• vill bli

    Någon som är bra på jobbansökan?

    Skulle va så tacksam om någon ville hjälpa mig med att få till en riktig bra jobbansökan.

    Hur börjar man skriva liksom, jag har aldrig gjort det förut.

    Har jobbat inom industri över 20 år och nu har mitt "drömjobb" dykt upp.

    Det är ett jobb som cafebiträde, vill verkligen ha det.

    Man söker via mejl.

    Hjälp mig hur jag ska formulera mig,

    Skulle bli så glad att komma från industrin och göra nåt nytt

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Någon som är bra på jobbansökan?
  • Anonym (Lärare)

    Man brukar inleda med att man är intresserad av tjänst X, kanske någon mer kommentar kring det.

    Sedan gäller det att få in sina meriter, men inte långrandigt och ingående utan de stora sjoken, helst de som är aktuella för tjänsten du söker. Det är i första hand anställningar och utbildningar som är viktiga men du kanske har varit scoutledare eller nåt annat från ditt privatliv som ger dig en fördel.

    Därefter kan man även gå in lite på personliga egenskaper, varför man som person vore bra för tjänsten. Där kan man också koppla det till varför man är intresserad av tjänsten, att den passar en. Här är det bra om du kan få med talande exempel ur ditt arbetsliv som visar det du berättar om.

    Man brukar avsluta med att man verkligen vill ha tjänsten och att man gärna kommer på en intervju.

    Kontaktuppgifter är så klart ett måste, det kan du lägga längst ner i brevet.

    Vad ska du inte göra? Ingen är särskilt intresserad av ditt privatliv så undvik det om det inte är relevant. Brevet ska absolut rymmas på ett A4 men inte vara för kort heller. Undvik allt vad klyschor heter! Alla är "stresståliga, gillar många bollar i luften och arbetar gärna i team" och det genomskådas direkt. Hitta andra sätt att uttrycka dig, då sticker du ut ur mängden. Något du inte heller ska göra är att kontakta dem två dagar senare och undra hur det går med rekryteringen. Låt det gå åtminstone en vecka, och om de inte skrivit något om att de intervjuar under ansökningstiden bör den få gå ut med lite marginal innan man hör av sig.

    Lycka till!

  • Jemp

    Gör ett cv, skriv ett personligt brev, bifoga i mailet ihop m en trevlig text.

Svar på tråden Någon som är bra på jobbansökan?