• Anonym (Grodish)

    Äter "tvångsmässigt" ohälsosamt innan sänggående

    Jag är en överviktig, ensamstående tvåbarnsmamma. Äter relativt hälsosamt dagtid och motionerar dagligen. Har kommit fram till att en del av min övervikt beror på att jag vräker i mig mat 23-tiden på kvällarna, samtidigt som jag kollar serier. Jag vet att det inte alls är bra, men grejen är att det är MIN tid efter att barnen somnat. Min egentid där jag får göra något för mitt höga nöjes skull, och det blir då mat. Har försökt sluta, men efter någon dag är jag fortfarande i kylskåpet och gräver. Känns som sagt som om jag behöver äta, för att få slappna av och ha min egentid. Finns det någon annan som har ett vanemässigt nattätande? Hur kom ni ur det?

  • Svar på tråden Äter "tvångsmässigt" ohälsosamt innan sänggående
  • Anonym (Samma sits)

    Har samma problem och tyvärr ingen lösning. Är ensamstående med 4 barn och direkt barnen somnat står även jag i kylskåpet och letar något gott att äta. Har försökt med frukt, grönsaker och nötter/russin men det ger tyvärr inte samma kick så i slutänden står jag ändå och tittar i kylskåpet. Nyttiga frukostflingor eller mysli är det enda jag hittat som dämpar det värsta suget. Du är inte ensam! Följer tråden och hoppas på tips

  • Anonym (Grodish)
    Anonym (Samma sits) skrev 2020-05-31 09:35:26 följande:

    Har samma problem och tyvärr ingen lösning. Är ensamstående med 4 barn och direkt barnen somnat står även jag i kylskåpet och letar något gott att äta. Har försökt med frukt, grönsaker och nötter/russin men det ger tyvärr inte samma kick så i slutänden står jag ändå och tittar i kylskåpet. Nyttiga frukostflingor eller mysli är det enda jag hittat som dämpar det värsta suget. Du är inte ensam! Följer tråden och hoppas på tips


    Skönt att höra att man inte är ensam, jag tycker det är ganska genant att man inte har karaktär nog att låta bli.

    Jag har också försökt med en fruktskål, men förstår precis vad du menar med att det inte ger samma kick. Har också försökt ersätta det med något annat jag njuter av. Det enda som funkat är onani, men den lusten har jag inte alla kvällar haha.
  • Anonym (Fia)

    Jag har också det där suget på kvällarna. Vill bara äta och äta. För mej funkar det att göra en mugg varm oboy. Det är ju inte det nyttigaste, men det tar lite tid att dricka och stillar sötsuget. Antagligen för att det innehåller en massa socker såklart. Tänker ändå att en kopp oboy är bättre än att trycka i sej en massa annat.

  • LukeStairwalker

    Kan ni inte köpa ett sjysst proteinpulver och blanda till? Det finns några som nästan smakar som milkshake med kasein-protein. D.v.s. ett protein som bryts ned långsamt under natten alternativt smaksatt kvarg med lite musli i. 

  • Anonym (Tessa)

    Du kanske äter för lite på dagarna? Testa att äta lite oftare och mellanmål.

    Kör en detox, 30 dagar utan socker för det låter som att socker och snabb energi är boven här.

    Det kommer va jäkligt tufft de två första veckorna men du kommer må så Mkt bättre!

    Ät frukt annars på kvällen, gör en kopp the, en näve nötter, en avokado eller Nåt som är nyttigare och försök håll kylskåpet stängt efter Kl. 19 :)

  • Anonym (Maja)

    Jag känner också igen mig i problematiken. För mig blev det något lite bättre när jag med en kostrådgivares hjälp förstod att jag åt för lite MAT dagtid och det till viss del var fysisk hunger som orsakade mitt ätande kvälls och även nattetid men så enkel är tyvärr inte lösningen för det har ju blivit en vana som är mycket svår att bryta. Maten fyller en tröst och nedvarvningsfunktion! 

  • Anonym (Grodish)
    Anonym (Tessa) skrev 2020-05-31 11:31:51 följande:

    Du kanske äter för lite på dagarna? Testa att äta lite oftare och mellanmål.

    Kör en detox, 30 dagar utan socker för det låter som att socker och snabb energi är boven här.

    Det kommer va jäkligt tufft de två första veckorna men du kommer må så Mkt bättre!

    Ät frukt annars på kvällen, gör en kopp the, en näve nötter, en avokado eller Nåt som är nyttigare och försök håll kylskåpet stängt efter Kl. 19 :)


    Grejen är att jag äter väldigt lite på dagarna. Och ja, min kvällsmat är typ vitt bröd och choklad.. Men ja, ikväll efter kl 19 ska kylskåpet vara stängd, har bestämt mig. Tack för ditt svar.
  • Anonym (Grodish)
    Anonym (Maja) skrev 2020-05-31 11:32:03 följande:

    Jag känner också igen mig i problematiken. För mig blev det något lite bättre när jag med en kostrådgivares hjälp förstod att jag åt för lite MAT dagtid och det till viss del var fysisk hunger som orsakade mitt ätande kvälls och även nattetid men så enkel är tyvärr inte lösningen för det har ju blivit en vana som är mycket svår att bryta. Maten fyller en tröst och nedvarvningsfunktion! 


    Jag är ganska säker på aty även jag äter för lite mag dagtid. Ska verkligen skärpa mig där, även om det är som du säger, mat kan vara mer än bara mat. :(
  • Anonym (Grodish)
    LukeStairwalker skrev 2020-05-31 11:29:20 följande:

    Kan ni inte köpa ett sjysst proteinpulver och blanda till? Det finns några som nästan smakar som milkshake med kasein-protein. D.v.s. ett protein som bryts ned långsamt under natten alternativt smaksatt kvarg med lite musli i. 


    Det ska kag verkligen kolla upp, tack för tipset!
  • Anonym (Q)

    Jag har precis samma mönster som du. Vad som funkar för mig är att jag går och borstar tänderna direkt efter det att jag lägger barnen. Dels så tror jag att det ger en hel del oral stimulans och dels så talar det till min lathet att jag inte vill äta mer eftersom jag då måste borsta igen. Stort glas vatten med is att suga på hjälper.

    En tanke till: om det är ett psykologiskt tomrum som du försöker fylla med mat så kanske du kan försöka fylla det på andra sätt. Meditera, skriva dagbok, mindfulness, ringa bästa kompisen ...

    Och en observation: ett tag förberedde jag veckans måltider en kväll i veckan. Då förberedde jag nyttig mat hela kvällen och de kvällarna så hade jag inget behov av att trycka i mig något. Jag tror att fokuseringen på all den näringsrika och nyttiga maten till mig och mina barn för hela veckan hjälpte till.

Svar på tråden Äter "tvångsmässigt" ohälsosamt innan sänggående