• Anonym (Sara)

    Får inte min nyfödda att sova på rygg :(

    Känner mig som sämsta mamman i världen som inte lyckas få min 3 veckors bebis att sova på rygg. Oroar mig väldigt mycket för plötslig spädbarns död. Lyckas inte få henne att sova själv alls mer än korta stunder (10 min) i babynestet. Hon vill sova på mig hela tiden eller sova tätt intill mig efter att hon liggammat. Dock får jag inte henne att sova på rygg efter vi liggammat heller utan hon vaknar om jag vänder henne.

    Har testat värma nestet med riskudde och gjort det trångt med rullade handdukar men det funkar inte. Inte ens på BB lyckades barnmorskorna få henne att somna när de försökte långa stunder. Hon vill bara somna vid mitt bröst och panikskriker om jag lägger mig i från henne. Vagnen funkar inte heller :(

    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Får inte min nyfödda att sova på rygg :(
  • Anonym (.....)

    De flesta bebisar är så att de vill sova på en i början. Hon ska inte sova på mage men att sova på dig om du sitter upp brukar vara helt ok. Att sova på sidan är inte heller hela världen utan det är just att sova på mage som är nono.
    Är det dagssömnen eller nattsömnen som är problemet?

  • nnnnnnnn

    Att inte sova på mage är inte = måste sova på rygg.
    De allra flesta sover sjukt mycket bättre på sidan och det är OK, för det är inte på magen.
    Det blir också mycket sällan problem med skallens form, de som sover platt på rygg får ofta lite tillplattat eller osymmetriskt huvud (googla skallassymetri), så det är oftast bättre än att sova platt på rygg.
    Det man bör tänka på är att lägga barnet på olika sidor, varannan gång får barnet ligga på höger sida och varannan på vänster.
    Det kan hjälpa att lägga en "korv" bakom ryggen tex rulla ihop ett täcke till en rulle och lägga längs ena sidan på spjälsängen, så lägger man barnet med ryggen mot "korven" så det inte rullar över på rygg. Nästa gång barnet ska sova tex efter nattamningen, så byter man sida på "korven" och lägger barnet på andra sidan.

  • Anonym (Mamma till 3)

    Mina barn sov inte enligt riktlinjerna. Vi samsov. De sov på mig eller bredvid mig, oftast på sidan. Försökte lägga en rullad handduk imellan oss lite fint när barnen sov ?djupt?. Jag har tre barn födda 11,13 och 18. Man var lite trött men å så mysigt det var. Samsover fortfarande med den minsta och det är fortfarande mysigt.

  • Anonym (Maja)

    Känner igen de där. Min bebis vägrade också. Vi gjorde så att jag å sambon hade ?vak? på natten å hade bebisen på mage i vardagsrummet å kollade på film då den andra sov i sovrummet . Barnet koppmatades då.

    Dock går det ju inte att göra så jämt heller.

    Men nu har hon en sidokudde . Då kan bebisen inte falla ned på mage då hon ligger på sidan.

  • cosinus

    3 av mina 4 har inte kunnat sova på rygg. En kunde det.

    Höll på att gå sönder av allt tjorv med äldsta barnet för att hon bara sov på magen och så vågade jag inte ha henne själv så då sov hon på mig.

    Efter 3 månader köpte jag ett andningslarm och sen fick hon sova på magen. Då började hon sova riktigt bra.

    Tvåan sov knappt alls trots magläge och def inte på rygg (allergier), trean sov hur som helst så då blev det rygg eller sida och fjärde var lika illa som tvåan. Gav upp redan på BB och lät henne sova på magen i baljan.

    För mig är det självklart att barn som kan sova på rygg sidan gör det men går det inte p g a allergier, magont eller annat så måste även de barnen få sova och då som det fungerar.

Svar på tråden Får inte min nyfödda att sova på rygg :(