anonym (NFWM)
    Thu 28 May 2020 07:48
    #11

    Känner också såna. Deras egna män ska man acceptera. Som är alkisar, hotar folk, och som har aggressionsproblem.

  • Anonym (H)
    Thu 28 May 2020 08:19
    #12

    Jag har sagt upp vänskapen med folk som väljer idioter till sambos. Jag vill inte dras med deras skit och bli inblandad i incidenter så grova att polis får tillkallas. Vännen ifråga fortsätter envist att hävda att personen är sååå bra. Jo tjena....

  • Anonym (Svar på tal)
    Thu 28 May 2020 08:42
    #13

    Ännu en självklar tråd...

    Du är tillsammans med en knarkare, det är inte konstigt att dina vänner tar avstånd. Vilket slags liv vill du leva? Isolerad med honom och hans anhang, eller normala människor?

  • Anonym (xxx)
    Thu 28 May 2020 11:21
    #14
    Anonym (NFWM) skrev 2020-05-28 07:48:51 följande:
    Känner också såna. Deras egna män ska man acceptera. Som är alkisar, hotar folk, och som har aggressionsproblem.

    Ingen ska behöva acceptera någon som hotar eller har aggressionsproblem. Och det är ju det som är problemet här, inte missbruket i sig. Vännerna tvingades ringa polisen och hjälpa ts därifrån. Jag förstår varför de är på sin vakt och inte vill hamna i samma situation igen, bara för att ts inte kan hålla sig ifrån denna kille.
Svar på tråden Bästa kompis accepterar inte min kille