• Sat 30 May 2020 21:46
    335 visningar
    1 svar
    1
    335

    Hypertyreos

    Hej! Ska försöka fatta mig kort. Och ni som har erfarenhet av detta, får gärna skriva / hjälpa.

    Jag är en tjej på 20 år? Började styrketräna vid 14/15 års åldern, 5 ggr / v cirka. Slängt in lite cardio då och då mer inget märkvärdigt. Däremot blev jag sjuk i ätstörning vid 17 års åldern. Blev frisk och hade en bra balans igen. Men för cirka 1,5 år sedan märkte jag att jag hade otroligt svårt för att gå ner i vikt, gick bara upp istället. Och jag som alltid haft en otroligt bra förbränning/ämnesomsättning som ?ung?. Jag minskade på maten, lite, mer cardio. Inget hände. Ännu mer cardio och ännu mer minskande. Tillslut var jag på 1600 kcal per dag med 7ggr träning i veckan, tung kondition cirka 4-5 ggr, 10.000 steg per dag men inget hände. Snarare gick upp trots allt slit.

    Fick lämna blodprover pga min ?PCO? de tidigare diagnostiserades mig för. Nu igår fick jag svaren och hon sa att T4 och T3 låg under normalvärdet. Dock TSH låg normalt. Så nu till frågan, kan detta vara hypertyreos trots normalt TSH? Är de TSH som avgör eller snarare T4,T3? Kan även nämna att jag är väldigt trött ofta, frusen, alltid kalla fötter, grova koncentrationssvårigheter mm.

    SAMT, ni som har detta och fått levaxin, hur fungerade det för er? Är det svårt att ?be om att få det?? ... Börjar bli jävligt less på det här. Känns som jag förstört allt, kämpat förgäves.

    Tacksam för svar. Ha en fin lördag

  • Svar på tråden Hypertyreos
  • Sun 31 May 2020 18:37
    #1

    Hej Ts!

    Rekommenderar sig starkt att gå in och läsa om sköldkörteln vulvurine på fb. Hon har mycket kunnighet om hormonernas kroppsliga funktion.

    Tyvärr e de så att TSH inte säger så mycket om hur sköldkörteln e. Den berättar bara hur mycket hypofysen behöver skrika på sköldkörteln för att den ska producera hormonet. T4 e hormonet som den gör. Den ska sedan omvandlas i tarmen till T3 så de viktiga här e att se hur T4 och T3 e. Du kan ha bra T4 men dåligt T3. De vill säga du omvandlar inte ditt T4 till T3. Å så länge man inte gör de får du inte ut energi till kroppen. Har du antikroppar (TPO eller Trak) Viktigt e också att kolla binjurarnas funktion. Samt dina mineraler och vitaminer. Först när man har en helhet av detta kan man se hur kroppen mår. :)

    Önskar dig lycka till i ditt sökande på info!

    Med vänlig hälsning,

    En som Har Hasimotos

Svar på tråden Hypertyreos