• Anonym (Ba)

    Verkar som att alla står nära sina syskon

    Jag är nyss fyllda 20 och har en äldre bror som snart fyller 33. Vi är halvsyskon och han är mitt enda syskon. Han flyttade hemifrån när jag var 10, tror jag. Vi har aldrig haft en nära relation, vilket jag tycker är tråkigt. Visserligen har vi inte bråkat ofta heller. När han bodde hemma var han mest instängd på sitt rum eller hängde utomhus med vänner. Mamma såg aldrig till att vi hittade på saker alla tre tillsammans. När han sedan flyttade hemifrån så har vi knappt haft någon kontakt sedan dess. Vi smsar varandra när den andra fyller år och har setts någon enstaka gång tillsammans med vår mamma, när min bror fick barn.

    Jag tycker att det känns som att de flesta har en nära relation till sina syskon. Min pappa har en äldre syster och en yngre syster och han står nära båda två, men speciellt sin äldre syster. De är helsyskon. Min mamma har fyra systrar varav två av dem hon står nära och har kontakt med väldigt ofta. Även mammas syskon är hennes helsyskon.

    Flera utav mina vänner står också nära sina syskon och överallt jag läser och hör så tycker jag de flesta verkar stå sina syskon nära. Kanske detta har en del att göra med hur pass stor åldersskillnad det är mellan syskonen samt uppväxt? Tänker mig att det även kan ha att göra med vilket kön ens syskon har. Bror och syster kanske inte brukar stå varandra lika nära, men å andra sidan finns det ju ändå många som gör det.

    Hur är det för er? Står ni nära era syskon? Skriv hur många syskon ni har, om ni är man eller kvinna, samt åldersskillnad och allt annat som kan vara av intresse. Är nyfiken på att höra hur det är för andra. :)

  • Svar på tråden Verkar som att alla står nära sina syskon
  • Anonym (Ba)

    Kanske ska tillägga att jag är en tjej.

  • Anonym (I)

    Jo, det har nog att göra med ålderskillnaden

    Jag har en tvilling och vi hörs varje dag

  • Anonym (Ba)
    Anonym (I) skrev 2020-05-28 15:25:49 följande:

    Jo, det har nog att göra med ålderskillnaden

    Jag har en tvilling och vi hörs varje dag


    Jag har också lagt märke till att det känns som att tvillingar brukar vara väldigt nära. Är din tvilling av samma kön som dig?
  • Anonym (Storasyster)

    Jag står inte mina syskon så nära.
    Vi hjälper varandra med ta hand om kusinerna på loven och nu i pandemitid hjälpa föräldrarna.
    Att ha en storebror när man är 20 och tjej skulle vara en trygghet.
    Han vet hur det är att vara ung.
    Har du provat att vara faster och passat och busat med hans ungar?

  • brallison

    Det beror snarare inte på er åldersskillnad utan på det att han har flyttat ut när du var fortfarande ett barn. Jag har också en halvbror som är 8 år äldre än mig. Vi "skildes" när jag var 25 (innan dess bodde jag hemma och han bodde antingen hemma eller i ett hus på samma tomt med nån av sina dåvarande sambo). Kan inte påstå att vi är jättenära varandra, men vi kan prata om allt och när det behövs.
    Jag märker samma situation som i ditt fall hos min svärmor - de är 3 syskon (2 systrar och den yngsta är bror). Svärmor flyttade hemifrån när hennes bror var 10 och de har precis samma kontakt som du med din bror - de grattar varandra på födelsedag och jul men det är typ allt. Medans han har tätare kontakt med sin mellansyster som bodde hemma längre.

  • LukeStairwalker

    Vi är fyra syskon vara en av oss har en annan pappa. Vi ser oss självklart som helsyskon och har nog bättre kontakt än många andra jag känner.

    Vi använder gruppsms på messenger för att lite mer avslappnat hålla kontakten samt privat grupp för familjen på fb.

  • Anonym (I)
    Anonym (Ba) skrev 2020-05-28 15:27:08 följande:

    Jag har också lagt märke till att det känns som att tvillingar brukar vara väldigt nära. Är din tvilling av samma kön som dig?


    Japp vi är båda tjejer
  • Anonym (Ba)
    Anonym (Storasyster) skrev 2020-05-28 15:29:50 följande:

    Jag står inte mina syskon så nära.

    Vi hjälper varandra med ta hand om kusinerna på loven och nu i pandemitid hjälpa föräldrarna.

    Att ha en storebror när man är 20 och tjej skulle vara en trygghet.

    Han vet hur det är att vara ung.

    Har du provat att vara faster och passat och busat med hans ungar?


    Jag har träffat hans dotter några gånger och en gång var jag och min mamma barnvakt åt henne, men nu är det längesedan jag träffade min bror och hans barn.

    Vad tråkigt att du inte heller står dina syskon så nära
  • Anonym (Liknande)

    Jag har inte heller så bra kontakt med min bror. Som små lekte vi väldigt mycket ihop då det bara skiljer några år mellan oss, men på senare år hörs vi knappt. Under juletid träffas vi hemma hos föräldrarna, men mer än så är det inte. Jag kan tycka att det är tråkigt, men upplever att han inte vill ses. Han blev förändrad efter att han fick barn och flyttade ihop med sin flickvän.

  • Anonym (Ba)
    Anonym (Liknande) skrev 2020-05-28 15:35:42 följande:

    Jag har inte heller så bra kontakt med min bror. Som små lekte vi väldigt mycket ihop då det bara skiljer några år mellan oss, men på senare år hörs vi knappt. Under juletid träffas vi hemma hos föräldrarna, men mer än så är det inte. Jag kan tycka att det är tråkigt, men upplever att han inte vill ses. Han blev förändrad efter att han fick barn och flyttade ihop med sin flickvän.


    Vad tråkigt. Är du eller han äldst? Är ni helsyskon?

    Jag vet att min mamma har varit sur på min brors fru vid något tillfälle. Jag vet dock inte varför. Tror inte att min mamma och min brors fru gillar varandra. Min brors fru är mycket äldre och har barn sedan tidigare. Jag har fått intrycket att det är hon som styr en del.
Svar på tråden Verkar som att alla står nära sina syskon